En ny opplevelse (som jeg godt kunne vært foruten)

Jeg var i ferd med å krysse gata i ettermiddag da en bil kjørte rett inn i fotgjengerfeltet i stor fart. Det var på håret at han ikke traff meg. Jeg fikk meg en støkk, og slo oppgitt ut med armene for å signalisere til sjåføren at det ikke er greit å oppføre seg sånn i trafikken. Så fortsatte jeg på veien hjemover. Etter noen hundre meter hørte jeg noen rope «jævla hore» ut gjennom et bilvindu. Det tok noen sekunder før jeg skjønte at det var meg han ropte til. Han kjørte etter meg en stund, mens han ropte ting til meg som jeg ikke har lyst til å gjengi her. Så stoppa han i et kryss, venta på meg der, og skjelte meg ut litt til. Denne mannen var sikkert dobbelt så stor som meg, det var ikke mange folk i gata, og han var så aggressiv at jeg rett og slett ble redd. Jeg kom meg inn på en butikk, og ringte Ståle som kom og henta meg. Jeg hadde ikke lyst til å gå hjem alene.

I dag er første gang jeg opplever å bli redd for noe eller noen i Oslos gater. Det var en utrolig ubehagelig opplevelse. Kanskje jeg burde være tøffere, kanskje jeg ikke burde bry meg, men jeg ble redd. Sånn er det bare. Etterpå ble jeg sint, for det provoserer meg grenseløst at en mann skal komme å skjelle ut meg, gjøre meg redd, når det var han som gjorde noe galt.

I morgen har jeg nye gangfelt å krysse, men før den tid skal jeg lage meg kakao, se Game of Thrones, lese bok og lære meg enkle selvforsvarsteknikker. Neida, ikke det siste. Men det hadde kanskje ikke vært så dumt.

27 thoughts on “En ny opplevelse (som jeg godt kunne vært foruten)

  1. Uff, for en ekkel opplevelse! Og så utrolig urettferdig det må føles. Jeg hadde nok blitt litt redd for å gå videre alene jeg også.

    Kos deg med kakao, bok og serie, og så kommer du helt sikkert til å klare deg fint over gangfelt igjen i morgen:)

  2. For en drittsekk, det hørtes skikkelig ubehagelig ut. Håper du har klart å roe deg ned i ettertid og at du ikke blir redd for å gå aleine. De fleste mennesker er tross alt overkommelige å omgås, men så treffer man på et unntak og skjelver innvendig ei ukes tid.

  3. Åh nei, så utrolig ekkelt! Da hadde jeg også blitt kjemperedd. Det er så urettferdig å tenke på at mennesker oppfører seg slik. Jeg håper du puster ordentlig og fokuserer på de fine tingene som finnes, og at du lar de redde deg litt. Fint du har snille Ståle å ringe, omsorg er alltid det tryggeste ❤

  4. Fy søren, for en dust! Tenk at han lot sine mangler (på trafikkferdigheter, selvkritikk, selvdisiplin, folkeskikk…) gå ut over deg på den måten! Håper mandagskvelden din blir kjempekoselig – det fortjener du tross alt uansett, og spesielt etter noe sånt – og at du viser gangfeltet hvem som er sjefen i morgen, hihi. Stor klem!

  5. Huff, høres ubehagelig ut. Jeg har vært borti lignende selv, men de gangene har jeg blitt dumsint.

    En gang ble jeg nesten påkjørt i gangfeltet. Han stoppet brått og rett før han traff. Jeg slutta å tenke og dunket hånden hardt i panseret hans. Skikkelig hardt. Han kom ut og skjelte meg ut for at jeg kunne ripa lakken. Jeg svarte bare at, ja det kunne jeg, men han kunne knust hodet på en 10-åring.

    Var skjelven etterpå. Jeg skjønner ikke at jeg turte, men jeg rakk ikke tenke. Det er ubehagelig å oppleve sinte mennesker. Det er godt å ha noen å ringe til.

  6. For en drittsekk! Noen folk eier jo ikke folkeskikk, det går da ikke an å oppføre seg sånn. Makan.

    Skjønner godt at du ble redd, det hadde jeg også blitt om jeg hadde gått alene. Bra du ringte Ståle, når sånt skjer er det bare en trygg hånd å holde i resten av veien hjem som hjelper.

  7. Huff, så veldig ekkelt å lese! Godt du ser tydelig at all feil lå hos han, da. Teitingen. Kos deg så mye du klarer i kveld – og møt nye gangfelt med nytt mot i morgen 🙂

  8. For en idiot! Skjønner godt at du ble skremt. Og tenk å være så frekk at han kjefter på DEG fordi at HAN ikke respekterer fotgjengerfeltet. Nei vettumeghva! Håper at denne tullingen ikke fører til at du i fremtiden vil føle deg redd i Oslos gater.

