Jeg klarte det

Nå er det en uke siden jeg hadde siste dag i praksis. Uka som har gått har jeg brukt til å komme meg litt, rett og slett. Det høres kanskje dramatisk ut, men det er ikke det, altså. Jeg skal likevel ikke legge skjul på at å være i praksis er ganske utmattende. Lærerikt og gøy, men utmattende. Både fordi det er så mye nytt hele tida, fordi man ofte må bevege seg utenfor komfortsonen sin og fordi man blir kontinuerlig vurdert av en veileder. Å bli vurdert nesten hver dag i åtte uker tar på.

Før jeg begynte på praksisperioden tenkte jeg mye på om jeg har valgt riktig utdanning. Jeg var ikke så sikker på at jeg ville bli lærer likevel. Og den følelsen har jeg hatt mye i løpet av ukene i praksis. Men mot slutten løsnet det liksom litt, og ble mer gøy. Da jeg var halvveis i perioden skrev jeg: «Om fire uker håper jeg at jeg er litt tryggere og klarer å stole enda litt mer på at jeg får til. Uansett skal jeg være innmari stolt av meg selv for at jeg har fullført.» Og der er jeg nå. Jeg føler meg litt tryggere i rollen som lærer, jeg stoler litt mer på at dette er noe jeg kan bli god til, og jeg er faktisk veldig stolt over å ha kommet i mål. For vet dere hva? Jeg trodde ikke at jeg skulle klare det. Men det gikk likevel.

Nå står eksamen for tur, og jeg skal klare det også. Og når eksamensoppgavene er levert er det juleferie! Det skal bli så fint. Da skal jeg lese en skikkelig tjukk bok, drikke litervis med te og gå i pysjen halve dagen. Men først skal jeg være flink student i fire uker til. Klar, ferdig, gå!

11 thoughts on “Jeg klarte det

  1. Følelsen av å ha klart det er en deilig følelse. Jeg må bli litt flinkere til å fokusere på det, og klare å overføre erfaringen om at det faktisk er mulig videre over på neste oppgave, som alltid fremstår som umulig….Jeg skal ha dette innlegget i bakhodet mens jeg sliter meg gjennom de neste ukene. Jeg skal klare det 🙂

  2. Gratulerer med vel overstått praksis Ine! Unger er gøy, men tar på, sånn er det. Men jo mer man gir, desto mer får man tilbake også. Da blir man forhåpentligvis mest gladsliten etter en lang dag, eller praksisperiode. 😉

  3. Gratulerer med overstått praksis. Du er ei kjempeflottflinkarbeidssom jente og det er så fint at du også klarer å se det selv innimellom 🙂 Jeg husker min første praksis… Trodde ikke jeg skulle overleve…. Nå vet jeg derimot at jeg har verdens mest vidunderlige jobb. Ønsker deg lykke til med eksamenslesning, Ine 🙂 Klem

  4. Kjære Ine! Gratulerer med fullført praksis. Det er tøft å være i praksis -man sammenlikner seg med veileder som er 20 år eldre og med tilsvarende mange års erfaring – ikke rart man føler at man ikke strekker til. Om noen år er du den erfarne, og dine studenter har den følelsen som du har levd med disse ukene. Du er en kjempejente. Lykke til meg eksamenslesing.

  5. Hurra for deg, Ine! 🙂 Det er spennende å lese om praksiserfaringene dine, takk for at du deler. Lykke til med eksamenslesing!

  6. For et fint innlegg å lese, den mestringsfølelsen du kjenner nå må du holde på, og huske den de gangene du trenger det. Du er kjempeflink! Ha en nydelig helg.

  7. Å, jeg blir så glad på dine vegne. Godt å høre at du har det bedre nå enn underveis! Håper det fortsetter. 🙂 Hvor lenge er det til du er ferdigutdanna, egentlig?

    • Nå har jeg tre semester med programspesialisering (=mastergrad) igjen, så er jeg ferdig! Så nå blir det fullt fokus på fag, er ferdig med alt av praksis. Rart å tenke på at neste gang jeg er i skolen, er det som nyansatt lærer!

Legg igjen en kommentar

