Svar på det dere lurte på

Kaffe og sånt

Hvordan vil du helst ha kaffen din? Helt svart.

drikker du noensinne te? Ja, nesten hver dag.

Hvilken kopp er din favoritt kaffekopp? Mymlen-koppen som jeg fikk av Ståle til bursdagen min da jeg ble 23 år. Fordi den er skikkelig fin, og fordi Mymlen og jeg er litt like.

Hvilken kaffebryggingsmetode synes du gir best kaffe? Mokkakanne, espressomaskin, presskanne, trakter…? Jeg liker best espressokaffe eller trakterkaffe. Litt etter humør og hvor lang tid jeg vil bruke på kaffen. Jeg synes vel espressokaffe smaker best, men det er noe med å ha en hel kanne trakterkaffe som er veldig fint. Også liker jeg lyden av kaffetraktere!

Favoritter

Favorittfarge? Safrangul!

Favorittbok? Nesten helt umulig å svare på. Men jeg er så glad i Beatles at pocketutgaven min bokstavelig talt faller fra hverandre, og jeg fikk den signert en sommer jeg tok t-banen til Sognsvann. Av Lars Saabye-Christensen, altså. Så jeg sier Beatles.

Hvilket havdyr synes du er finest? Sjøku, tror jeg.

Hvilken film var den siste mest fascinerende du så? Toy Story 3! Jeg fascineres over hvor engasjert man kan bli i animerte leker, og hvor mye det går an å gråte av en barnefilm.

Kven er den ultimate helten din? Marjane i Persepolis (les den!).

Hva var livretten din da du var liten? Samme som nå – pizza!

Hva liker du aller best å ha på brødskivene? Mozzarella, olivenolje, tomat, basilikum, salt og pepper. Eller brie, honning og timian. Eller økologisk peanøttsmør. Eller avokado, salt og pepper.

Hvilke program ser du helst på tv? Natur- og dyreprogrammer og bra serier. Også liker jeg å se med et halvt øye på Nytt på nytt, Skavlan og fredagskrim på NRK.

Hvilken disneyfilm liker du best? Klarer ikke å velge én. Det står mellom Aristokattene, Askepott, Skjønnheten og Udyret, Løvenes Konge og Snøhvit.

Har du en favorittvin? Jeg er veldig glad i Masi Campofiorin.

Hvilke steder du har vært vil du besøke igjen? Og hvorfor? De to første byene jeg tenker på, er Göteborg og Reykjavik. Jeg var begge steder i sommer, og forelska meg totalt i dem. Göteborg er koselig og full av små, fine butikker og kaféer. Og det er veldig mye bra vegetarmat overalt! Reykjavik er bare noe helt for seg selv – en stor liten by med vintagebutikker på rekke og rad, masse koselige kaféer, ullgensere overalt, et digert rotete bruktmarked, sjøluft og et skikkelig fint museum for moderne kunst. Jeg er veldig glad i Norden, og det er bare på ferie i nordiske land at jeg ikke får hjemlengsel.

Er det noen personer du beundrer og ser opp til, og hvorfor? Jeg ser veldig opp til mammaen min, fordi hun er så modig, raus, varm og tør å gå sine egne veier.

Skole

Hvor mange år har du igjen av studiene dine, og hva skal du gjøre etterpå? Jeg har tre år igjen, og etterpå skal jeg jobbe som lærer hvis alt går etter planen.

Lurer på om du kan skrive litt om studiet ditt? Jeg går på Lektorprogrammet i Nordisk og Religion og etikk på Universitetet i Oslo. Det er et femårig studieprogram med integrert master. Jeg skal ta en nordiskmaster – helst i litteratur. Studiehverdagen består av å gå på forelesninger (dette semesteret har jeg fire i uka), gruppetimer (annenhver uke), lese på biblioteket og jobbe sammen med andre som tar samme fag. Og en god del kaffepauser! Jeg liker veldig godt å studere på universitetet, fordi man har stor frihet til å legge opp dagene sine slik man vil. Men det er også utfordrende – man må prøve å være litt strukturert.

Om å være vegetarianer

Hvor lenge har du vært vegetarianer? Det har vært en gradvis prosess, mer enn at jeg plutselig bestemte meg for å bli vegetarianer. Da jeg var 15 år så jeg en dokumentar om hvordan griser i Norge har det, og etter det var liksom ikke kjøtt noe særlig. Da jeg var 17 kutta jeg ut alt kjøtt utenom fisk, som jeg fortsatte å spise litt av helt fram til for rundt ett år siden.

Er Ståle også vegetarianer? Ståle spiser fisk, men ikke annet kjøtt. Men vi lager aldri fisk hjemme, så han spiser det stort sett når han er ute. Eller hjemme hos familien sin i Harstad.

Beste jern- og proteinkilder? Jeg tar et jerntilskudd fra Gevita, som er for vegetarianere eller andre som spiser jernfattig kost. Siden jeg spiser ost og meieriprodukter, er det ikke noe problem for meg å få nok proteiner. Jeg tilsetter gjerne nøtter i bakst og mat, og spiser mye kikerter, linser og bønner. Jeg spiser også litt økologiske egg. Så lenge man er bevisst på å spise variert, tror jeg ikke det er noe problem å få nok proteiner. Men jerntilskudd kan være lurt!

