Imagining Emanuel

I dag vil jeg bare tipse dere om å se dokumentaren Imagining Emanuel (På NRK sine nettsider heter den Emanuel – ureturnerbar). Filmen handler om Emanuel, som har ukjent identitet. Han hevder å være fra Liberia, men norske myndigheter mener at han er ghaneser. Han har blitt forsøkt tvangssendt til Ghana to ganger, men ghanesiske myndigheter har sendt ham tilbake fordi de mener at han ikke er ghaneser.

Filmen handler like mye om identitet som norsk asylpolitikk. Og gir innblikk i en virkelighet det er vanskelig å forestille seg å leve i. Hvem er egentlig Emanuel? Og hvem eier sannheten om hans historie?

Dokumentaren er tilgjengelig på nett-tv fram til 25. februar. Se den!

6 thoughts on “Imagining Emanuel

  1. Jeg har hatt planer om å se den helt siden jeg leste en notis om den på nrk.no (var det der?) for noen dager siden, så nå har jeg planlagt å se den på nett-tv i helga. Det høres ut som et veldig fascinerende prosjekt (dokumentarfilmen) om spennende og tankevekkende temaer (både identitet og asylpolitikk). Nå føler jeg jeg snakker i floskler her, men jeg er altså uansett veldig forhåndsgira på denne filmen og gleder meg veldig til å se den. (I kveld så jeg for øvrig Et Dukkehjem på Trøndelag Teater. Det var også en veldig fin og engasjerende opplevelse, veldig bra oppsetning, flinke folk over hele linja. )

  2. Jeg så filmen på NRK 2. Det var en fantastisk dokumentar, synes jeg. Det er fint at det bringes inn kunnskaper om andre skjebner enn de som har vært mest fremme i nyhetene. Asyldebatten trenger det. Jeg har nettopp startet en blogg med fokus på: «Mennesker på flukt, hva de flykter fra og hva de erfarer i Norge.» Adressen er: frihet1.wordpress.com

Legg igjen en kommentar

