Fin fredagsfrokost

I dag bestemte jeg meg for å bake noe fint til frokost, selv om det bare var jeg som skulle spise. Og det beste å bake til frokost, er scones! I løpet av en liten halvtime har man rykende varme, deilig duftende scones. Jeg begynner å bli ganske dreven på å bake scones, og disse, som jeg bakte i dag, ble litt ekstra gode.

Sammen med litt smør, syltetøy, en god kopp te, James Taylor og avis ble fredagsfrokosten komplett.

Nam! Sprø utenpå, veldig myke inni. Kanskje noen har lyst til å bake dem til helgefrokost? Sånn i tilfelle, får dere oppskriften her:

Ingredienser

  • 130 g hvetemel (1 kopp)
  • 130 g sammalt hvete fin (1 kopp)
  • 1 ts bakepulver
  • 1 ts natron
  • Pittelitt salt
  • 60 g sukker (1/4 kopp)
  • 1 ts vaniljesukker
  • 115 g kaldt smør, i terninger (1/2 kopp)
  • ca 1,5 dl melk (kanskje litt mer)

Klar, ferdig, bak!

  • Forvarm ovnen til 200 grader, dekk en stekeplate med bakepapir.
  • Ha alle de tørre ingrediensene i en bolle, bland dem godt sammen.
  • Ha oppi smørterningene, og bruk hendene til å smuldre smøret inn i melet.
  • Tilsett melk, og rør forsiktig sammen, til deigen så vidt samler seg. Ikke rør for mye!
  • Kna deigen forsiktig på en overflate strødd med litt mel. (I motsetning til når man arbeider med gjærdeig, skal denne deigen arbeides forsiktig med.)
  • Form deigen til en omtrent 2 cm tjukk rund leiv. Bruk et glass eller en rund pepperkakeform (ca 6 cm) til å stikke ut scones.
  • Legg sconesene på bakepapiret, og pensle med litt melk.
  • Stek midt i ovnen i ca 20 minutter, til de har hevet seg fint og er lett gylne. Avkjøl på rist.
  • Smaker veldig godt med litt smør og syltetøy, og en kopp kaffe eller te til.

God helg, alle fine! Jeg blir glad av å tenke på at dere titter innom.

12 thoughts on “Fin fredagsfrokost

  1. Åh, nam! For en fantastisk måte å starte helga på 🙂 Jeg skal bake sånne til Dag på søndag, takk for at du la ut oppskriften 🙂 Og god helg!! 🙂

  2. Scones er supert! Raskt og enkelt og godt. Dessuten kan de spises både som de er, med pålegg av både den salte og den søte sorten, eller ved siden av suppe/salat. På toppen av alt så minner de meg om Irland. Oppsummert: Jeg er en stor scone-tilhenger! God helg, Inefine!

  3. Hipp hurra, ramlet over bloggen og oppskriften din, som sendt fra oven 😉 Tenkte bake muffins og dra på kaffebesøk i morra, men nå blir det jammen meg scones i stedet 🙂 Herlig! For en skjønn blogg du har :o)

  4. Jeg har sagt det før også, men du dekker og lager de fineste frokostbordene 🙂 Takk for at du deler oppskrift, denne skal jeg prøve i helga. Det er jo motiverende å bake noe til frokost som ikke trenger å heves først.

  5. Mmmm… dei må eg prøve. Takk for fin blogg og fin oppskrift, eg blir så glad av å vere her inne 🙂 Ha ei finfin veke!

Legg igjen en kommentar

