Jeg vil pakke meg inn

Livet kjennes kaotisk ut om dagen. Jeg prøver å holde fast ved rutiner: stå opp i fornuftig tid, spise frokost, dra på skolen, lese, dra hjem, spise middag, gå en tur, kanskje treffe noen. Men jeg får det ikke til. De siste dagene har vært en grøt av tårer og en overveldende følelse av å være sliten. Jeg prøver å gjøre koselige ting. Jeg har sett på Gilmore girls, spist frokost på kafé med kjæresten, gått tur i Botanisk hage og prøvd å lese. Men jeg vil bare sove.

Jeg vet ikke hvorfor jeg er så sliten og trist. Jeg er vant til at ikke alle dager er gode dager. Slik er jo livet. Men jeg kan likevel bli overveldet av at dagene kjennes tunge. Mamma sier at det er en styrke å være følsom, samtidig som det er slitsomt. Og det er kanskje sant. Nå prøver jeg å gi meg selv litt tid og litt ro. Jeg har lagt vekk bøkene selv om jeg bare så vidt har bladd litt i dem, jeg har laget meg en kopp te og jeg har henta dyna inn fra soverommet til sofaen.

Og sånn til slutt: Jeg møtte en fin hund i dag. Det var koselig. Da smilte jeg litt.

19 thoughts on “Jeg vil pakke meg inn

  1. Jeg pleier å bli deprimert om høsten og/eller våren, og da har jeg det omtrent slik du beskriver. Noen ganger varer det i noen uker, mens andre ganger hele sesongen. Folk sier at man skal tenke positivt og gjøre fine ting når man har det vanskelig, og jeg tror det hjelper for en del, men det kan også slå motsatt ut – i at man føler seg ekstra mislykket fordi man ikke klarer å muntre seg opp gjennom å lete etter gleder.

    • Det tror jeg er helt sant. Selv om jeg tror man skal forsøke å se etter lyspunkter – eller lage seg lyspunkter – er det ikke alltid det hjelper. Men det er kanskje verdt et forsøk 🙂

  2. Så klokt sagt av mammaen din 🙂
    Noen dager vil jo være overveldende tunge. Og noen slike dager vil bli fulgt av enda flere.
    Da synes jeg det høres fornuftig ut det du gjør, å pakke deg inn og passe på deg selv. Har du litt tålmodighet, ikke skynder på deg selv, så vil floken løse seg.
    Men det vet du nok.

    Jeg er enig i at det er en styrke å være følsom. Jeg synes også det er tøft gjort å tørre å vise seg følsom.

    Du er så fin!

  3. …og med ‘du er fin’ mener jeg at jeg sjelden møter mennesker som det oser så mye godt av som deg. Jeg innbiller meg at det av og til kan ta litt på å være en sånn person.

  4. det værste er når man ikke har noen grunn til å føle som man gjør, også får man dårlig samvittighet fordi man jo egentlig ikke har noe å være trist for, også blir man enda mer lei seg bare.

  5. Jeg håper det går bedre med deg nå!! Synes denne posten var sterk. Du har fått så mange fine kommentarer her. Kjenner godt til følelsen av å ha altfor mye man burde ha gjort… Men da må man bare la det ligge iblant. Det går fint for det:)

    Grattis med bra anmeldelse av kjæresten din sin CD i Aftenposten, forresten! Jeg måtte jo titte når du skrev om det:)

    • Det går bedre med meg nå. Jeg har i hvert fall kommet fram fra dyna (: Det er godt å få fine kommentarer, jeg er så glad for det. (Og takk! Kjæresten er veldig fornøyd!)

  6. Jeg blir alltid litt høst-deppa. Sommeren er over, og det er akkurat litt for lenge til jul, selv om eksamenene nærmer seg med stormskritt. Kjæresten har alltid masse å gjøre på jobb, og jeg er mye alene. Da tenker jeg på familien min hjemme i nord, og synes synd på meg selv fordi de bor så langt unna. Og jeg savner havet og fjellene, og den lille trygge byen jeg har vokst opp i. Jeg kan tilogmed bli sinna på kjæresten, som har sin familie like i nærheten, fordi at han ikke er mer sammens med de. «Du skulle bare visst hvor heldig du er som har de her!», kan jeg for eksempel si. Men det er jo ingenting å bli sinna for. Som regelt blir det noen tårer i dusjen, også er det over. Det skal ikke mye til for å løfte meg opp igjen. Håper at du også føler deg bedre. Du må i hvertfall ikke være redd for å trykke på pause av og til. Dyna i sofaen er helt lov.

Legg igjen en kommentar

