Jeg liker deg, Göteborg. Kan vi sees igjen snart?

For tre dager siden kom jeg hjem fra jentetur til Göteborg. Nå jobber jeg, så dagene går plutselig veldig fort. Men Göteborg var litt sånn her:

Den første kvelden: Fabelaktig middag på Hagabion, en kino/kafé/bar i Linnégatan. Min göteborgboende kusine tipsa meg om dette stedet, og det var virkelig midt i blinken! All maten var vegetarisk, så det var bare å velge og vrake (jeg tok dagens spesial, som var stekt tofu med bakt søtpotet ++, det kosta hundre svenske kroner, og var åh! så godt). Etterpå drakk vi kaffe selv om klokka var nesten ti på kvelden.

(Eline og Anne Line) Også gikk vi en liten tur, og plutselig var vi på en stor haug som var en slags festning med kanoner og det hele. Der var det fin utsikt over byen, og vi sto der og hadde det fint helt til det ble litt mørkt og kaldt. Så tusla vi hjem til vandrerhjemmet vårt, la oss i køyesengene og kniste og skravla ganske lenge. Jeg fikk ikke sove fordi jeg hadde drukket kaffe så seint, men det gjorde ingen ting.

Dagen etter hadde vi bare planer om å finne kjoler og fika. Før vi dro lagde jeg et google-kart som heter vintage og fika. Hvis noen vil ha det tilsendt på e-post, er det bare å si fra! Der har jeg lagt inn fine butikker, kaféområder, en italiensk restaurant og en billig plass å bo.

Man bli sulten av kjolejakt. På Le petit café fikk vi suppe- og salatbuffet for bare seksti kroner. Etterpå drakk jeg en diger kopp te og spiste en chilitrøffel og en kardemommetrøffel. Mums. Dagens fangst ble to skjørt, tre trøyer, en kjole og en liten gave til kjæresten som var hjemme og jobba (han fikk whiskytrøfler og Dunderhonung).

Da det ble kveld gikk vi ut for å spise indisk (og ja, å spise god mat var en av hovedsyslene på turen). Tine og jeg fikk fire forskjellige, små vegetarretter og nan, Anne Line og Eline fikk kylling tandoori, og vi var veldig fornøyde og veldig mette. Etterpå måtte vi gå litt, og klemme litt (Eline og Tine). Før kvelden var over tok vi trikken ut til ingenmannsland i regnet, hoppa av og tok en annen trikk hjem igjen, mista et bankkort, fikk hjelp av en hipp svenske, drakk et glass rødvin og ble litt kalde. Fin kveld.

Den siste dagen lukta vi på blomster i Haga, og drakk en kaffe på fortauet til Le petit café, før vi tok toget hjem klokka ett. På togturen hjem tulla vi, skravla, sov og spiste ciabatta og gojibærnøttemiks. Og hele veien tenkte jegfor noen fine venninner jeg har, og göteborg,vi sees snart igjen.

8 thoughts on “Jeg liker deg, Göteborg. Kan vi sees igjen snart?

  1. göteborg – for ein himla fin by! og det såg ut som ein himla fin tur òg, mat er viktig på ferie!

  2. er gojibær godt? jeg har hatt lyst å spise det men har ikke turt enda.. vil så gjerne kunne si at jeg liker gojibær fordi det er et så fint ord, gojibær. hmm.

    ser ut som en fin liten reise! 🙂

    • Gojibær er ganske godt, men det minner litt om kaninmat. På en fin måte. Det smaker ikke egentlig så veldig mye, men det er jo veldig sunt. Også tror jeg det hadde vært godt i bakverk. Gojibærmuffins, tenk det da!

Legg igjen en kommentar

