Høsten

Vanligvis får jeg en svært lett gjenkjennelig følelse i kroppen om høsten. En følelse av forventning, glede over å begynne på nytt enda en gang, glede over bøker jeg ikke har lest men snart skal lese, kladdebøker jeg skal fylle med kloke tanker og kaffepauser jeg skal ta på Blindern. I år kom ikke følelsen. Men studiestart kom likevel.

Jeg er ikke helt i gang enda. Men i dag har jeg vært på forelesning, og lest i et par timer på lesesalen. Også har jeg truffet verdens fineste Maren, som holder til på samme fakultet som meg. Jeg har også kjøpt nytt pennal (Blafre-pennal!), mapper til å samle papirer i, ekstra fine kladdebøker og tre kulepenner. Og sånn litt etter hvert kjente jeg et snev av høstfølelsen. Og jeg kjenner at jo – jeg gleder meg til å lese bøkene som står på pensumlistene mine, jeg gleder meg til timelange kaffepauser og til å skrive oppgaver. Jeg gleder meg til lufta blir enda litt klarere, skarpere. Til å pakke meg inn i skjerf, ullstrømper og kanskje en ny kåpe. Til mørke kvelder med telys på stuebordet, en koselig serie og te. Så nå ønsker jeg rett og slett høsten velkommen. Velkommen!

13 thoughts on “Høsten

  1. Det er lenge siden jeg var student, men følelsen av noe nytt som starter kjenner jeg igjen. Og savner det.

    Heldig er du som kan studere!

    Ønsker deg et flott høstsemester.

  2. Så hyggelig at høstfølelsen kommer snikende – jeg vet at du pleier å glede deg veldig over det forfriskende ved studiestart, og snart er du sikkert like entusiastisk som vanlig! Jeg er forresten tilgjengelig for kaffe og klemmer på Chateau Neuf når det skulle være!

  3. Jeg gleder meg til store glass rødvin i sofaen, ny fin kåpe, pene støvletter med litt hæl, ruskevær ute (når jeg er inne selvfølgelig), og kald deilig luft inn på det lille kontoret mitt på skolen. Det er fint med høst- i hvertfall når man har hatt en fin sommer! 🙂

  4. Din blogg är fantastisk fin Ine, och jag blir så glad varje gång jag läser den!
    Får mig att sakna Oslo en massa, och blir alltid allmänt sugen på kaffe:)

  5. Så bra at følelsen kom snikende. Den er ganske fin. Høsten bringer faktisk med seg en optimisme den også, om enn en annen enn den våren tar med seg.

    Håper du får et morsomt og lærerikt semester 🙂

  6. Jeg liker høsten aller best av alle tidene på året. Den klare lufta, lyset og de fine fargene.

    Studiestart har også alltid gitt meg glede. Yrende liv (blandingen av ferske, gamle, glade og leie studenter som vandrer..ispedd en og annen stipendiat og professor ), boder med mye rart, utekaffe, biblioteket med alle de levende bøkene som venter på å bli lest. Og som du skriver: starten på noe nytt. en ny sjanse til hva du vil.

    • Jeg liker også høsten bedre enn vinteren, men egentlig liker jeg vinteren ganske godt også. Noe som er lurt for å bli bedre venn med vinteren, er å se de Gilmore girls-episodene der Lorelai venter på snøen (:

Legg igjen en kommentar

