Nød

Situasjonen er dramatisk og akutt på Afrikas Horn nå. 12 millioner mennesker er rammet av alvorlig tørke. 12 millioner. Det er vanskelig å ta inn over seg omfanget. Vanskelig å se for seg individet – mora, faren, søsknene, besteforeldrene, bestevenninna, fotballkameraten – blant de 12 millionene. Men de er der, hver og en av dem. Og hver og en av dem har en like stor rett til livet, til et godt liv. Hver og en av dem er like viktig som deg og meg og våre venner og vår familie.

Men det er så langt borte. Lett å glemme. Ikke fordi man ikke bryr seg, men kanskje fordi man synes det er vondt og vanskelig å ta inn over seg? Jeg synes det er det. Men det er så viktig å ikke glemme, ikke lukke øynene. Man tenker kanskje at det ikke nytter, at det er for langt borte, at hjelpen ikke kommer fram, at man uansett ikke kan hjelpe alle. Men jeg tror det nytter! Flere nødhjelpsorganisasjoner er til stede. Og det som trengs nå, er akutt hjelp. Nødhjelp. I dag har jeg fått lønn, og kan endelig sette over en ekstra gave til Kirkens Nødhjelp. En dråpe i havet – men hvis alle som kan gir litt, kommer man langt.

  • Her kan man gi valgfritt beløp til Kirkens nødhjelp.
  • Her kan man gi valgfritt beløp til World Food Programme
  • Her kan man gi valgfritt beløp til Røde Kors
9 thoughts on “Nød

  1. Holdt på å bestille mange fine høstkjoler fra H&M (som jeg strengt tatt ikke trenger i et allerede overfylt klesskap), før jeg sveipet innom bloggen din og skjønte at jeg heller må gi pengene til noe bedre. 🙂 Takk!

  2. Fine ord med veldig viktig budskap. Du er god, Ine! Og man må bare tro på at det kan hjelpe, at det er en fin ting å tro på en litt bedre verden.

  3. Jeg har også gitt penger, og nå som jeg ikke skal shoppe på seks måneder, kan jeg sikkert gi litt til:)

  4. Finefine ord! Og så rett så rett. Jeg synes det er helt forferdelig å tenke på, så vanskelig å forestille seg. Skulle ønske jeg kunne hjelpe alle de 12 millionene og alle andre, alle andre steder som trenger hjelp. Men så går ikke det. Men man kan jo ønske!

Legg igjen en kommentar

