Kjøttfri mandag: yndlingspasta med squash- og fløtesaus

Denne pastaretten er en gjenganger hos oss. Den går veldig kjapt å lage – omtrent like lang tid som å koke pastaen – og den smaker kjempegodt. Dessuten er det ganske kult å spise en halv squash til middag.

Til to personer trenger du:

  • en stor squash i tynne skiver
  • en halv chili, grovhakka (fjern frøene for en mildere rett)
  • to fedd hvitløk, finhakka eller knust
  • en god skvis sitronsaft
  • to spiseskjeer hakka basilikum
  • en ubeskjeden klunk olivenolje
  • en neve revet parmesan
  • ca fem spiseskjeer matfløte
  • salt og pepper
  • tagliatelle

Slik gjør du:

  1. Varm olivenoljen i en stor stekepanne. Fres hvitløk og chili i et halvt minutt.
  2. Tilsett squash, stek over middels varme i 5-7 minutter under omrøring.
  3. Skvis over litt sitronsaft, og rør inn basilikum, fløte og revet parmesan. Smak til med salt og pepper.
  4. I mellomtida koker du tagliatelle etter anvisning på pakka.
  5. Fordel tagliatellen på tallerkener, og ha squash- og fløtesausen over. Riv gjerne litt ekstra parmesan over, og pynt med et basilikumblad.
  6. God appetitt!

 

14 thoughts on “Kjøttfri mandag: yndlingspasta med squash- og fløtesaus

  1. Det så kjempegodt ut, jeg har funnet en lignende oppskrift før også, og den står og venter på å bli laget,hihi. Nam!<3

  2. Hei Ine!

    Jeg fant bloggen din for en uke siden eller noe, og nå har jeg lest igjennom hele:) Det gjorde jeg fordi du treffer meg veldig med det meste du skriver. Jeg tror vi er litt like, og det at du er så åpen om vonde ting + skriver om så mange gleder, hjelper meg veldig.

    Heldigvis har jeg også en veldig fin kjæreste. Og nå har jeg fått han til å gå med på å spise mer vegetarmat! I går spiste vi quinoa med brokkoli, soltørka tomater og cashewnøtter. Veldig godt:) Tror vi skal prøve oss på den oppskriften du la ut i dag, også.

    Takk for masse inspirasjon, og ha en vidunderlig dag!

    • Hei Camilla, så koselig å høre! Det finnes masse god vegetarmat, så det er bare å prøve seg fram. Ha en vidunderlig dag du også!

    • Jeg tror du kan lage denne med soyafløte eller liknende, også bare droppe osten. Kanskje bruke litt mer fløte, evt. en vegan ost 🙂

  3. åååhhhh det der skal jeg spise i løpet av uka, definitivt.

    jeg spiser kanskje kjøtt to dager i uken. bare sånn at du vet det. det er billigere slik, haha ❤ også liker jeg god vegetarmat.

  4. Tilbaketråkk: Tweets that mention Kjøttfri mandag: yndlingspasta med squash- og fløtesaus | Koffeine -- Topsy.com

  5. Jeg så dette i går og fikk sånn fin squash-inspirasjon. Også hadde de quorn-fileter til ti kroner pakka på ICA. Og da ble det bra mat med fileer, paprika, løk og squash. Og det var superdigg!

    Jeg er blitt litt avhengig av bloggen din, serru. Den har så høy hverdagsmagi-faktor.

Legg igjen en kommentar

