Om mat

I perioder med mye stress – slik som rundt eksamen – glemmer jeg ofte å spise ordentlig mat. Jeg innbiller meg at jeg ikke har tid til det, men i denne eksamensperioden har jeg bestemt meg for å ta meg tid til det. Jeg tror mat er viktig for konsentrasjon og yteevne. Så nå prøver jeg å spise mest mulig slikt som kroppen liker – grov kornblanding med frukt og yoghurt til frokost, mettende salater til lunsj, varm middag med mye grønnsaker, gode knekkebrød til kvelds, smoothies med masse bær og frukt og nøtter innimellom måltidene.

Jeg spiser ikke etter noen diett (bortsett fra vegetarisk, da), men jeg føler meg bedre når jeg spiser sunn mat. Jeg spiser det jeg har lyst på – her er hverken brød, pasta eller sukker forbudt. Så lenge man spiser variert, og ikke for mye av én ting, tror jeg man kommer langt. Jeg er så lei av kostholdshysteri, der den ene etter den andre matvaren bannlyses. Mat burde handle om fornuft – ikke forbud – synes jeg. Og ikke minst synes jeg mat skal handle om glede. Glede over at vi har den maten vi trenger, glede over et nystekt brød, glede over måltidsfellesskap, over sommerens første pakistanske mango, over fersk sopp om høsten og over panna cotta som smelter på tunga.

22 thoughts on “Om mat

  1. Veldig enig – skikkelig middag kver dag er ofte et stort tiltak for meg.. men det gjer godt for kropp og sjel!

    • Som regel synes jeg ikke det er tiltak å lage middag – jeg er veldig glad i å kokkelere – men i eksamensperioden blir _alt_ plutselig litt stressende. Når sommeren kommer skal jeg lage pastasauser som må koke i timesvis, bare fordi jeg kan (og fordi det er supergodt)!

  2. Så bra skrevet! Kunne virkelig ikke sagt det bedre selv 🙂 Jeg følger samme prinsipp som deg, liker å spsie sunt, fordi jeg føler meg bra, men jeg spiser også masse forskjellige og variert. Kan ikke stresse med typen «brød inneholder for mye karbohydrater». Tror sånt blir lite vesentlig hvis du abre spiser variert og trener 🙂

  3. Jeg er enig med deg. Jeg er lei den sukker- og hvetefrykten som brer seg. Særlig når man begynner å snakke om sukkerfrie barnehager, er jeg glad for at vi har mennesker som Per Fugelli til å gi et lite «nei, hør nå her!».

    Jeg har hatt både korte og lengre perioder med slanking (jeg kalte det «livsstilsendringer», men når fremgangen måles i tapte kilo, er det slanking) og jeg ser hvor ødeleggende det har vært for matlysten min og min egen evne til å kjenne på hva kroppen min faktisk har lyst på og trenger. Tendensen til å gjøre mat komplisert og farlig, tror jeg er ødeleggende for mange mennesker.

    • Jeg tror også det er ødeleggende for mange å gjøre mat så komplisert og farlig. Jeg har selv slitt veldig med mat tidligere, og vet hva som trigger de usunne tankene om mat som kan dukke opp. Ligger stort sett unna blogger med veldig sterkt fokus på kosthold (der matvarer jeg ofte spiser omtales nærmest som gift for kroppen), for eksempel.

      • Ja, det gjør jeg også. Jeg har lagt merke til hvor kropps- og vektfikserte mange av kostholdsbloggerne er, og det er litt leit å se at noen av dem foran flere hundre lesere rakker ned på seg selv om de har gått litt opp i vekt eller fått litt større lår. Det er i hvert fall ikke særlig sunt.

  4. Har en tendens til å trøstespise og gafle i meg masse sukker i ekamensperioder, men oppdaget hvor mye bedre alt gikk da jeg spiste utelukkende sunt og passet på å få tid til å trene litt mellom slagene, herregud, stress og søvnløse netter bortevekk, alt gikk – og føøøltes så mye bedre (og ja, jeg er sikker på at det var pga kostholdet) 😀

    • Det er lov med litt sjokolade og sånt, synes jeg, men alt med måte såklart. Og trening – om det så bare er gåturer i frisk luft – har uendelig mye å si. Skal ut å gå i ettermiddag!

  5. Helt enig med deg Ine! Variert kost, minst mulig ferdigmat og halvfabrikata, og frisk luft og mosjon er alfa omega! Jeg vil ikke være en sånn hysterisk dame som er redd for karbohydrater… Det ville forringe min livskvalitet å ikke kunne spise et deilig pastamåltid en gang i blant. 🙂

  6. Du er flink, og jeg er enig! Alt med måte er jo ingen dum liten regel, og det hjelper å kunne spise noen gode måltider for å bedre konsentrasjonen 🙂

  7. I disse studie-/skrivetider har jeg og en tendens til å glemme å spise, eventuelt ikke gidde å lage noe ordentlig, men jeg har funnet meg en råkostsalat som tar 10 min å lage, så den har jeg spist omtrent hver dag nå.

  8. Ææe, det er slik jeg tenker at jeg bør være utrolig flink på, matlagning under eksamenstiden altså. Men så glemmer jeg det helt, gir litt opp på veien, og ender opp på lesesalen med en uanstendig mengde kaffe og en halvsmeltet kvikklunch. Kanskje jeg bør ta til meg inspirasjonen nå, og snu før det er alt for seint, ehe.
    Og jeg er selv ganske oppgitt over kostholdshysteriet som ser ut til å herje over så alt for mange blogger. Tror ikke det er så bra ut leve livet etter en liste med begrensninger, fremfor å heller nyte livet litt og unne seg det å ha god samvittighet, selv om man ikke har levd av grapefrukt eller cottage cheese eller gudveit de siste tre døgnene.

    • Det er lov med kaffe og kvikklunsj da, men kanskje ikke så lurt å erstatte mat med det (: Lykke til med lesing framover. Snaaart ferie!

  9. aaah, dette så virkelig deilig ut! Tenker egentlig mye av det samme som deg, at jeg ikke har tid til å lage ordentlig mat. Vel, det tar jo i grunnen ikke så utrolig lang tid å lage noe ordentlig. Og en får jo større utbytte av det.

Legg igjen en kommentar

