Rabarbrasmuldrepai en sen junikveld

Da jeg var liten pleide jeg å ta med en kopp sukker ut i hagen og sette meg ned ved rabarbraen. Så var det bare å plukke, dyppe i sukker og smake på sommeren. I går lagde jeg rabarbrasmuldrepai, og den ble så god at jeg må dele oppskrifta med dere.

Rabarbrasmuldrepai

Til fyllet: 700-800 gram rabarbra i biter (skrell hvis du vil), 1 dl sukker, 3 spiseskjeer hvetemel, litt vanilje, kanel

Bland alt godt i en bolle, og fordel det jevnt utover en smurt paiform (eller annen ildfast form).

Til smuldredeig: 2 dl hvetemel, 1 dl sukker, kanel, 125 gram smør, 1 dl hakkede nøtter (jeg brukte valnøtter, men tror pekannøtter, mandler eller hasselnøtter også kunne vært godt).

Bland alt det tørre, og smuldre inn smøret med fingrene, til du får en slags smuldrete deig. Fordel deigen over rabarbraen, og stek paien midt i ovnen på 200 grader i omtrent 40 minutter. Den er ferdig når den er gylden, og det bobler i kantene.

Serveres med vaniljeis (forresten er rabarbra fryktelig sunt, så da bestemmer jeg at denne paien litt sunn også, akkurat som eplekake og gulrotkake.)

7 thoughts on “Rabarbrasmuldrepai en sen junikveld

  1. Det så veldig godt ut! Jeg har tenkt mye på å lage en kake eller pai med rabarbara de siste ukene, men det er så kjedelig å måtte kjøpe rabarbara til femti kroner kiloen når jeg er vant til å bare kunne plukke det i hagen. Jeg pleide forresten også å dyppe stilkene i sukker da jeg var liten – nam!

    • Jeg insisterte veldig lenge på at det heter rabarbara, så skrivefeilen din er veldig velkommen her (: Jeg er så heldig å kunne plukke rabarbra på museet jeg jobber på, så har prøvd meg på både grøt og pai. Det er så godt!

    • Ja, det hele handler om innstilling: RABARRBApai, EPLEkake, GULROTkake. Og selv om den ikke ser så fin ut, smaker den himmelsk!

  2. Rabarbra vekker gode minner hos meg og! Rabarbrastang og en kopp med sukker på Bestemorsfang var fast sommeringrediens! Gleder meg til å teste paien din. Den høres ikke så vanskelig ut å få til heller!

    Håper du har fine sommerdager, Ine!

    Mammadamen:-)

    • Jeg tenkte faktisk på deg da jeg lagde denne, for husker du skrev en gang at du ikke får til kaker. Men denne får du til! Ingenting som kan gå galt, tror jeg. Og den er sikkert morsom å bake sammen med barn (: Håper du også har gode sommerdager!

Legg igjen en kommentar