    (Dette er forøvrig den sinteste kommentaren jeg har lagt igjen noe sted på nettet, tror jeg.)

  9. Dette var jo abslolutt noe å være redd for. Ekkel opplevelse. Men i morgen går du frimodig over nye gangfelt. Denne mannen fortjener ikke at han s adferd blir til et hinder i hverdagen hverken for deg eller andre. Godt mot Kjære Ine.

  10. Utrolig ekkelt. Håper du ikke opplever noe sånt igjen. Jeg hater å gå over gangfelt, særlig her jeg bor, fordi bilene alltid gasser på mot gangfeltet og jeg er livredd for å bli påkjørt. Men det er jo helt utrolig at det finnes sånne bilister i en by. Håper du ikke lar deg skremme for mye, fordi det er jo det slike bilister vil.

  11. DUST!! IDIOT av en mann altså!! Fullstendig ubegrunnet, han er sikkert en håpløs fyr på alle områder. Jeg hadde også blitt satt ut og redd, skjønner deg kjempegodt. Håper du slipper å oppleve noe sånt igjen.

  12. Du er tøff! Men du skulle anmeldt han til poitiet! Jeg blir så sint når folk oppfører seg sånn!

  13. «susan says, don’t get afraid. get angry.»

    men det er lov å være begge deler, eller bare en av delene. en skal føle det en føler. det er viktig, det. og det er jo en sunn og innstinktiv reaksjon å bli redd når noen uttrykker sterke negative følelser mot en, eller virker farlig.

    da jeg var femten gikk jeg rundt på et lite kjøpesenter i groruddalen med kjæresten min, og det kom noen litt eldre gutter forbi oss. en av dem kastet et raskt blikk på meg, smilte, og spyttet meg i ansiktet.

    det var vondt i hjertet, det.

    pappa ble rasende da han fikk vite det, og anmeldte det. men de ble selvsagt ikke tatt.

    jeg var redd, da, og knust, og liten.

    jeg er fortsatt rett og knust og liten nå, men jeg har lært meg å bli sint.

  14. Ikke noe hyggelig å høre!!! 😦
    At han faktisk fulgte etter deg og kalte deg så stygge ting er bare helt på trynet! Har selv opplevd å nesten bli slått til fordi jeg snakka til en fyr som behandla hunden sin stygt.
    Enkelte er bare helt håpløse i oppførselen sin! *sint*

  15. Takk for alle fine ord, dere! Jeg kan melde om at jeg har krysset opptil flere gangfelt i dag uten å støte på en eneste aggressiv drittsekk. (:

  16. wow! Ikke nok med at man er nære ved å kjøre ned folk i gangfelt, men så å skjelle dem ut etterpå?! Håpløst.

    Ønsker deg all lykke i gangfelt i fremtiden:)

  17. Huff, så ekkelt! 😦 Jeg opplevde noe lignende for et par år siden, når jeg gikk rett inn i en narkoman dame idét jeg rundet et hushjørne. Jeg var ganske stresset, og burde kanskje sett meg bedre om, siden jeg bokstavelig talt gikk RETT på henne med et «paff». Hun skjelte meg ut, og kalte meg for de styggeste ting, mens jeg beklagde og sa unnskyld på alle måter jeg kunne. Til slutt måtte jeg bare gå derfra, og da fortsatte hun og gå etter meg mens hun ropte videre… Heldigvis snudde hun til slutt, og jeg kunne fortsette til jobb mens hjertet hamret i brystet. Det handlet nok ikke om at jeg var redd for at hun skulle gjøre meg noe (hun var så påvirket at hun knapt kunne stå på beina), men mer om at jeg ble så sjokkert over at dette faktisk skjedde. Jeg er alltid litt mer obs når jeg sniker meg rundt hushjørner etter dette.

    • Jeg tror det handler litt om at man ikke er vant til – og ikke forventer – at folk skal skrike til en og kalle en stygge ting. På samme måte som det jeg opplevde, fortjente du jo ikke å bli skjelt ut, og da oppleves det ekstra urettferdig.

  18. For en liten dritt! Nå ble jeg sint. Du ER tøff, men det er klart at man blir redd når slik skjer. Stakkars deg, for en utrolig kjip opplevelse.

  19. Åh, så utrolig slemt! Hvorfor i all verden ble han sint på deg liksom, det gir jo ingen mening? Uff, jeg hadde også blitt redd altså, der er du ikke alene.

Legg igjen en kommentar

