Er det så farlig med rosa og blått?

¨[MCCALL'S MAGAZINE, KIDS IN LINEN CLOSET]
Vi har allerede fått noen klær til babyen vår, selv om vi ikke vet om det blir ei jente eller en gutt enda. Den ene bodyen er knall rosa. Jeg har planer om å bruke den uansett om vi får ei lita jente eller en liten gutt. Hvorfor skulle jeg ikke det?

Debatten om barn og kjønn handler så klart om mye mer enn rosa og blått. Men jeg tror ikke vi voksne skal undervurdere hvilken betydning det har for veslejenta at babyrommet males rosa, og at alle klær går i rosatoner – i hvert fall ikke blått! Og omvendt hvis det er en gutt. For vel er det forskjeller på jenter og gutter, men ingen er genetisk betinget til å like rosa eller blått. Man kan godt være uenig med meg, men jeg tror vi voksne har en forventning om hvordan barna skal være når vi maler babyrommet rosa eller blått. Da handler det ikke bare om farger lenger.

Når vi begynner å kjøpe klær til egen baby, kommer vi til å velge de mer kjønnsnøytrale alternativene. Samtidig er jeg ikke redd for å ha noen klær til babyen som er typisk jente eller gutt. Det er jo ikke noe galt med fargene rosa og blått i seg selv. Men jeg er faktisk litt bekymret for kjønnsuniformeringen av små barn. For når det har blitt sånn at man automatisk antar at et barn kledd i rosa er jente og et barn kledd i blått er gutt, mener jeg det er naivt å tro at de fargene ikke betyr noe. Da er ikke rosa og blått så helt ufarlig likevel.

Frøken Makeløs skriver om samme tema her, og Lammelåret her. Mammadamen skriver om barn og kjønn blant annet her. Anbefaler å titte innom!

31 thoughts on “Er det så farlig med rosa og blått?

  1. Enig! Det der med rosa og blått er noe som henger igjen fra gammelt av. Det passer ikke inn i vår verden lenger og er skumle greier. Akkurat som det med at noen jenter vokser opp med å høre at de er prinsesse og at noen gutter får høre at de er tøffe. Snakk om å legge føringer på barna. Jeg tror ikke det er sunt. Du er flink til å reflektere og gi uttrykk for det du merer. Det synes jeg er en veldig god egenskap.Du vet hva du står for og det er beundringsverdig! Du kommer til å bli en bra mamma Ine:)

  2. en: jeg har ennå ikke gratulert dere med babyen og mamma/pappatingene, og vil bare si HURRA GRATULERER det er kjemperart for meg å skulle forstå at noen på min alder skal bli mamma, men det er også veldig fint. jeg håper jeg får hilse på en dag. og at vi før eller siden får drukket kaffe sammen!

    to: skulle jeg malt et babyrom ville det nok blitt blått uansett, for jeg elsker blått. end of story. jeg vil strengt tatt at mitt eget rom skal være blått også, sånn egentlig…

    • En: Tusen takk skal du ha! Jeg vil kjempegjerne drikke kaffe en dag. Kan sende deg melding på Facebook. (:
      To: Det er jeg enig med deg i! Man skal ikke være redd for å bruke rosa til jente og blått til gutt heller, det er den oppdelingen av barnas verden i to farger jeg er i mot – når det blir sånn at rosa er utelukkende for jenter og blått er utelukkende for gutter.

      • jeg er helt enig med deg. glad du har vett i det fine hodet ditt, (det visste jeg jo fra før) vi trenger fler vettuge foreldre der ute!

        (green’s the new pink, kniz)

        og! vi facebooksnakkes.

  3. Det er rart dette med rosa og blått. Etter hva jeg har lest, var det til og med motsatt før, så genetisk programmert til å like rosa når man er jente, er en i hvert fall ikke.

    • Jeg synes også det er kjemperart! Og det viser tydelig at ulike assosiasjoner og preferanser knyttet til farge er styrt av strukturer i samfunnet.

