Skikkelig gode blåbærmuffins

Ingredienser

1, 5 kopp mel

3/4 kopp sukker (jeg brukte brunsukker)

1/2 ts salt

2 ts bakepulver

1 ts vaniljesukker (hvis du vil)

1 økologisk egg

1/3 kopp nøytral vegetabilsk olje (for eksempel rapsolje eller solsikkeolje)

1/3 kopp melk

1 kopp blåbær (jeg brukte ferske, men du kan bruke frosne)

Topping (hvis du vil): 1/2 kopp sukker, 1/2 kopp mel, 1/4 kopp smør og 2 ts kanel – rør sammen med en gaffel, og strø oppå muffinsene før du steker dem, så blir de ekstra gode.

Framgangsmåte

Først blander du mel, sukker, salt, bakepulver og vaniljesukker i en bakebolle. Så tilsetter du egg, olje og melk, og rører det forsiktig sammen. Når man baker muffins, er det viktig å ikke røre for mye. Røra kan gjerne være litt klumpete. Til slutt vender du blåbæra forsiktig inn i røra – prøv å ikke knuse dem.

Fordel røra i ca 12 muffinsformer, du skal fylle dem halvveis eller kanskje litt mer. Strø eventuelt over kanelblandingen. Stekes på 200 grader i 20-25 minutter.

Nytes best med kaffe eller te til. Perfekt en onsdagskveld, eller kanskje på lørdag formiddag. Nam!

8 thoughts on “Skikkelig gode blåbærmuffins

  1. nam!! jeg laget kladdkaka di i går og den var / er så fantastisk at jeg tror jeg må lage disse her SNART. takk for oppskriften 🙂

  2. Nam! Jeg er ganske flink til å knuse bærene når jeg lager blåbærmuffins, slik at resultatet ser ut som en steinrøys, men gode blir de!

Legg igjen en kommentar

