Bryllup: Sminke og hår

Her kommer første innlegg om bryllupet vårt. Jeg har flere innlegg planlagt, de vil komme litt etter hvert. Håper det kan være fint for noen å lese!

Getting ready.
{Hårpynt og smykker}

Getting ready.
{God hjelper}

Getting ready.
{Konsentrert}

Getting ready.
{Klar!}

Til bryllupet vårt sminket jeg meg selv, og fikk hjelp av ei venninne som er frisør til å ordne håret. Ei kusine var så snill å ordne neglene mine. Jeg var aldri i tvil om at jeg ville gjøre det sånn. Først og fremst fordi jeg ikke ville tilbringe morgenen i en ukjent frisørsalong, men også fordi jeg tenker at jeg vet best selv hva jeg kler og trives med av sminke. Samtidig var det avslappende å ha ei frisørvenninne til å ta seg av håret mitt, for det kan gå enten veldig bra eller veldig dårlig når jeg skal ordne det selv.

I månedene før bryllupet kjøpte jeg inn den sminken jeg trengte litt etter litt. Jeg brukte sikkert mer penger på sminke enn det ville kostet å bli sminket i en salong, men på denne måten fikk jeg testet ut alt jeg skulle bruke før bryllupet, og fordi jeg har veldig sensitiv hud var det viktig for meg. Det ville jo vært kjedelig å få utslett av sminken før middagen. Og jeg trengte selvfølgelig ikke å kjøpe alt nytt, noe hadde jeg fra før! Dette er det jeg brukte:

Det var fint å sminke seg selv. Jeg slapp å bekymre meg for å se ut som noen andre enn meg selv, og jeg visste at fargene jeg brukte kledde meg. Jeg sminket meg egentlig omtrent slik jeg sminker meg til daglig, men med litt mer markerte øyne og en litt sterkere farge på leppene. Det er jo veldig indivuelt hva man kler og liker av sminke, men jeg liker best en naturlig look. Hvis man skal få noen andre til å sminke seg, tror jeg det er veldig viktig å være tydelig på hvordan man vil ha det, og stole på sin egen dømmekraft. Liker man ikke solpudder, skal man ikke bruke det på bryllupsdagen sin selv om stylisten insisterer på at det vil bli kjempefint. Det aller viktigste den dagen (når det kommer til styling, altså) er å føle seg komfortabel, fin og som seg selv. Et lite tips til slutt: Det kan være fint å ha med seg leppestift og eventuelt pudder dit festen skal være. Jeg hadde i alle fall litt behov for å pudre nesen (bokstavelig talt) en gang i løpet av kvelden.

Foto: Ina Inglingstad

12 thoughts on “Bryllup: Sminke og hår

  1. FINT! Du er vakker, rett og slett! Jeg ville nok også sminket meg selv om jeg hadde pleid å sminke meg til vanlig, men ettersom jeg ikke bruker annet enn litt maskara og litt concealer til vanlig, så var det godt for meg å heller få hjelp av ei flink venninne. I tillegg fikk jeg også venninnefrisørhjelp, og alt foregikk hjemme i stua sammen med fine venninner – og det føltes helt perfekt. 🙂

  2. ikkje rart du blei fin med eit så steike godt utgongspunkt, vakre ine! eg trur også eg ville ha sminka meg sjølv, skrekken må vere å komme til ei stylistdame som vil at eg skal ha solpudder og veldig markerte auge. den tid den sorg!

  3. Så fint innlegg:) Jeg synes du er så flink til å sminke deg naturlig. Det er så mange bruder som ikke ser ut som seg selv på bryllupsdagen, og det er jo litt kjedelig. Selvfølgelig skal man gjøre en innsats og føle seg fin, men det er viktig å ikke miste seg selv oppi alle forventningene og de mange påvirkningene man utsettes for. Du kjenner deg selv godt og vet hva som kler deg, og det er så fint å lese om. Så er du fin Ine! Du er en et naturmenneske som tenker på både deg selv og andre når du velger produkter. Det er inspirerende:)

  4. Hei, jeg tenkte nøyaktig som deg da jeg giftet meg for noen år siden (jeg har skrevet om det i bloggen min, klikk på navnet mitt så kommer du rett dit). Frisørvenninne fikset håret, og jeg sminket meg selv (fem minutter før taxien kom; holdt på å glemme det!).

    Jeg har vært i bryllup der bruden – som vanligvis ikke brukte noe sminke – så ut som en drag queen med solpudder og glitter overalt. Veldig underlig. Du var derimot kjempefin! 🙂

  5. Jeg skal gifte meg til sommeren, og min store skrekk er å se ut som en annen enn meg selv. Tar derfor i mot alle slike gode tips med store takk! Det gjelder også sminkemerker for de med sensibel hud 🙂

  6. Mere bryllup! Mere bryllup! Og du var nyyyydelig! Venninna mi som gifta seg i september var på prøvetime hos frisøren og ringte meg i desperasjon da frisøren hadde fått henne til å se ut som en irsk dame som hadde kledd seg ut som henne. Med BLÅ øyenskygge og digre krøller!

Legg igjen en kommentar

