Minner fra tre vennskap

I en kurv på nattbordet vårt ligger denne lille, gule boka. Den har jeg fått av Karoline til jul for noen år siden. Jeg smiler alltid når jeg leser i den, for her finnes en beskrivelse av vårt første møte i første klasse på barneskolen, hvordan vi slåss med gutta, lapper vi sendte i timene, kjærester vi hadde, klubbene vi lagde, sanger vi skrev, tegninger vi tegna, utdrag fra skoledagbøker og fine ord om et vennskap som startet en gang på nittitallet, og som vi finner fram til igjen over sjeldne, men veldig hyggelige kaffekopper.

På bokhylla henger denne lappen, som Unn skrev til meg en gang. På videregående pleide vi å være hjemme hos en av oss og lage fruktsalat (med kanel, rosiner, mandler og yoghurt naturell), drikke Yogi-te eller kakao og prate om alt mellom himmel og jord. Denne lappen har blitt med på alle flyttelassene mine, og minner meg om alt vi har opplevd sammen og alt vi har delt, og at vi alltid har en plass i hverandres hjerter, selv om vi ikke treffes så ofte mer.

Jeg begynte på folkehøgskole etter videregående. Og slutta etter fem uker. Det var ikke noe for meg. Men det kom noe godt ut av de dyreste fem ukene av mitt liv; jeg ble kjent med Nina! Nina som hadde et trygt rom å overnatte på når jeg ikke visste hvor jeg skulle gjøre av meg, Nina som hadde varme tepper, røkelse, levende lys og vakker musikk, Nina som hadde myke klemmer og myke sokker, Nina som drakk Cola hele tiden og Nina som skjønte at jeg måtte dra derfra, selv om hun ikke ville at jeg skulle det.

Har du små vennskapsminner du er glad i?

2 thoughts on “Minner fra tre vennskap

  1. så søt du er 🙂 Takk for påminnelsen! Jeg husker tilogmed den kvelden. Det var fantastisk hyggelig. Du er fin.

    hjerter fra Unn

Legg igjen en kommentar