  4. Ah, enig! Har også (som det nevnes over her) lest at fra 1800-tallet og helt frem til 1940-årene var «uskyldsblått» ment å være passende for jenter, og den «dramatiske rødfargen» for gutter. Ganske annerledes enn i dag med andre ord…

    Vi valgte å ikke si hvilket kjønn barnet i magen hadde, og noe av grunnen var nettopp at folk ikke skulle begynne å legge føringer for henne. Både av leker, klær og utstyr kjøpte og ønsket vi oss nøytrale farger der det lot seg gjøre. Husker vi bla kjøpte blå ammepute og svart gå-vogn. Pussig hvordan jeg følte jeg måtte forklare til de butikkansatte at «hun er en jente, men vi vil kjøpe blå likevel». Personlig liker de fleste farger bedre enn rosa. For ikke å snakke om at Clara kler best mørke farger. Akkurat nå leter jeg etter helt enkle, ensfargede mørkebrune bodyer. Noe som visstnok er helt feil å ikle babyen sin.

    Lykke til med fargene 🙂

    • Det synes jeg høres ut som en lur strategi, kanskje vi også velger å gjøre det sånn. Lykke til med å finne de bodyene!

  5. Min erfaring er at dette er litt sånn hipp-som-happ og muligens ikke så stereotypt som man får inntrykk av når man går i butikker og ser på utvalget. Både mine barn og alle de 15 andre i vår barnehage er kledd i det jeg kaller Legofarger – en salig miks. Her er gutter med rora skjorter (vi bor i Bærum…), jenter i brune, arvede ullbukser; og de fleste der er enige om at oransje er den fineste fargen.

    Nå har gutten vår rosalilla utedress – de var utsolgt for den blå i hans størrelse, og INGEN har kommentert fargen (bortsett fra noen sneversynte voksne, da, som har tittelert ham som jente…). Datteren vår på 3,5 sier ofte at hun elsker rosa hello kitty, men når hun får velge klær selv, velger hun stort sett noe som ligner mest mulig på det antrekket jeg har på meg.

    Jeg tror – og mener – at hvilke klær og leker man kjøper til barna har lite å si for barns identitet og kjønnstilhørighetsfølelse; det er mer de voksnes handlinger og holdninger som spiller inn. Hvis man som mamma ønsker seg en rosa prinsessejente, så får man det. Hvis man ikke gjør noe stort nummer ut av kjønn, så blir det ikke slik heller. Jeg synes alle de tre barnehagene vi har vært innom med våre to barn har vært flinke til å gjøre dette til en ikke-sak ved å ha tilgjengelig både «gutteleker», «jenteleker» og «kjønnsnøytrale» leker, og så velger barna fritt.

    Som jeg skrev inne hos mammadamen – jeg tror faktisk ikke at barn tenker over at de er av det ene eller andre kjønnet (bortsett fra sånn biologisk sett med jentetiss og guttetiss) så lenge de voksne lar være å bruke begreper som «jentete» og «guttete».

    Men spør meg igjen om 10 år, når jeg har tenåringer – haha!

    • Godt å høre at det finnes erfaringer som ikke passer inn i rosa/blå-inndelingen! Jeg ser på det med klær som en del av de voksnes handlinger og holdninger, og tror derfor at det faktisk har noe å si. Men det er så klart bare en liten del av det! Jeg er helt enig med deg i at det viktigste er at de voksne ikke stempler ulike ting (og farger!) som «jentete» og «guttete». Og barnehager som får til å gjøre kjønn til et ikke-tema er jo helt supert!

  6. Jeg synes knallrosa er fint, men også mørkeblått, så jeg har kjøpt begge deler til min datter. Mange lurte på om hun var gutt når hun ikke hadde så mye hår og gikk med brun ulldress. Jeg bryr meg ikke, hun får velge selv når hun er stor nok. Men jeg har aldri sagt at hun er en prinsesse el. og har alltid sagt at hun er tøff. Det er viktig for meg, at hun vokser opp og tror at hun kan gjøre akkurat det samme som gutta kan, selv om hun går i en rosa tshirt og lilla sko.

  7. Jeg har hørt om nybakte mødre som har blitt fornærmet over å bli spurt om de har jente eller gutt i vogna, for alle burde vel skjønne det? Vogna er jo blå!

    Jeg tror det er en generasjonsgreie dette: Eldre mennesker bryr seg lite om fargekoder på unger, det er unge mennesker som gjør det.

    Jeg har skrevet om temaet tidligere:
    http://lammelaartanker.wordpress.com/2012/03/11/kjonnslose-barn/

    LItt av problemet nå er at utvalget i butikkene er snevert. Selv sportsutstyr er fargekodet.

    Gratulerer med baby i magen!

    • Jeg er enig med deg i at dette kan være en generasjonsgreie. Har i hvert fall inntrykk av at det er noe som har kommet tilbake etter å ha vært litt mindre aktuelt en stund.

