They say home is the place where your heart is

Pelargonia.
Ståle og jeg har bodd på Sofienberg i snart fem år nå. Denne lille leiligheten med vegger på skrå, bitteliten kjøkkenkrok og fransk balkong er den leiligheten vi flytta til da vi bestemte oss for å bli samboere. Jeg husker veldig godt den første natta vår her. Vi hadde ikke fått pakka ut så mye mer enn kaffetrakteren og sengetøyet vi skulle sove i. Det var så overveldende fint at hjemme nå skulle være samme plass for Ståle og meg, og jeg husker at jeg følte meg litt mer voksen enn før. (Likevel var vi ikke mer voksne enn at vi prioriterte å perle dørskilt foran å pakke ut av alle flytteeskene.)

Jeg elsker livet vårt her på Sofienberg. Jeg elsker at alle stamplassene våre er bare en kort spasertur unna, at vi får tak i alle slags grønnsaker hos grønnsakshandleren på hjørnet, at vi har venner i gangavstand i alle retninger, at vi alltid kan bestille skikkelig god thaimat hvis vi ikke orker å lage middag en dag, at vi ofte møter på kjentfolk når vi er og handler og at Botanisk hage er 400 meter fra døra vår. Vi har så mange fine minner her, og på en måte skulle jeg ønske vi kunne bo her for alltid.

Men til sommeren blir vi tre. Og mye forandrer seg. Vi trenger mer plass. Ikke så mye mer, men litt. Plass nok til ei lita seng, et stellebord og en ekstra kommode. Derfor har vi kjøpt oss leilighet på Bøler. Tjue minutter fra sentrum med t-bane, og med Østmarka som nærmeste nabo. Leiligheten ligger i andre etasje, den har to soverom, stue med vedovn, kjøkken med vindu og plass til et lite bord, fint bad og balkong. Vi likte oss i leiligheten med én gang, og er så glade for at den ble vår. Så klart kommer vi til å savne å bo på Sofienberg. Og så klart det blir en stor overgang. Men det er fint endelig å eie sitt eget, og jeg gleder meg over tanken på å få litt mer plass.

Det er ikke mer enn seks uker til vi skal flytte. Vi har planer om å kvitte oss med alt vi ikke trenger før den tid. Så det er ikke så lenge til vi skal sette i gang med å sortere, pakke ned, kaste og gi bort ting. Også skal jeg passe på å utnytte det å ha yndlingskafeen fem minutter unna til det fulle. Snart blir jo ting annerledes. Annerledes, men forhåpentligvis minst like bra.

41 thoughts on “They say home is the place where your heart is

  1. Gratulerer med egen bolig! Jeg kjenner meg veldig igjen i det med å flytte fra en liten, snål, men hjemmekoselig sentrumsleilighet til noe litt mer usentralt eget. Man venner seg til det raskere enn en tror 🙂

  2. Så hyggelih med Bøler, det er jo ikke så langt fra meg det:) Jeg foreslår turer rundt Østensjøvannet (eller i Østmarka) til våren!

  3. Åh, så kult at dere har kjøpt leilighet! GRATULERER, nå ble jeg skikkelig glad på deres vegne! Litt trist at vi ikke lenger skal bo noen hundre meter fra hverandre, for det har vi jo gjort i fire (?) år, men du kan tro jeg kommer på besøk! Så spennende, kjære Ine. Et hjem til dere tre. Det blir helt sikkert supert!

  4. Gratulerer så mye 🙂 Jeg er sikker på at dere får det kjempefint på Bøler. Østmarka er fantastisk! Kos deg videre og lykke til med pakking og rydding 🙂

  5. Så spennende, gratulerer! Har vært på bøler to ganger tror jeg, moren til Paul bor der. Er en grei avstand fra byen det! Men kjenner meg veldig godt igjen i det å savne å bo i sentrum, det har en del fordeler.

