Kroppen min

Kroppen min kan gå lange turer på varme sommerkvelder, jogge til jeg får blodsmak i munnen og svømme i iskaldt Mjøsvann. Den kan hoppe av glede, falle femti ganger på ski og reise seg igjen hver gang. Den kan legge seg tett inntil ham jeg er aller mest glad i, klemme folk, liste seg, kna pizzadeig og danse til Billie Holiday. Også kan den ta meg på eventyr i ukjente byer, sitte på kafé, gå fjellturer, ri tur på verdens fineste fjording i kongeskogen og sykle på Oslofortau. Og ha kjole på.

Likevel ser jeg ofte ned på kroppen min. Er ikke fornøyd med den. Kritiserer den og tenker de styggeste ting om den. Nå synes jeg det er på tide å endre på det. Være greiere med kroppen min.

Så kjære kroppen min. Du er bra. Takk for at du lar meg løpe, klemme, rusle, falle, reise meg igjen, utforske, kysse, danse, gå med kjole og hoppe. Egentlig er du ganske fin. Du har runde, fine former, er myk å ta på og har et stjernebilde av føflekker på magen. Du har bein med smale ankler som kler godt ballerinasko, du har lange pianofingre som kan fingermale med akrylmaling eller skrive lange brev til farmor med kulepenn. Du kler veldig godt bukser med høyt liv, og kjoler med femtitallssnitt gir deg nesten Marilyn Monroe-former. Jeg lover å være greiere med deg framover, og prøve å huske på hver eneste dag hvor bra du egentlig er.

Deres tur! Hva er flott med kroppen din?

71 thoughts on “Kroppen min

  1. Ine, så utrolig flott skrevet! Skulle ønske jeg og kunne være snillere med kroppen min, og ikke skade den slik jeg har gjort så alt for lenge. Det skal det bli en stopp på. Kjempefint ❤

  2. sjukt fint innlegg, ine! og eg er heilt enig med deg – det er lurt å tenke på alt kroppen kan gjere og kor bra den eigentleg er istadenfor å berre pirke på alt som er «feil» når han tross alt funkar som han skal. det som er flott med kroppen min, er dei lange henda som kan skrive og stryke og lage mat, den mjuke huda, og formane som skrik ut «Æ E KVINNE!» sjølv om det også kan vere det eg hatar mest. men det er jo den her eg har fått.

  3. Så fint innlegg! Min kropp er flott fordi den kan ta lange spaserturer, den er myk å ligge inntil og den tar seg godt ut i snurreskjørt.

  4. Så fint innlegg, min flotte! Om jeg kan si det uten at det høres feil ut, så er jeg glad i kroppen din, og alt det morsomme den har gjort sammen med min! Hihi!

  5. Her har du åpenbart trent mye for å nå bikiniformen! FLOTT Ine! Vi er flotte! Og når Vogue Italia kan, så kan faen meg resten av moteverden og.

  6. kjære ine. du er skikkelig, ordentlig heit. med og uten klær. jeg ville snudd meg etter deg på gata, så vet du det.

    kroppen din er det viktigste du har. og du skriver nydelig om den.

  7. Vakker tekst om et tema som absolutt fortjener oppmerksomhet: Kroppen vår og hvordan vi ser på den og forholder oss til den. Denne teksten inspirerer meg til å bli mer bevisst på min indre kritiker, den stemmen som fokuserer på alt det jeg skulle ønske var annerledes, som får meg til å føle meg dårlig med meg selv og kroppen min. Jeg vil finne frem den stemmen som vet å verdsette alt det som er vakkert med kroppen, jeg vil være takknemlig for at jeg har en kropp som er frisk og fungerende! Jeg har lange bein som jeg sjelden snubler i, en smal midje som jeg burde bli frinkere til å fremheve med flotte kjoler, og en sterk rygg med fin svai. Takk for inspirasjonen! 🙂

  8. Dette innlegget var flott, spesielt i disse dager (jmf. en eller annen nettavis som hadde bloggen «fotballfruens» kropp som oppslag i gaar…) Min kropp har akkurat födt! Saa magen er ikke slik den en gang var, men ansiktet har blitt litt «spissere» om man kan si det.Litt mer voksent kanskje? Egentlig ganske fornöyd!
    PS: blusen du spurte om kommer fra Cinnamon Girl!