      Leste innlegget ditt nå, det var veldig bra! Har oppdatert innlegget mitt med lenke til deg.

      Takk for gratulasjon!

  8. Det skarpe skillet mellom blått/svart og rosa/lilla både i leke- og klesbutikker var faktisk medvirkende til at jeg startet min egen leketøysbutikk. Synes det er utrolig trist at alt barn omgir seg med helt fra babystadiet blir «kjønnet» på denne måten og at verden skal bestå av bare to farger… Gjett om det er mange gutter som elsker å leke med kjøkkenting og lekemat?! Og gjett om de samme guttene og deres foreldre blir lettet når de finner slikt i primærfarger og ikke bare rosa. Endelig slipper de å føle at de gjør noe «galt» når de leker. Skulle jammen bare mangle… Glad flere tenker utenfor 2-fargeboksen og tar til orde for dette, synes det er provoserende at voksne gjør barnas omgivelser og valgmuligheter så snevre.

  9. Ja, skiljet mellom blått og rosa er sjokkerande merkbart når ein fyrst legg merke til det – sånn som den gongen eg var vikar i barnehagen og det på ei av rekkene hang berre rosa regnklede.

    Min framtidige unge skal få gå i alle regnbogens fargar.

  10. Jeg er så enig, og kan bli så frustrert når jeg forviller meg inn på mammablogger hvor alt er rosa og blått, og oppdelt i gutteting og jenteting. For barn bryr seg faktisk ikke, det er foreldrene som bryr seg. (elsker forresten denne illustrasjonen: http://imgur.com/r/lgbt/VbDO9)
    Dessuten behandler man ofte barn forskjellig utifra hva de har på seg. En jente i rosa tyllkjole blir behandlet anderledes enn en gutt i sorte, tøffe klær. Jeg tror mer på fargerike klær, for hvem blir ikke glad av det?
    Anbefaler Lady Dahmers blogg, noe av det hun skriver er ganske ekstremt, men jeg synes hun skriver mye bra om barn og genus. http://ladydahmer.alltforforaldrar.se/

  11. Åh, jeg synes også at dette er underlig og tidvis irriterende. Det verste er jo nettopp at selv når foreldre ikke bryr seg og kler gutten sin i rosa, så tror alle (i hvert fall mange) som ser babyen automatisk at det er en jente. Noe så tullete! Jo flere som tenker som deg, jo bedre.

  12. Helt enig at at fargedebatten har gått helt av hengslene. Det tristeste er at folk føler de er nødt til å lete etter kjønnsnøytrale farger fordi alle rundt dem henger seg sånn opp i hva babyen har på seg.

  13. Dette har ikkje noke med innlegget å gjere (beklager det) men idag har vore en rævva dag med mykje bekymringer og slitent hode, så i denne stund har eg pledd og tekopp, og blar gjennom arkivet ditt. Det hjelper veldig 🙂

  14. Hear hear! Vi kommer til å kjøre kjønnsnøytralt, men jeg har lagt merke til at jeg går etter blånyanser når vi skal strikke eller kjøpe inn tøy til den lille jenta vår. Ikke fordi vi går for omvendt psykologi, men fordi det er fint.

    Videre har vi fått noen krasse kommentarer på at vi helst ikke vil oppdra henne som en rosa prinsesse. Akkurat som om det er en menneskerett. Selve det å kalle de prinsesse fra før de blir født og oppover, synes jeg bidrar ekstra til forventningene bak rosa og blått. Særlig når prinsessene på film sjeldent er sterke kvinneroller.

    Nå babler jeg i vei, engasjerende tema!

    Og ang det rosa sovetommet; jeg kommer med bilder, men det gjennstår fortsatt maling av garderobeskap og ellers hersker det kaos uten like 😀

    • Blått er jo kjempefint, så skjønner godt at dere vil ha en del av det! Jeg synes også det er kjemperart å kalle barn for prinsesser og prinser. Ikke min greie i det hele tatt, så her blir det nok andre kallenavn. Synes det er bra at for eksempel Disney går for litt tøffere prinsesseroller for tida, som for eksempel i Tangled!

      Gleder meg til å se bilder av soverommet når det er ferdig! God helg!

      • Mamma bruker/brukte å kalle oss tre jentene for «lille persille» noe jeg syns er så kos at jeg tror jeg må videreføre det til mine barn en gang i fremtiden! Syns dette innlegget var kjempebra, så fint at flere tenker litt mer slik om barneoppdragelse.
        God helg!

Legg igjen en kommentar