    • Ja, vi ville nok aller helst bodd i indre Oslo. Men vi har ikke råd til en tre-roms her, verken å kjøpe eller leie. Jeg tror man bare må være innstilt på å ha det fint der man er, så blir det bra!

  6. Gratulerer så mye! 🙂 Det blir sikkert uvant å flytte utenfor sentrum når dere er vant til å bo så sentralt, men det går nok ganske greit for dere tror jeg 🙂 Også er det jo litt deilig å bo litt unna byen også nå som dere skal bli foreldre.

    • Takk! Det skal nok bli veldig fint å bo der, selv om det blir litt uvant i starten. Er verdt det for å få den ekstra plassen! Også er leiligheten veldig koselig.

  7. Så fint for dere, gratulerer! Vi måtte ta det samme valget når Thomine ble født. Vi bodde på Grünerløkka (i en loftsleilighet) frem til hun ble ett, så måtte vi flytte. Jeg elsket å bo i sentrum, men vi hadde lyst på noe eget, og i et stillere område. Så vi flyttet til Lambertseter. Vi var litt usikre om det var riktig for oss, men etter hvert som vi ble kjent med folk har det blitt utrolig hyggelig. Det er grønt og fint her oppe, og mange hyggelige barnefamilier. Vil tro at Bøler er ganske likt her (og ikke så langt unna)! Vi har til og med skaffet oss en liten hageparsell ved Østensjøvannet så neste vår kommer vi til å dyrke og spise egne grønnsaker!

    • Takk! Det høres kjempefint ut, Serena! Vi kunne nok bli boende på Løkka et år eller to til, men vi tenkte at jo før vi kjøper eget, jo bedre. Fint å betale ned på eget lån i stedet for å betale husleie til noen andre. Egne grønnsaker høres herlig ut, forresten!

  8. Så koselig at dere kommer hitover 🙂 Bøler er bare et par stopp unna Oppsal, så da har du brått flere kjente i nærheten! Si ifra om dere trenger noe hjelp da! Og du, den markagrensa er helt uvurderlig å ha i nærheten – helt fantastisk ;D

  9. Oi, så store og spennande ting! Og gratulerar med ny leilighet, og han/ho som kjem til sommaren. Dette er noko av det koseligaste eg har lese på lenge 🙂

  10. Så hyggelig 🙂 Gratulerer med baby i magen og ny leilighet. Bøler blir et fint sted å bo for når dere blir familie på 3. Østensjøvannet, Ulsrudvannet og Østmarka er fine turmål med barnevogn. Og ikke er det altfor langt til byen heller !

  11. Gratulera så masse med kjøp av leilighet og bebisnyheter, kjempekoselig 🙂 Lykke til med pakking og flytting 🙂

  12. Gratulerer med nytt rede! Vi begynner også nå se etter noe som er større, selv om vi har det godt her. Men fjerde etasje og bittesmå soverom fungerer ikke så bra nå.
    Det er kjempeskummelt å kaste seg ut i nedbetaling over 30 år-livet men guri så gøy det blir!

    • Takk! Det er skummelt å gjøre en så stor investering, men det føles veldig bra også. Fint å tenke på at vi kan gjøre hva vi vil i leiligheten, uten å spørre noen om lov først!

  13. Gratulerer så mye med baby på vei og ny leilighet! Gleder meg til å se bilde av leiligheten 🙂
    Liker bloggen din veldig godt!

  14. Gratulerer! Tror jeg også ville valgt Bøler (eller et av de andre stedene i Østensjø) dersom jeg ikke hadde bodd der jeg bor. Du må selvsagt lese Tove Nilsen (om du ikke har gjort det før!). Området med kunstnerboliger er fint! Blant annet har Morten Krogvold vokst opp der. Fint å gå til Sarabråten. Like ved Nøklevann. Eller ta deg en tur rundt Østensjøvannet, med alle fuglene.

Legg igjen en kommentar

