«På et tidspunkt blir det duene eller oss»

Byens duer skiter på vinduene til Oslo City. Det var Utlendingsnemda og Baneservice, som har kontorer i bygget, misfornøyde med. De klagde derfor til Vital Eiendom som eier bygget. Et skadedyrfirma ble koblet inn. Resultatet ble ei duefelle med lokkemat, og daglig avliving av fuglene som kom seg inn i fella. Avliving ved hjelp av hammer, kvelning i søppelsekker eller slag mot hardt underlag.

Det er ikke lov til å drive avliving av byduer. Det må søkes tillatelse, og eventuell avliving skal skje etter strenge regler. Det er ikke lov til å avlive dyr – skadedyr eller ikke – på denne måten. Andre tiltak skal iverksettes før man tar det steget å avlive dyra. Lederen i skadedyrfirmaet mener det ikke er mulig å følge reglene. Og at på et tidspunkt blir det duene eller oss.

Jeg sitter her og er sint, målløs og lei meg. Duene eller oss? Det er snakk om at de skiter på vinduer, ikke tar over byen. Byens fugler har også rett til å være her. De er dyr som har tilpassa seg en urban tilværelse. Og som kan kjenne stress, frykt og smerte. Akkurat som oss.

Du synes kanskje ikke at byduer er verdens fineste dyr? Jeg kjenner mange som direkte misliker dem. De er halv-tamme og ser litt pjuskete ut, og man opplever dem kanskje ikke som spesielt intelligente. Uansett hva man mener om duer, skal de ikke behandles på en slik hjerteløs måte. Jeg synes det er bekymringsverdig at det utvises en så grunnleggende mangel på respekt, empati og medfølelse med andre levende vesener, som det gjør her. Det handler ikke bare om denne ene saken, men den generelle holdninga om at det er jo bare dyr, vi kan behandle dem hvordan vi vil. Dyrevernalliansen anmelder saken. Jeg håper politiet tar anmeldelsen på alvor. Slik dyremishandling bør få konsekvenser.

9 thoughts on “«På et tidspunkt blir det duene eller oss»

  1. nå kjente jeg at jeg ble litt kvalm. herregud. noen mennesker er så motbydelige at jeg bare får lyst til å hyle så trommehinnene deres sprekker.

    • Ja! Jeg blir litt motløs på menneskers vegne når jeg ser slike nyheter. Er likevel glad for at det blir nyheter av det, for ellers hadde man ikke fått vite om det, eller fått muligheten til å reagere.

  2. I alle dager da. Nå vet jeg ikke hvordan duer fungerer, men vil dette faktisk lette på problemet på lang sikt? Det er jo plenty med duer, vil det å ta livet av de som tilfeldigvis endte opp på taket av oslo city den dagen faktisk gjøre at det ikke kommer flere i morgen? Hvis de har holdt på i noen uker, kan det jo ikke være det at det var snakk om noen problemduer som hadde lagt sin elsk på akkurat det taket. Det er jo ikke greit uansett, men er enda mer uforståelig når folk hverken ser ut til å være rasjonelle eller omtenksomme.

    • Jeg tviler på at det vil løse problemet på lang sikt. Det som fungerer er vel kanskje å gjøre det mindre attraktivt for duene å sitte der? Tror ikke det har vært snakk om noen duer som er spesielt glad i Oslo city, nei. Duer liker seg vel generelt der de har god utsikt, og kan sitte å vagge litt. Og det er rett som du sier, det gjør det bare enda verre at man handler slik uten å ha verken innsikt, rasjonalitet eller noe som likner på respekt for at det er levende vesener man har med å gjøre.

  3. Jeg har heller aldri forstått denne aversjonen mot byduer som mange har. Der jeg vokste opp hadde vi ikke duer – ingen by heller, for den del. Så å mate duene i BYEN var stor stas. De hører med i bybildet.

    Jeg synes det er hårreisende det du forteller, og jeg blir provosert og lei meg over at mennesker ikke lar humanisme inkludere uskyldige dyr (eller fugler). Bra at Dyrevernalliansen fins.

    • Jeg er også glad for at Dyrevernalliansen fins. Og veldig bra at de anmelder saken! Så får vi håpe det får konsekvenser for de som har ansvaret.

  4. jeg får vondt i hele kroppen når jeg får høre om sånt. syns duene er utrolig fine, og får så vondt når jeg ser at de går rundt skitne og skriker etter mat.

    er noe jeg har tenkt på (som ikke har noe med saken å gjøre altså), men har duer godt av å spise brød egentlig? alle mater fuglene med brød… jeg har litt vanskelig med å se for meg at de faktisk får noe næring av det. hmmmm.

    • Jeg synes også duer er fine 🙂 Hm, jeg vet ikke om de har godt av brød. Regner ikke med at de har vondt av det i hvert fall, siden de er så glad i det.

  5. hmm, høres ikke veldig tullete ut med brød, siden det er laget av korn og greier. om vinteren putter man jo ut sånn kornbukett på verandaen til småfuglene

    og ja, i alle fall ble det nyheter som kanskje satte i gang nye tanker

    (men ja, føkketiføkk og fusj + ærk)

Legg igjen en kommentar

