Studietips til stressa studenter

Untitled

For en stund siden var det ei som spurte om jeg kunne gi noen tips til hvordan man kan legge opp studietida si på en god måte. Jeg vet at mange studenter synes det er utfordrende å få til å bruke tida effektiv – det synes jeg også! Når man kan styre tida si nesten helt selv, er det fort gjort å utsette ting, selv om man vet at det innebærer at man får det veldig travelt senere. Om fire uker skal jeg levere tre eksamensoppgaver som jeg bare er såvidt i gang med. Det betyr at jeg må bruke den tida jeg har til rådighet godt. Så disse tipsene er litt til meg selv også!

  • Ha en god arbeidsplass. Når eksamen nærmer seg kan det bli veldig fullt på lesesaler og biblioteker på universiteter og høyskoler, og da kan det være greit å ha et alternativ. Jeg er så heldig at jeg har plass til en skrivepult på soverommet, og den prøver jeg å alltid holde ryddig og fin. Da blir det mye triveligere å sette seg der for å jobbe. Har du ikke plass til skrivebord hjemme, kan kjøkkenbordet gjøre nytten. Eller kanskje du finner en litt rolig kafé med godt lys og påfyll på kaffen?
  • Lag rutiner. Stå opp til en fast tid hver dag, bestem deg for når du skal begynne å jobbe, når du skal ta pauser og når du skal gi deg for dagen. Med litt slingringsmonn, selvfølgelig.
  • Lag en plan. Når det er noen uker igjen til eksamen, pleier jeg å lage en oversikt over hva jeg har igjen å lese og hva jeg må repetere. Når noe er gjort, stryker jeg det ut. Det er veldig motiverende! Noen lager oversikter der det står hva de skal lese den og den dagen, men fullt så organisert er ikke jeg. Men det er sikkert lurt hvis man får det til å funke!
  • Lag delmål. Det er mye mer motiverende å jobbe med noe hvis man faktisk blir ferdig med ting. Prøv å tenke gjennom hva som må gjøres denne uka, og ikke tenk for mye på alt som må gjøres uka etter der og etter der igjen. Det kan fort bli overveldrende, og gjøre at man mister motet.
  • Gjør prioriteringer. Ikke alt er like viktig, og man rekker faktisk ikke å lese alt (ikke jeg, i hvert fall!). Prøv å finne ut hva som er det viktigste i faget. Det som har blitt gjennomgått i forelesninger eller seminargrupper kan være et lurt sted å starte.
  • Logg av sosiale medier. Det er så fristende å sjekke Facebook eller Bloglovin’ når artikkelen man leser er litt kjedelig, eller man står fast med oppgaven man skriver. Etter min erfaring er det best å ligge helt unna mens man jobber, for internett stjeler mye tid og konsentrasjon.
  • Spis bra mat. Det er utrolig viktig å spise ordentlig i eksamensperioden. Og ikke minst kan det å spise noe godt til lunsj gjøre dagen mye hyggeligere! Når jeg trenger påfyll mellom måltidene pleier jeg å spise frukt, nøtter, mørk sjokolade, smoothies eller yoghurt.
  • Ta deg fri. Når eksamen nærmer seg kan man fort bli sittende med bøkene til langt på kveld. Det kan hende det fungerer for noen, men det er ikke noe for meg. Jeg tar alltid kveldene fri, selv når eksamen nærmer seg. Jeg får ingenting ut av sene kveldstimer på lesesalen uansett.
  • Gå en tur. Det aller beste er å få gått en tur mens det er lyst ute, men kveldsturer er også fint, gjerne sammen med noen du liker.

Har dere noen flere studietips?

21 thoughts on “Studietips til stressa studenter

  1. Tusen takk for gode tips! Jeg har ikke stort mer å tilføye egentlig. Er disse rådene jeg prøver å følge også. Ikke alle er like lett å følge, hehe. Tror uansett man ikke bør følge alle råd til punkt og prikke. Er ikke alt som fungerer like bra for alle. Jeg bruker å skrive opp lister over hva som bør gjøres den og den dagen, og så stryker jeg ut ettersom jeg får gjort det. Det har fungert ganske bra. Å det å stå opp til ca samme tid hver dag er gull verdt. Virkelig.

