Julelektyre

(Bilde.)

I disse dager, hvor jeg leser masse bøker som jeg lese før eksamen, gleder jeg meg veldig til juleferien kommer, og jeg kan lese alle bøkene jeg vil lese. Jeg har planer om å lage en stabel med bøker i nærheten av vedovnen. I den stabelen tenker jeg å ha:

  • One Day av David Nicholls. Så kan jeg se filmen etterpå.
  • Historien om fru Berg av Ingvild H. Rishøi, som Maren har skrevet om på bloggen sin i dag.
  • Eg elska ho av Anna Gavalda. Hennes første, og den eneste jeg ikke har lest.
  • Cat’s Cradle av Kurt Vonnegut. På tide at jeg leser noe av Vonnegut, det er jo yndlingsforfatteren til både favorittbloggeren min og kjæresten min.
  • What I Loved av Siri Hustvedt. Jeg leste The Summer Without Men i sommer, og den var kjempefin. Gleder meg til å lese mer av henne.

Hva skal dere lese i jula? 

21 thoughts on “Julelektyre

  1. Det var en flott liste! Hustvedt-boka er fantastisk også, gled deg!

    På min juleferieleseliste står La Stå av Rishøi (for jeg vil lese mer av henne!), Franny and Zooey av J.D. Salinger, Vi har så korte armar av Olaug Nilssen og The God of small things av Arundhati Roy. Og kanskje enda flere?

    Jeg har aldri lest noe av Kurt Vonnegut, heller. Det tror jeg nesten at jeg må snart!

  2. Åh, ja, gleder meg utrolig mye til etter 10. desember, da er jeg ferdig med alle mine eksamener og kan gå løs på skjønnlitteratur og annen litteratur som ikke er pensum. Har ikke satt opp en liste enda, men når den kommer blir den nok laaaang.

  3. Fin liste! Hoho, jeg gleder meg også til å lese masse i juleferien! Jeg skal lese ut Moby Dick, og så har jeg lyst til å lese Hobbiten igjen, for nå er det for lenge siden sist. Videre vil jeg gjerne lese A Christmas Carol, for alle kjenner jo historien, men det er en sånn historie som likevel ikke er så kjent her i Norge, og som jeg aldri har lest. Kanskje ligger det noe lektyre under treet også? Åh, så bra dette blir.

  4. One Day er kjempebra! Nesten så jeg ikke har lyst å se filmen, siden jeg e så skeptisk 😉 Ellers leser jeg The Bell Jar for første gang. God lesing!

  5. Iallefall the distant hours av Kate Morton siden jeg sikkert ikke får lest den ferdig før jul. Og sikkert Litte Bee av Chris Cleaver.
    Samt kanskje Alle de ville tingene av Dave Eggers. Har lest ca de 100 første sidene av boka en fredags kveld jeg var på jobb, den var veldig lettlest. Den er basert på Til Huttetuenes land av Maurice Sendak.

  6. Jeg gledergledergleder meg til jul! Jeg skal lese Jane Austen, Brødrene Løvehjerte, A Christmas Carol og kanskje litt Jostein Gaarder eller Jo Nesbø for det er så fint å lese litt norsk litteratur i blant syns jeg. Også ønsker jeg meg Lars Saabye Christensen til jul.

  7. Jeg skal lese den nyeste boka til Cecelia Ahern. Jeg anbefaler boka «Gaven» av samme forfatter, den kom ut i fjor jul, og handler om jul. Det er et virkelig bra budskap i den ❤

  8. Gled deg til What I loved. Og les i samme slengen Invisable av mannen, Paul Auster. Jeg for min del håperhåperhåper å få i julegave den nye Linn Ulmann boken, Det dyrebare. Den har jeg frykelig lyst på.

  9. Emma av Jane Austen, Anne Franks Dagbok, Adams bok av Faldbakken, og alt det eg klarer å grave fram på biblioteket. Bøker, te, musikk, stearinlys og mørkret heng saman med denne årstida. Men for augeblinken les eg Anna Karenina av Tolstoy – herleg bok.

  10. Koselig! Jeg kommer til å fortsette med disse Sookie Stackhouse-bøkene jeg driver med, er på sjette eller syvende nå, så er ikke så altfor mye igjen. Også tenker jeg, siden jeg aldri har lest hele Narnia-serien, så blir det den når vi virkelig nærmer oss jul. Gleder meg til å lese annet enn norsk historie og vestens litteratur 🙂

  11. du kan bare glede deg, ine! jeg har lest alle disse bortsett fra vonnegut-boka, men han er jo alltid bra uansett. what i loved og historien om fru berg er helt fantastiske og de andre fine de og. selv leser jeg mye noveller, hvis du har lyst til å lese noe på engelsk, anbefaler jeg The Boat av Nam Le noe veldig!

Legg igjen en kommentar

