Kjøttfri mandag: grønnsakslapskaus

Har dere hørt om Meat Free Mondays, eller på godt norsk: Kjøttfri mandag? Det er en verdensomspennende bevegelse som har til formål å inspirere folk til å ha én dag i uka (eller mer, så klart) uten kjøtt på menyen. Her i huset er hver dag kjøttfri, men jeg har lyst til å gjøre som Hanne og Marte som har den fine bloggen ekstremt bra utrolig fint, nemlig legge ut en god vegetaroppskrift hver mandag.

I dag er jeg litt sent ute – og har spist brødskiver meg økoegg og avokado til middag. Derfor bruker jeg dagens innlegg til å tipse om en veldig god oppskrift på grønnsakslapskaus fra VeganMisjonen. Vi har laget den flere ganger, og den er like god hver gang. Den inneholder en god del forskjellige rotgrønnsaker, som gir en veldig rik og god smak. Et tips er å kjøpe ordentlig god buljong, vi bruker en fra Renée Voltaire som er supergod. Også er det viktig med godt brød til. Nam!

8 thoughts on “Kjøttfri mandag: grønnsakslapskaus

  1. Et godt tiltak med kjøttfrie mandager. Jeg syns du har så mye fint dekketøy, altså tallerkner, brødkurver, skåler, kopper osv. Det ser sånn ut på bilder av frokoster og kveldsmater du legger ut. Det er så koselig med mennesker som gjør litt stas på hverdagsmåltidene, og lager et ordentlig og fint matbord 🙂

    Forresten, da jeg leste Dagbladet nett i morges, om at Maria Ameliè dessverre måtte sendes ut av landet i dag, tenkte jeg på deg og det fine innlegget du hadde om denne saken for en stund siden.

    • Jeg er veldig glad i fine kopper, tallerkner og skåler og sånt. Vi har mest sånt som vi har funnet brukt, og nesten ingenting som matcher. Jeg liker det best sånn!

      Synes det er trist at Maria Amelie ble sendt ut i dag. Jeg håper hun kommer seg raskt tilbake. Også er jeg glad for at hun har med seg samboeren sin.

  2. Heia Ine!
    Tenk, så rart, at samme dag som jeg treffer deg for første gang, så finner jeg bloggen din ute i det store Internettet også! Helt tilfeldig! Det var jo en hyggelig overraskelse.
    Fin blogg har du også:)
    -Karoline (som ikke hører forskjell på bønder og bønner)

    • Hei Karoline!

      Oi, så rart og fint! Verden er liten på Internett også. Vi sees på Blindern! (Skal fortelle kjæresten at han ikke er den eneste som ikke hører forskjell, da blir han nok glad!)

  3. Jeg og Aslak skal prøve denne neste uke, mine ti gigantiske gullerøtter skal brukes til wok denne uka 😛 Gleder oss til flere oppskrifter!! 🙂

  4. jeg er ikke vegetarianer, men jeg spiser nesten ikke kjøtt mer, så jeg har sånn ca fire-seks kjøttfrie dager. helt sant! det er mye billigere uansett, og rettene jeg liker best, som er med pasta og nudler og slikt, trenger ikke kjøtt for å være gode. mmmmpasta. og mmmsopp. bruker mye sopp.

  5. Oj det så godt ut! Lapskaus er faktisk noe av det beste jeg vet, jeg klarer ikke å slutte å spise det når mamma lager det. Den eneste grunnen til at jeg slutter er fordi det ser rart ut at jeg spiser så mye.
    …nå fikk jeg lyst på lapskaus!

Legg igjen en kommentar