  2. For noen flotte tips, jeg er veldig enig med deg! Jeg er sånn som fungerer aller best før tolv, og da er det så deilig de gangene jeg står opp tidlig og får mye gjort før mørket kommer. Det kommer jo ganske tidlig nå. Dessuten kan man unne seg fine avtaler på kveldene, og det er veldig viktig for motivasjonen min.

  3. Takk for fine tips! Det trengs nå som eksamen er om to uker! 🙂 Jeg er også en sånn en som må slappe av på kveldene. Et tips er å lage kollokvier slik at man kan være litt sosial og få diskutert pensum samtidig, det syns i alle fall jeg er fint. Også er det viktig å trene litt innimellom for man sitter så mye stille.

  4. Supersuperviktig å tenke positivt! Jeg er så god på å få panikk når det er et par uker igjen, og tenke at dette kommer aldri til å gå. Når jeg tenker på den måten virker eksamen mye større og skumlere enn det trenger å være, og jeg er mer tilbøyelig til å gi opp også. Så det gjelder å beholde troen på seg selv og vite at det kommer til å gå helt fint 🙂

  5. Gode tips! Det er uvant for meg å være tilbake i en studiesituasjon nå i høst, etter å ha jobbet gjennom forrige studieår, men jeg trives så godt med å disponere min egen tid! Selvdisiplin er viktig, men aller viktigst er det jo å gjøre studiene til noe lystbetont – det er du flink til! Ha en fortsatt fin uke, fina!

  6. hjarteleg takk for gode råd, helsing ein eksamenstipsjunkie som har sett litt for mykje på daytime-tv og brukt minimal tid på rutinar og pensum generelt..

  7. Veldig smarte tips! Jeg må alltid gå meg et par småturer iløpet av en intens studiedag for å unngå stivhet og hodepine. Gull verdt!:)

  8. Eg har ting å gjere kvar dag no, og det er viktig å ikkje låse seg i eit negativt mønster. Det var veldig kjekt å få lese noko så oppmuntrende! Så i dag kjøpte eg yogi-te-kalender. Hihi

  9. Takk for kjempegode tips! Har egentlig fulgt mange av dem selv de siste par årene, og det har fungert veldig fint. Er veldig enig med deg om å ta kveldene fri, for å bare gjøre noe hyggelig et par timer før leggetid. Så vanvittig viktig for meg iallefall.

    Jeg har også et lite tips å komme med: Om du liker å gjøre håndarbeid, eller har en annen kreativ/produktiv hobby, sett av litt tid til å gjøre det hver dag. Det høres kanskje ut som bortkasta tid, men det er så ofte at man føler at man ikke har gjort så mye når man bare sitter og leser hele dagen. Da er det fint å kunne strikke en sokk, eller male et bilde, eller sy en kjole eller noe sånt, også kunne ta og føle på det og vite at dette har jeg gjort! Det er også fint for hodet å kunne konsentrere seg om noe annet enn bare ord, ord, ord hele dagen. Funker veldig fint for meg!

  10. Åh, virkelig akkurat det jeg trengte å lese nå! : ) Takk for noen kjempefine tips til eksamensstresset, skal ta dem med meg videre i lesingen!

  11. Bra tips Ine! Selv om jeg ikke er student lenger, så gjelder mange av disse punktene alikevel. Spesielt når man frilanser. Det er jo så mange mailer som må sendes, faktureringer, brev osv. Blir det litt struktur i sakene, så går alt så mye lettere og man sparer mye tid:) Tvitvi med eksamnene. Det går nok supert!

  12. fantastiske tips! super liste! ser ut som du har en veldig fin arbeidsplass. skal bruke tipsene dine mot siste eksamen, kjenner meg litt igjen i det at sosiale medier tar tid og man ikke rekker å lese gjennom alt.. hihi. 🙂

  13. Tilbaketråkk: fem fine på en onsdag | en kopp te, takk

Legg igjen en kommentar

