Må vi tåle å bli omtalt som horer?

Denne uka har Ståle og en kompis blitt omtalt som pietistiske, moraliserende, gubbete og gretne i riksdekkende presse, etter at de skrev dette innlegget i Dagsavisen. Dersom det å påpeke at det er problematisk å bruke ord som «hore» og «bitch» om kvinner, også i musikk, er pietistisk, moralistisk, gubbete og grettent – da er jeg en pietistisk, moralistisk og gretten gubbe kjerring any day.

Jeg mener nemlig at det ikke er greit at «hore» og «bitch» brukes som synonymer for kvinner. Mennene med makt i musikkbransjen kan godt få lov til å mene noe annet, men da bør de være klar over at de er med på å legitimere denne språkbruken.

«De som sitter med definisjonsmakta kan velge ikke å ta ansvar for det, men det er naivt å tro at folk ikke påvirkes av ordbruk», skriver Cornelia Kristiansen i kronikken Kaller du søstera di «hore»? i Dagbladet. Hun mener at både kvinner og menn bør slutte å holde kjeft om hvordan kvinner blir omtalt i hip hopen. Jeg er helt enig.

Nedsettende språkbruk om kvinner er en liten bit av en stor mosaikk som utgjør et holdningsproblem. Hip hop og annen musikk kan ikke isoleres eller fritas fra dette under fanen kunstnerisk frihet. Når noen finner det naturlig å omtale kvinner som horer, er det grunn til å spørre seg hvorfor det er slik.

Heidi Norby Lunde har skrevet et godt innlegg om hvordan kvinner hele tida blir fortalt at vi må tåle litt. Mange mener tydeligvis at det å bli omtalt som horer hører inn under slikt vi må tåle. Og jeg tåler det jo. Men jeg tolererer det ikke, og forbeholder meg retten til å problematisere og kritisere det høyt og tydelig. Så får det heller være om jeg også får merkelappen moralistisk, pietistisk og gretten. Det er det verdt.

13 thoughts on “Må vi tåle å bli omtalt som horer?

  1. Nei, jeg synes ikke vi må tåle det. Og jeg må si: så flott at Ståle og kompisen hans skrev det innlegget. Det er viktig, tror jeg, at også folk innenfor musikkmiljøet skaper litt bevissthet rundt et tema jeg tror mange forholder seg bevisstløst til.

  2. «jeg tåler det jo. men jeg tolererer det ikke.» – veldig bra. det virker som om folk tror det er enten eller der, og de tar så feil.

    jeg husker jeg ble kalt hore nesten hver dag da jeg var fjorten-seksten, av guttene på skolen. jeg gikk med stor pink floyd hettegenser og sorte jeans, så klesstilen var det ikke. heller var det nok at jeg gikk med mørk sminke og ikke lignet helt på de andre jentene.

    det var så tydelig at ordet hadde mistet sin betydning fullstendig. at det var gått fra å bety «en som selger seksuelle tjenester for penger» til «noe du kaller en jente du ikke liker». og det er vondt. og det er skremmende.

    sånn ellers – det er da for søren ikke noe galt i å være en hore heller. det blir, synes jeg, like feil å bruke «hore» som skjellsord, som det er å bruke «homo» som skjellsord.

    … og jeg blir redd av hvor mange det er som er uenige. hvor mange idioter (akseptabelt skjellsord, kall meg gjerne en idiot hvis du føler du kan backe det opp med en grunn) det faktisk finnes. jeg blir redd av at de presenterer seg selv som, fremstår som oppegående, kultiverte og snille.

    sånn ellers! les dette: http://www.cracked.com/blog/the-7-most-ridiculous-things-about-calling-out-fake-fangirls/

    – flott artikkel fulle av greier jenter i geeksamfunn må tåle. inneholder et ganske flott flowchart hva det å kalle noen en hore angår: http://www.cracked.com/blog/the-7-most-ridiculous-things-about-calling-out-fake-fangirls/

  3. Det skrikes mye om ytringsfrihet mnår folk kritiserer artister, men ytringsfrihet betyr også at man må kunne diskutere det som er problematisk, og velge å ta avstand fra ting man ikke synes er greit. Det er litt provoserende når folk avfeier kritikk med at «det er jo bare sånn den typen musikk ER…». Artistene må kunne utfordres til å tenke over hva de synger og hva slags påvirkningskraft det har. De er, som du sier, ikke i en boble isolert fra resten av samfunnet!

    Hører av og til selv på musikk med tekster jeg ikke liker (musikken er jo bra!). Synes dette er ern fin guide til hvordan være fan av noe problematisk, og allikevel være klar over at det er problematisk: http://www.socialjusticeleague.net/2011/09/how-to-be-a-fan-of-problematic-things/

  4. Støtter 100% opp om det du og din mann står for! Og det ville aldri falle meg inn å kalle noen for pietistisk, moraliserende, gubbete eller gretten hvis vedkommende lot være å bruke ordene «bitch» eller «hore» om en kvinne! De aller fleste gjør jo ikke det, så vi er vel en gjeng kjipinger alle sammen…

  5. Så bra! Så utrolig fint at mannen din står opp for en viktig sak, for jeg er helt enig. En fin artikkel og en fin post, takk for det! : )

Legg igjen en kommentar

