Åttende mars

Foto: Flickr – The Commons

I dag er det åttende mars og kvinnedag. Jeg synes det er fint at vi har en egen kvinnedag, og at det er veldig viktig at vi har det. I Norge er det relativt bra å være kvinne, jeg vil faktisk si at norske kvinner er blant de heldigste i verden. Vi har fremdeles noen kampsaker, det finnes fortsatt ting å fylle parolene med i 8. mars-tog, men jevnt over, så har vi det bra.

Jeg synes at det viktigste med kvinnedagen er å huske at det er den internasjonale kvinnedagen. For vel er det viktig med likelønn og flere kvinner i ledende stillinger – men det er enda mye viktigere å arbeide for at kvinner over hele verden skal kunne treffe selvstendige valg om seg og sitt liv. At alle kvinner skal ha mulighet til å få utdannelse, til å bestemme over egen kropp, til å være frie fra undertrykkelse, og til å ha like mye å si som sine brødre. Det er noe å fylle parolene med.

Hvilke tanker har du om kvinnedagen?

9 thoughts on “Åttende mars

  1. Jeg er enig i at kvinner har det utrolig godt i Norge nå, men vi må ikke glemme at det ikke er mange år siden vi var på samme nivå, som mange andre land er i dag. – Å ikke bestemme over egen økonomi, å ikke ha valgmuligheter når det kommer til utdanning og jobb, å ikke bestemme over egen kropp og liv. Selv om vi har kommet langt i dag må vi fortsette å passe på at rettighetene våre forkvinner har kjempet for, blir tatt vare på og ikke blir tatt for gitt.

    Tenk at i Irland er det forbudt med abort, det ble lov med skilsmisse på 90-tallet og det er stadfestet i grunnloven at kvinner skal ta seg av hjemmet og mannen selv i 2011.

    Jeg håper at en dag skal alle kvinner i verden ha det like godt som jeg. Hurra for kvinnedagen!

    • Det var fine tanker om kvinnedagen. Jeg er enig! Og kvinnedagen kan være en fin påminnelse om å ikke ta rettighetene vi har for gitt.

  2. Jeg er veldig enig med dere begge to! Kvinnedagen er en flott dag, men det er veldig viktig å først og fremst fokusere på kvinenne rundt i verden, som ikke for utrykke seg selv slik vi gjør. Bra du tar opp dette, det er en viktig dag, og det er viktig å stå frem som stolt over de vi er og de rettighetene vi har 🙂

  3. Er helt enig med alle kommentarene her, men jeg syns og kvinnedagen er viktig for å minne andre på at vi kvinner til stadighet må jobbe mye hardere enn menn for å komme oss fram. Og kvinnedagen er jo en vakker hyllest til det kjønnet som i mangehundreår har gjort så utrolig mye for at mannen har kunnet gjøre det de har gjort. For bak enhver mektig mann, står det en sterk kvinne!

  4. I fjor på denne tiden var jeg i Zambia, og på kvinnedagen tok det helt av, med kjempelangt tog der kvinner (og noen menn) sang og dansa og klappa og fult kjør. Artig:)

  5. jeg er helt enig med deg om at vi norske kvinner er utrolig heldige, og det kan vi takke alle de modige damene før oss for. men akkurat i dag synes jeg også det er viktig å se utenfor norskegrensen. det finnes alt for mange undertrykte kvinner i verden , og det er ikke greit!

Legg igjen en kommentar

