Basics by Ine

Om våren får jeg alltid lyst til å rydde i klærne mine. Denne våren er intet unntak! Nå prøver jeg å gjøre garderoben min mindre – jeg har lyst til at den skal inneholde færre klær, men at det skal være klær som jeg er desto mer fornøyd med. Som er anvendelige, fine, behagelige og meg. Jeg prøver å finne ut av hvilke farger, snitt og materialer jeg virkelig trives med, og hva jeg beholder bare fordi jeg føler at jeg ikke kan kvitte meg med det.

Fram til jeg skal kjøpe klær igjen – i juni (eller kanskje det blir mai, hvis jeg kribler for mye etter vårklær), skal jeg tenke nøye over hva jeg trenger, og vil komme til å få glede av. Jeg har kommet fram til at de fargene jeg er helt sikker på at jeg liker, er marineblått, rødt og sennepsgul. I tillegg til hvitt og svart. I kveld har jeg laget denne collagen:

Basics

Rød cardigan, sennepsgul genser, enkel svart kjole, fine trøyer, klassisk jeans, søte ballerinasko, smale belter, et fantastisk skjerf og en romslig veske står på min ønskeliste nå. Så får jeg tenke på saken til mai eller juni, og se hva jeg fremdeles ønsker meg da.

Hva med dere – er dere systematiske når det kommer til garderobe og kleskjøp? Jeg tar gjerne i mot tips til hva man bør tenke på når man setter sammen en fin basisgarderobe!

20 thoughts on “Basics by Ine

  1. Så mange fine ting, og du er jo fin så da må de jo passe deg! 🙂 Jeg prøver også å bli mer og mer bevisst og tenke på hva som passer sammen og hva man virkelig trenger. Men det er en utfordring. Forhåpentligvis blir jeg flinkere og flinkere!

  2. Jeg vil slå et slag for a-formet svart high-waistskjørt. Hvis du ønsker å fremheve midjen, ha et alternativ som funker til alt, er sånt skjørt en hjertens anbefaling fra min side 🙂 Gjerne ull/viscose miks, vevd materiale, litt stivt. Bingo! Synes collagen var veldig fin, og nesten litt klassisk 60- 70 talls-preget?

    • Det var et veldig godt tips! Et sånt skjørt ville jo passe til alt dette.

      Jeg har brukt ganske lang tid på å lete opp ting jeg synes er fine, og jeg liker nok litt klassisk 60- og 70-tallspreg. 🙂

  3. Nydelige klær! Skulle gjerne kommet med gode råd, men min garderobe er et eneste kaos av alt mulig rart, og sikkert masse som burde tatt kvelden for lengst. Når jeg får overskudd en dag skal jeg virkelig få unnagjort litt der inne, og da blir det jo plass til så mye fint og nytt! Gleder meg litt alt ^^

  4. Huff, min garderobe er et kapittel for seg selv. Men jeg handler etter prinsippet «bare kjøp ting du ikke kan leve uten». Og jeg handler ikke klær på salg bare fordi at de er billige, når jeg absolutt ikke trenger de. Jeg skulle ønske at jeg kunne leve etter et franskt handleprinsipp, som går ut på å ha den perfekte basisgarderobe, og så kun kjøpe tre trend/nøkkelplagg hver sesong. Basis = blå og sorte jeans, en dressbukse, en blazer, hvit og svart singlette og t-shirt etc. Men jeg klarer det ikke 😛 Jeg er en samler og ser på klær som kunst.

    Men jeg har en liste over ting jeg ønsker meg og som jeg har sett for meg, og så blir listen mindre og lengre etter hvert som jeg kjøper ting på lista, finner ut at jeg ikke vil ha det og selvfølgelig finner nye ting som jeg ønsker meg. En ting er sikkert: jeg gleder meg veldig til å komme hjem til Norge og alle mine forsømte klær og sko! Og når jeg en gang drar over til den andre siden, skal etterkommerne virkelig ha noe å sloss om!

    • Det er litt en slik basis jeg ser for meg. Bortsett fra at blazer og dressbukse ikke er helt meg, da ville jeg nok heller kjøpt et a-formet skjørt som Kathrine foreslo over her og en skikkelig fin cardigan. Poenget er egentlig at jeg vil kjøpe minst mulig – både for å spare miljøet og min egen lommebok. Så skal tenke ut en lur basis, og begynne å handle etter franske klesprinsipper.