  9. Nydelig innlegg! Så vakker du er!

    You don’t have a soul. You are a Soul. You have a body.
    C.S. Lewis

    Min kropp: har vært sett ned på ofte og lenge, og jeg har grått over den i frustrasjon over alt som jeg trodde var feil. Nå vet jeg at jeg skal være sammen med kroppen min helt til kroppen ikke vil mer, og jeg behandler den mer og mer som en venn. Målet er å behandle kroppen som en bestevenn. Gjennom å bli kjent med kroppen, og bli mer oppmerksom på den, kjenne etter, fra topp til tå, kjenne på pusten, blir alle deler av livet mer revitaliserte og satt i et helt nytt perspektiv.

  10. Åh, så fint skrevet , Ine. Tror veldig mange leser dette og blit både lettet og glad. Kroppen din er nydelig! Jeg liker at jeg har litt store hofter i forhold til resten av kroppen. Hadde det ikke vært for dem, kunne jeg nesten gått for å være en gutt, haha.

  11. hei Ine, gleder meg til å se «kroppen» din på Sønderhaug med Tine.
    Et fint og modigt bilde!
    Steffen

  12. Ine, dette var utrolig vakkert, og modig! Du er flott, både inni og på utsiden! Jeg jobber iherdig med å være snillere med kroppen min, og med dette fine innlegget i bakhodet, skal jeg ta godt vare på den! Håper du får en fin torsdag, og jeg synes absolutt at dere skal sette i gang med et sykkelprosjekt, veldig koselig og tålmodighetsprøvende 😉

  13. For et fint innlegg. Viktig. Jeg er helt enig. Tenk på hvor mye fint vi sier vennene våre – hvorfor er vi ikke flinkere til å si fine ting til oss selv? Jeg har dager da jeg synes jeg ser helt strålende ut, og andre dager da alt er feil. Men jeg liker egentlig hele kroppen min, jeg. Helheten. Dessuten er den frisk og rask og gjør meg mobil. Så jeg prøver å være snill med den, med det jeg spiser og det jeg gjør (innbiller meg at kroppen min godtar at jeg drikker en del vin, den får jo være med på moroa).

  14. Dette var noe av det mest motiverende jeg har lest på lenge. Jeg ser også ned på kroppen min, selv om den egentlig ikke er så altfor ille. Nå skal jeg ta til meg det gode, slik du har gjort, og fokusere videre på de positive sidene ved meg selv. Utrolig glad jeg ramlet inn her!

  15. Å nå ble jeg kjempe glad! Du skriver så godt om noe som er så viktig. Det er så slitsomt og trist å bruke så mye tid på å ønske man var en annen, noe jeg tror veldig mange jenter ofte gjør. I allefall kroppslig. Vi må lære oss å se alt det fine kroppen kan, skal og vil. Det er jo den som skal bære oss gjennom dette livet.

  16. Du e litt viktig, du. Eg trur faktisk eg har blitt litt flinkare te å tenke sånn etter det førre innlegget ditt om ditta her. Takk:)

  17. Herlig innlegg!
    Kroppen min kan ta meg mange steder og er ganske sterk, men nå er den redusert av en forkjølelse, og jeg drar den lenger ned i dragsuget ved å tenke at den kommer til å være redusert lenge. Fy meg! Ellers er liker jeg min smale midje og de klumpete kalde hendene mine 🙂

  18. For et utrolig flott innlegg!

    Vi er flere som bør være takknemlige over å ha en kropp som faktisk fungerer. Det er i grunn mye viktigere enn om den har en valk her og der, litt for stor der, eller for liten her.

    Takk for at du delte dette!
    Og kroppen din har du all grunn til å være fornøyd med, bare så det er sagt 😉

  19. No blei eg skikkeleg inspirert til å skrive ein liknande tekst til meg sjølv. Ein tekst eg kan lese kvar gong eg tek meg sjølv i å tenke negativt om den fine kroppen min. For det er jo det den er: Kjempefin! Hurra for kvinnekroppen<3

  20. For et fantastisk modig og herlig innlegg! Vi burde alle være litt snillere med oss selv og sette pris på de tingene som gjør kroppene våre så bra!

