Togtur

Etter en natt i en av NSB sine bittesmå, men veldig koselige sovekupeer, våkna Ståle og jeg klokka halv sju i dag tidlig. (Og så fin og trøtt var Ståle.) Vi skulle bytte tog i Trondheim. Etter en begredelig frokost på togstasjonens kafeteria (jeg skal ikke si så mye mer enn at jeg betalte 93 kroner for et rundstykke og et glass juice, og at det var muggen paprika på rundstykket…), fant vi toget til Mosjøen.

På vei ut av togstasjonen fikk vi marsipangris av NSB! Da ble jeg blid igjen. Altså etter den mugne paprikaen.

Toget vårt viste seg å være et ekte 60-tallstog. Vi spurte konduktøren når toget var fra, og først sa han «nei, det tørs æ itj å si». Men da han skjønte at vi faktisk likte det gamle toget, fortalte han at det var fra 60-tallet. Og at han syntes det var fint.

Jeg likte denne gangen ekstra godt. På venstresida var det små kupeer, der folk som ikke kjente hverandre satt og prata sammen. Også var det babyseter der.

Det var så fint speil på do at jeg måtte ta med kamera inn. Og fine, grønne vegger.

Ut av vinduet så det slik ut. Når jeg ikke sov, satt jeg bare og kikka ut gjennom vinduet. Og sendte meldinger til pappa om hvor vakkert det var.

Vegetarlunsj alá NSB. De kan mye, men ikke vegetarmat. Men kafévogna var koselig. Og kaffen var ganske god.

Mest bare lente vi oss på hverandre, sov og hadde det fint.

Nå er vi framme i Mosjøen, og her skal vi være til tredje juledag. Jeg tror det blir veldig koselig! Har dere fine juleplaner?

15 thoughts on “Togtur

  1. Jeg elsker de 60-tallsvognene til NSB. Vi pleide å krype sammen i en av kupeene på vei hjem fra skolen på vgs. Det var så koselig i halvmørket. Man burde innrede tog mer slik, synes jeg. Det så ut som en riktig nydelig reise. Kos dere masse videre i julen!

  2. Åå, togene som kjører Nordlandsbanen er så fine! Strekningen Trondheim-Bodø er faktisk kåret av som en av Europas vakreste. Og den er ekstra fin i midnattsol! God jul!

  3. For et nydelig innlegg, det lyser kjærlighet på lang vei når du skriver 🙂 Nesten så jeg fikk lyst til å ta meg en tur med toget nå i jula, bare for å sitte på det, uten å ha noe mål, og jeg liker egentlig ikke de gamle togene.. 😉 Og for en utrolig fin kommentar å få, tusen tusen takk ❤ Du virker som ei kjempejente selv, og jeg håper å få treffe deg, og Ståle, igjen om ikke så altfor lenge 🙂 Jeg håper dere også koser dere masse, og at dere får ei kjempejul! Og et enda bedre nytt år 🙂

  4. Jeg ble så glad da jeg leste om togturen din! Håper og tror du får en kjempefint julehøytid sammen med din kjære Ståle og familien hans. Ønsker deg en riktig god jul Ine. Du beriker mitt liv. Glad for å kunne følge med i bloggen din. Juleklem fra meg

Legg igjen en kommentar