      Og Julie – du er en av de stiligste jeg vet om. Du har jo en helt fantastisk garderobe!

  5. Dette ser definitivt ut som deg, Ine! Jeg ser deg for meg i og med alt sammen!
    Du har en del av dette fra før, sant? I så fall trenger du jo ikke kjøpe alt, så om du kompletterer basic-bildet ditt med det du mangler, vil du sikkert få en grunnleggende garderobe du er fornøyd med – og likevel ha både god samvittighet og penger til overs! Yay!

    • Så bra at du synes det ser ut som meg. Da er jeg ikke så stilforvirret som jeg følte i går kveld 🙂

      Jeg har en del lignende fra før, men det meste er utslitt. Så dette er ting jeg ønsker meg. Men jeg får skaffe det litt etter litt, så lommeboka ikke blir tom og trist.

  6. Skikkeleg fine klede, eg likar smaken din! Sjølv er eg superdårleg på basisplagg, eg pleier berre kjøpa kjolar som ikkje passar med noko, og så må eg ut å handla igjen. Passar eigentleg ikkje så godt saman med studentbudsjett, anbefalast ikkje! :p

    • Haha, det høres ut som meg! Det er det jeg prøver å forandre litt på. Fine basisplagg = mindre handling = bra. Men noen kjoler innimellom blir det nok…

    • Hei Binka! Det meste er fra H&M, Zara og Top Shop. Skoene er fra Vegetarian Shoes. Hvis du trykker på bildet, kommer du til Polyvore, og der kan du trykke på hver enkelt plagg å se hvor man får tak i dem.

  7. Eg er alt for eklektisk når eg handlar kler. Har hipster og femtitals om kverandre. Men eg er og sjukt glad i ein enkel svart kjole (har yet å finne den perfekte) med ein fargerik cardigan og søte ballerinasko. Kva gong er rydder i klesskapet angrar eg etterpå for eg føler eg har gitt bort noko som eg eigentleg kjem til å bruke igjen. Noko som er tøys.

    Hadde eg hatt pengar ville eg følgt i dine fotspor, men det kan sjå mørk ut for min del 😛

    • Haha, bra kombo! Kjenner meg igjen i å være litt sprikende i klesveien.

      Jeg kan nok heller ikke skaffe alt med det første, det får bli litt etter litt. Men i påsken skal jeg jobbe fem røde dager, så da blir det en fin lønning i mai, som nok vil gå til litt fornying!

  8. det er lenge siden jeg har kjøpt klær, egentlig, men jeg tror ikke basisgarderoben min er særlig god likevel. jeg har mye som ikke passer sammen og så videre, men det passer liksom sammen med andre ting likevel. jeg tror jeg holder meg på det nivået til jeg blir rik og sånn, jeg.

    jeg synes det er deprimerende å bruke så mye penger på klær når jeg har nok i forveien, og nå som jeg skal flytte til england burde jeg jo i prinsippet fått plass til alt jeg har i to kofferter.

  9. jeg er flink til å ikke bruke masse penger på nye klær. hvis jeg ser noe jeg liker i butikken, så prøver jeg det alltid. og med mindre det er noe jeg har lettet etter lenge eller virkelig trenger der og da, så henger jeg den på plass igjen og tenker på det noen dager. hvis jeg har glemt tingen innen da er det ikke så verdt å bruke penger på føler jeg… når det kommer til klær jeg alt har i skapet er jeg veldig dårlig på å kvitte meg med ting, selv om jeg aldri bruker det. også har jeg egentlig sjeldent energi til å gå igjennom det…

    • Jeg tenker meg også som regel om i noen dager. Med mindre det er kjærlighet ved første blikk og bare én igjen i riktig størrelse. Det jeg skal bli flinkere til er å bare kjøpe plagg som kan kombineres med mye av det jeg allerede har.

  10. Åh, det var egentlig veldig smart. Jeg er ikke systematisk i det hele tatt, og det ender ofte med at jeg har for få bukser og gensere fordi jeg kjøper kjoler istedet. Ja, nå skal jeg faktisk tenke litt på dette her. Takk for inspirasjon! 🙂

  11. Tilbaketråkk: Little Black Dress | Koffeine

Legg igjen en kommentar

