Kjøttfri mandag: pai

Hver mandag legger jeg ut en vegetaroppskrift på bloggen, som et bidrag til bevegelsen Meat Free Mondays. Tanken bak kjøttfri mandag, er å inspirere folk til å ha minst én vegetarisk dag i uka. Husk at det ikke nødvendigvis trenger å være en mandag, man kan jo velge den dagen i uka som passer best.

Denne mandagens oppskrift er på skikkelig kosemat – nemlig pai. Jeg tenkte lenge at pai er vanskelig å lage, men etter en veldig koselig paimiddag sammen med to venninner, fant jeg ut at det er det slett ikke. Det er faktisk veldig enkelt!

Paibunnen først. Til den trengs:

  • 3 dl hvetemel
  • 125 g smør
  • 2 ss vann

Ta gjerne smøret ut av kjøleskapet en stund før deigen skal lages. Da blir det lettere å kna. Skjær smøret i terninger, og smuldre det sammen med melet. Tilsett vann, og kna det hele sammen til en jevn deig. Trykk deigen jevnt utover bunnen og sidene til en paiform eller rund kakeform. Prikk bunnen med en gaffel, og forstek bunnen på 200 grader i 15 minutter.

Mens paibunnen steker, forberedes fyllet. Forslag til fyll:

  • 3 økologiske egg og 2 dl økologisk melk – vispet sammen. Tilsett gjerne krydder etter smak – for eksempel salt og pepper, basilikum og litt muskat.
  • 1 liten brokkoli i små biter
  • 1/2 purre i tynne skiver
  • 1 rødløk i tynne skiver
  • 2 fedd finhakka hvitløk
  • soltørka tomat i små biter
  • tomater i skiver
  • revet ost

Fordel brokkoli, purre, rødløk, hvitløk og soltørka tomat utover den forstekte paibunnen. Hel over egg- og melkeblandingen. Legg tomatskiver over grønnsakene, og dryss over ønsket mengde ost. Stek paien på 200 grader i ca 30 minutter, eller til den er stiv, og osten er gyllen. Det er godt med en salat til. God middag!

(Lyst på noe annet? Prøv ekstremt bra utrolig fint sine Lengte til California-burritos – de er kjempegode!)

Hiver du deg på kjøttfri mandag?

22 thoughts on “Kjøttfri mandag: pai

    • Har du en slags kakeform? Helst rund kanskje, men ser egentlig ingen grunn til at liten langpanne-pai ikke skulle gå an. Men da må du kanskje lage dobbel oppskrift? Denne passer til en sånn standard paiform.

  1. Fine bilder! Pai er så godt og så tilfredsstillende, både å lage og å spise. Jeg elsker å prikke bunnen – ingen i verden gjør det så jevnt som meg, hoho!

    • Haha, det ser jeg meget lett for meg. Du lager sikkert et symmetrisk mønster. Lille friken min!

      Og ja, pai er skikkelig comfort food – eller kosemat på godt norsk. 🙂

  2. jeg er stolt for jeg har kjøttfri nesten alle dagene. spiser egentlig bare kjøtt når jeg overhodet ikke har råd til næringsrik vegetar eller når jeg får skikkelig lyst på det.

    • Det er jo kjempebra! Jeg tenker at hovedproblemet med kjøttforbruket slik det er i dag, er at folk tar kjøtt for gitt. Det er ikke noe spesielt, på en måte. Det er billig og tilgjengelig overalt. Synes kjøtt burde være luksus jeg.

  3. mmm den så god ut! jeg spiser ikke melkeprodukter, men har kjøpt meg fine veganske kokebøker her borte, så jeg kan få litt matinspirasjon som ikke inneholder melk!

  4. Mm! pai kurerer det meste. min favorittpai er med broccoli, chevre og pinjekjerner, pluss frisk timian på toppen men dette så også digg ut!

  5. Godt tiltak, bare én veggisdag i uka, hvis alle hadde gjort det hadde det redusert klimaødeleggende gasser noe enormt. Anyways, jeg har det vel heller motsatt; én kjøtt/fiskdag i uka.

  6. Tilbaketråkk: Lørdagspai. « My little corner of the world

Legg igjen en kommentar

