Om bøker

Vaarloek har svart på fem spørsmål om bøker, og sendt spørsmålene videre til meg. Passer meg fint, siden jeg er litt post-Island-blå, klokka er ett på Hamar, men bare elleve i hodet mitt (tidsforskjell), det regner og jeg er generelt litt uinspirert. Også liker jeg bøker! Og å fylle ut ting.

Hvilken bok leser du akkurat nå?

Akkurat nå er jeg ferdig med den ene boka jeg har lest i sommer, Lykka er ein sjeldan fugl av Anna Gavalda. Anna Gavalda er veldig fint å lese om sommeren, også er hun en forfatter som minner meg om min fine farmor (som leser masse bøker, og trodde jeg ville like Anna Gavalda, hun hadde rett). Nå har jeg tenkt til å lese Sommarboken av Tove Jansson, for det er sommer i hvert fall tre uker til. Også skal jeg drikke te av fin kopp samtidig.

Hvor liker du best å lese?

På kafé, på trikken, i parken eller i senga med tre puter bak ryggen (før det blir så sent at jeg sovner uansett hvor spennende boka er).

Hvilken bok skulle du ønske ble filmatisert?

The Curious Incident og the Dog in the Night-Time av Mark Haddon ser jeg for meg at kunne blitt en varm, spennende, hjertevarm, morsom og lærerik film. (Og hvis du ikke har lest boka: Løp og kjøp/lån! Den er fantastisk fin.)

Hva er favorittboken din?

Hvis jeg skal velge bare én, tror jeg det må bli Beatles av Lars Saabye-Christensen. Den har jeg lest så mange ganger at den har falt fra hverande. Siden jeg leser masse tegneserieromaner også, kan jeg nevne Blankets av Craig Thompson, som er den vakreste historien om den første kjærligheten, tro, tvil og å finne ut hvem man er og vil være.

Hva synes du er den fineste forsiden på en bok?

Tove Jansson har laget de aller, aller fineste illustrasjonene jeg vet om. Denne, for eksempel:

Også skal jeg visst sende videre. Akkurat som kjedebrev i gamledager. Eller litt som å fylle ut i skoledagbøker. Hurra!

Julie Marlen (som snart flytter til Irland, og sikkert er travelt opptatt, men som skriver morsomt både når hun skriver om bøker og alt annet, så jeg vil gjerne lese)

Frøydis (som alltid får meg til å smile med sine små Augneblink)

Søstrene Suse (som jeg er så glad i, og som kommer til å synes at jeg er litt søt og litt teit som sender dem blogg-kjedebrev)

5 thoughts on “Om bøker

  1. Ihi, vårt første blogg-kjedebrev! Tror jeg snakker for begge Suse-søstrene når jeg sier at det definitivt er mest søtt. Gleder meg til kaffe i morgen, Ine-fine!

Legg igjen en kommentar