Musikk

Spiller du noen instrumenter? Njæi. Jeg spilte piano i tre år, men det var bare fordi mamma lovte meg at hvis jeg gjorde det, skulle jeg få ha hest. Så jeg møtte opp på pianotimer de tre årene, og da hesten var på plass, slutta jeg. (Ståle synes dette er helt uforståelig, og sier han ville gått på piano i tre år for å – vel, få et piano.)

Liker du førsteplata til Yeah Yeah Yeahs? Jeg vet ikke, burde jeg høre den?

 

Litt om Ståle og meg

Når ble du og Ståle sammen, og hvor lenge har dere vært samboere? Vi ble sammen i desember 2007, da Ståle sa: «Ine, æ trur vi e kjæresta nu» midt på natta. Vi har vært samboere siden juli 2008, etter at Ståle spurte om vi ikke skulle flytte inn i et tårn sammen. Da jeg skjønte at han mente det helt på ordentlig, ble det sånn. Eller, vi fant ingen ledige tårn i Oslo, så det ble en liten leilighet i stedet.

Tåler du noen ganger bare ikke trynet på bofellen din? Nei.

Litt om bare meg

Hvor kommer du fra? Løten, et ganske lite sted midt mellom Hamar og Elverum. Jeg vokste opp i en diger prestegård med så mange rom at man kunne gå seg bort.

er du sjenert? Litt, men ikke veldig. Jeg trives best i mindre grupper, og holder meg som regel i nærheten av de jeg kjenner godt på fest. Men når jeg først blir kjent med folk, er jeg ikke særlig sjenert.

tror du på Gud? Det vet jeg ikke. Men jeg liker å være i kirka.

Er du feminist? Ja.

hva gjør du for at det skal føles bedre hvis du er veldig trist? Da prøver jeg å gjøre noe koselig. Det kan for eksempel være å se på Gilmore girls med en kopp kakao, lese en fin bok, gå en tur i sola eller gå på kafé med ei venninne. Det er også veldig godt å ha Ståle til å holde rundt meg, stryke meg over håret og si at det kommer til å ordne seg. Og hvis jeg er hjemme hos mamma og pappa: kose med Pusen!

Har du ein draum du hugsar ekstra godt? I den siste drømmen som jeg husker veldig godt, skulle Synne til New York for å få silikon i puppene, og Ståle var gravid. Kanskje like greit at jeg ikke kan noe om drømmetyding.

Hva ville du sagt til deg selv som attenåring, angående hvilke tanker man hadde om hvordan livet etter vgs skulle bli? Og hva ville attenåringen sagt? Til attenåringen ville jeg sagt at ting kommer til å ordne seg. Og at man ikke trenger å være så flink hele tida. Og at det som er vanskelig og gjør vondt, kommer til å bli mindre vanskelig og gjøre mindre vondt etter hvert. Attenåringen ville klappa 23-åringen på skuldra og sagt «Jeg synes dette går ganske bra så langt».

Sånt som er fint

Har du noen tips til bøker som er fine å lese i vinterkulda? Novellesamlinga Eg vil at nokon skal vente på meg av Anna Gavalda er veldig fin. Selv skal jeg begynne på den nyeste romanen hennes, Ein vakker dag – men den vet jeg ikke om jeg kan anbefale enda. Kanskje Juleoratoriet av Göran Tunström, det er en vakker bok.

Hva er den ultimate måten å starte dagen på? Med nybakte scones, fersk kaffe, avis, kjæreste og god tid.

Kva er ditt største ønske i heile vide verda? Oi, her må jeg nesten svare med en klisjé: fred på jord, og at verdens ressurser blir rettferdig fordelt.

Om du hadde vore eit dyr, kva dyr hadde det vore, og kvifor? Uten tvil katt. Fordi de har en holdning til livet som jeg elsker. De sover, leker, spiser, koser, sover mer, leker mer, spiser mer, koser mer – og er fullstendig fornøyd med det. Dessuten er katter litt mystiske, og jeg vil gjerne være litt mystisk.

Litt senere

Og så lurer jeg skikkelig på hvordan dere har det i leiligheten, et par bilder? Det kan jeg gjerne vise fram, men jeg tar det i et eget innlegg snart.

12 thoughts on “Svar på det dere lurte på

  1. Jeg synes også Toy Story 3 var veldig bra. Det tilsettes så mye «voksenhumor», ting som mindre barn kanskje ikke greier å fange opp, i barnefilmer at det er en fryd å gå og se på 🙂

    Har du noen søsken, forresten (hvis det er greit å spørre selv om spørsmålsrunden er over)?

  2. åååå.

    så flotte svar.

    sjøkuer og persepolis er noe av det fineste som finnes.
    (har du sett sjøkuer på ordentlig? for de er mye finere utenfor tv-skjermen, og da skjønner man plutselig hvordan sjøfolk kunne ta dem for å være havfruer selv om de er store og klumpete)

Legg igjen en kommentar

