Appell

Da jeg var liten, forestilte jeg meg ofte at jeg kunne fly. Hvis jeg var alene et sted, og følte meg utrygg, lukket jeg øynene, og så for meg at jeg kunne fly hjem, dit det var trygt.

Jeg hadde ikke egentlig noe å være redd for. Men det er det mange som har. Maria Amelie og alle de andre papirløse flyktningene i Norge har kommet hit fordi de hadde noe de var redde for. Fordi de ville til et sted der det var trygt. Men de færreste får bli, de færreste får kjenne seg trygge.

Maria Amelie er bare en av mange. Nettopp derfor er hun så viktig. Fordi hun gir et ansikt til en virkelighet vi sjelden får innblikk i. En virkelighet det er vanskelig å forestille seg. Maria Amelie må få bli i Norge. Hennes stemme må fortsette å bli hørt. Hvis hun blir sendt ut av landet, håper jeg hun flyr tilbake igjen hit. Hit hun hører hjemme.

17 thoughts on “Appell

  1. Godt formulert. Dette har vært en tankevekker og øyeåpner for mange, håper jeg. Tror måten vi ser folk mobilisere seg og vise omtanke på er begynnelsen på noe viktig og stort.

  2. Vi hadde hatt et vidunderlig samfunn hvis alle tenkte som deg Ine! Takk for den flotte appellen! Måtte alle våre tanker påvirke de som sitter med makten til å bestemme. Hun MÅ få bli!!

  3. Hjertet mitt sier at hun må få bli, men samvittigheten min sier at det er et svik om hun får bli når det gjøres som et unntak som også kunne reddet alle de andre som sendes ut i en jevn strøm. Jeg tenker at hjertet vårt må være stort nok til at vi ikke trenger ansikter å feste lidelsen på, men at vi bør forstå i oss selv at vi må hjelpe dem vi kan, uansett. Engasjementet for Maria Amelie gleder meg, men det gjør meg også trist. Et godt argument for at hun må få bli, er at hun kulturelt sett er norsk, men jeg lurer på om det ikke kanskje er derfor så mange taler hennes sak – at hun er en av oss, og at det er enklere å bry seg om dem som er nær enn de fjerne, at saken bare understreker at nestekjærligheten vår ikke rammer likt. Du nevner jo alle de andre, men så mange som har engasjert seg i denne saken, har ikke gjort det og det gjør at engasjementet til en viss grad gjør meg litt uvel. Hvor var f.eks. fakkeltogene da diskusjonen om rett til legebehandling for papirløse pågikk for fullt?

    • Jeg forstår veldig godt de delte følelsene du har i denne saken. Jeg synes det er veldig viktig at dette ikke blir en sak om bare henne, men også om alle de andre tusen som er i samme situasjon som henne. Jeg var på en markering i går, og der synes jeg fokuset var slik. Det var en aksjon for Maria Amelie, men like mye for å bedre rettighetene til de papirløse flyktningene generelt.

      Jeg er enig i at det er trist at mennesker ofte ikke reagerer før vi blir konfrontert med en enkeltskjebne. Det er kanskje for lettvint å si at det er sånn vi mennesker er? Vi reagerer sterkere når noe er nærme oss. Samtidig som jeg synes det er like viktig å engasjere seg for det som ikke er nært, ikke er likt oss, det som det ikke er like lett å leve seg inn i, synes jeg ikke det er noe galt i å engasjere seg i enkeltskjebner. Så lenge man ikke glemmer alle de andre.

      Når det gjelder Maria Amelie spesielt, synes jeg det virker som om hun blir brukt for å statuere et eksempel. De vil ikke la henne bli – fordi det sender signaler om at bare man går under jorda lenge nok, får man bli i Norge likevel. Hvis jeg ikke tar feil, er det vel uttalt at det ligger «innvandringspolitiske hensyn» til grunn for avgjørelsen? Jeg kan bare skrive ting jeg har fått med meg i aviser og på nyheter, men Anne Holt sa i alle fall i går at hun like gjerne kunne fått bli, sånn rent juridisk.

      Det som provoserer meg aller mest med norsk asylpolitikk, er at mennesker blir redusert til midler for å understreke en asylpolitisk linje. En asylpolitisk linje som mangler anstendighet og medmenneskelighet. I går i Debatten var det en som forsvarte avgjørelsen om Maria Amelie med at «sist helg sendte vi ut 60 personer, derav flere barn som har vært her i ti år, lenger enn Maria Amelie». Det oppsummerer vel ganske greit alt som er feil med norsk asylpolitikk.