  21. Er treig med å kommentere blogger for tiden. Fine, nydelig innlegget ditt.
    Du er til stor inspirasjon for veldig mange. Har selv klart og begynne å tenke litt flere fine tanker om kroppen min, og kjenner at jeg selv får til mer inspirasjon til å gjøre det enda mer av deg.

  22. Veldig fin innlegg!
    Det som er fint med kroppen min er at den lar meg være glad i folk, jeg har et stort hjerte! Jeg har en fin midje som gjør at jeg ser bra ut i highwaist skjørt/ shorts, jeg har former! jeg ELSKER formene mine!

  23. Jeg har lest bloggen din sporadisk en god stund nå fordi jeg synes den er fin, inspirerende og med veldig mange flotte bilder. Fra nå av kommer jeg til å titte innom her av de samme grunnene, men også fordi du er modig, vakker og tøff. Dette er et viktig tema, særlig med tanke på debatten som raser om bloggeres påvirkningskraft. Du er et fantastisk forbilde og det står det respekt av.
    Fortsett med det! 🙂

  24. dette var så klokt, og bildet er nydelig! og jeg fikk gåsehud av å lese innlegget og kommentarene. det trengs. jeg veit hvor lett det er å rakke ned på seg sjøl, men alt det gjør er å knytte dårlig samvittighet til fine ting, som rundstykker, sjokolade og vin. kroppen er fantastisk, og det er sjukt at vi lar det snevre kroppsidealet overskygge alle de utrulige prosessene som heile tida foregår inni oss og de fantastiske tingene kroppen gjør for oss! du inspirerer meg veldig.

  25. Wow, modig! Jeg klikka meg inn hit fra en link hos Maren (som skrev om at hun hadde hatt besøk av deg), og kikka nedover og fant dette – og kan jo ikke la være å kommentere et slikt innlegg. Så herlig at du tør! Og ikke minst, du har jo all grunn til å være både fornyøyd og ordentlig stolt. Vet jo at det ikke alltid er så enkelt, men du fortjener i hvert fall å høre det. Jeg følte meg modig en gang jeg la ut bilde av meg selv uten sminke, liksom. Hurra for deg!

  26. Fint!
    Min kropp kan også ri på hest, og åå, gå Bergens 7 fjell på en og samme dag, og så liker jeg hvordan jeg ser ut uten noe sminke på.

  27. I dag er en litt dårlig dag, og da tenkte jeg at det var lurt å kikke inn til deg.
    Og jammen hjalp det ikke litt! Du er så flott, og selv om jeg ikke kjenner deg, er jeg overbevist om at du er et sterkt og godt menneske. Du skriver ærlig, ekte og nært, og bildene dine er alltid med på å forsterke det du skriver.

  28. Tilbaketråkk: Kropp. « Be and behold – om himmellengder og jordnærhet

  29. Jeg har ikke fulgt bloggen din lenge nok til å lese dette innlegget rett etter at det blei skrevet, men jeg må bare føye meg inn i rekka av de som har kommentert før meg og si at du virkelig er kjempeflott. Du er flott, og tøff – det her innlegget er feminisme på sitt beste! Jeg har fått veldig mange negative og stygge tanker om kroppen min i det siste, fordi jeg har lagt på meg litt. Det er jammen ikke lett å skyve disse tankene unna, men jeg har i alle fall fått meg en liten vekker etter å ha lest dette, og jeg har lagra det som bokmerke i håp om at jeg tar meg i det neste gang tankene kommer, og at jeg går inn her og leser dette igjen. Fy søren, så dumt det er å rakke ned på en kropp som egentlig er i tipp-topp stand og som lar meg studere, tenke, le og sykle. Det jeg altså mener å si er: tusen takk for dette innlegget!

    • Så fint å høre at noe jeg har skrevet kan hjelpe med å endre hvordan du tenker på kroppen din. Jeg må minne meg selv på hvor viktig det er å ikke rakke ned på den stadig vekk selv. Så takk for påminnelsen kommentaren din ga meg!

Legg igjen en kommentar