      • Jeg tror ikke det er sånn mennesker er dypest sett, altså at vi ut ifra en slags nødvendighet må gjøre forskjell på folk, men jeg mener at vi bor i en kultur hvor vi blir oppfordret til å tenke slik. Og at det ikke bare er makthavende som spiller på disse linjene, men også sosiale bevegelser. Det blir vel et slags nesten-nestekjærlighetsparadigme.

        Jeg liker enkeltsaksengasjement ganske dårlig generelt sett, for jeg mener at det er tilnærmet umulig å fremme en enkeltskjebne sammen med en masse av ansiktsløse uten at den synlige får fremmet sin sak med større vekt enn de andre. Asylpolitikken er i stor grad et null-sum-spill på grunn av kvotene pluss frykt for misbruk av eventuelle unntaksordninger. At Maria Amelie gjøres til denne sakens ansikt, mener jeg kan skade de øvrige papirløses sak – om ikke direkte, så i hvert fall indirekte. Med mindre man så kjemper konsekvent for en mer nestekjærlig asylpolitikk, men selv om disse to debattene blandes sammen, er debatten om utformingen av asylpolitikken ikke den samme som hvorvidt saksbehandlingen i denne konkrete saken har vært rettferdig / juridisk forsvarlig. Jeg tror også at en eventuell lykkelig slutt for Maria Amelie (som jeg jo håper på uansett) vil dempe det generelle engasjementet ganske snarlig. Det er tross alt det som alltid skjer, men det problemet får man ikke når saker baserer seg på prinsipiell urettferdighet og ikke på enkeltpersoners skjebne.

      • Jeg ser poenget ditt, Heidi. Selv om jeg kanskje ikke er helt enig. Jeg tror det er veldig viktig å være bevisst på at saker som dette handler om – som du skriver – prinsipiell urettferdighet. Det er nok dessverre mange som glemmer det. Men uansett – jeg håper at Maria Amelie får bli her.

      • Det oppsummer så definitivt alt som er feil!

        Det er klart at det litt blir enkeltpersonfokus i sånne saker. Vi er jo glade i enkeltmennesker. Vi bryr oss om dem vi kjenner og kan identifisere oss med. Samtidig, Maria Amelies sak er ikke unik, og det tror jeg kommer frem. Jeg tror også at det er gjennom enkeltskjebnene man kan fostre nok engasjement til å legge trykk på de som sitter med makta, på vegne av oss. VI kan legge trykk på makta, direkte, ved å kontakte våre stortingsrepresentanter. Mange bekker små …

        Jeg håpr i alle fall at Maria Amelies sak blir en sånn kick-off-sak, som til syvende og sist er et bidrag til en sårt trengt lovendring og praksis.

  4. Det var flott skrevet – enkelt og velformulert! Jeg deler dine tanker og meninger om Maria-Amelie-saken. Pågripelsen er en tankevekker. Er dette realiteten av vårt lands asylpolitikk? Foregår virkelig håndhevelse av loven så nådeløs og umenneskelig her i vårt land? Jeg er skremt og trist!

  5. Dette har vært en av sak jeg, på utradisjonelt vis, har hatt vanskeligheter med å bestemme meg. Jeg kjenner fine mennesker som har blitt utvist, og som siden har opplevd mye vondt. Mennesker som også hadde trengt de mange appellene.

    Men så har jeg kommet fram til at det egentlig ikke har noe å si. Her og nå. I Koranen står det at den som redder et menneske, har reddet hele menneskeheten. Det spiller ingen rolle at hun er en av 3000, hun er hun, og hun trenger hjelp. Og det bør hun få. Og ved å hjelpe henne, er vi med på hjelpe veldig mange andre!

    Det jeg synes er fantastisk med Maria Amelie er jo at hun gjør sitt ytterste for å styre fokuset vekk fra hennes person. Jeg har ikke sett et intervju der hun ikke understreker at hun ikke er alene.

    Ellers, ganske enig med Heidi. Det er veldig mange som ser personen og ikke saken, men da håper jeg inderlig at de som ser saken, er mange og sterke nok til å påvirke de som kan endre loven.

Legg igjen en kommentar

