Ventetøy

Week 20.
Plutselig hadde jeg en fin, liten gravidmage! Og plutselig hadde jeg ingen bukser eller skjørt som passet lenger… Etter å ha gått en periode med den øverste knappen på buksa åpen, fant jeg ut at det var på tide å handle litt nytt.

Det kan fort bli dyrt når store deler av garderoben plutselig ikke passer lenger. Heldigvis er det mange plagg man kan fortsette å bruke selv med voksende mage, for eksempel elastiske kjoler med empireliv og vide skjorter og bluser. Når jeg har handlet mammaklær, har jeg tenkt slik jeg vanligvis tenker når jeg handler klær: Få, gode plagg som kan kombineres på mange måter. Med en knytekjole, et svart skjørt og ei enkel bukse hadde jeg plutselig mye mer å ha på meg igjen. Favoritten om dagen er variasjoner over antrekket jeg har på meg på bildet. Fint og litt chic, samtidig som det er veldig behagelig.

Mine tips til en fin gravidgarderobe kan foreløpig oppsummeres med:

  • Se gjennom klærne i skapet, og pakk vekk alt som ikke kan brukes lenger. Det er mye lettere å finne noe å ha på seg hvis man faktisk kan bruke alt man har i skapet. Jeg har pakket vekk alle klærne som ikke passer nå i en stor, transparent boks fra Clas Ohlson. Så vet jeg hvor jeg har dem.
  • Lag ei handleliste. På min handleliste sto det: Undertøy, strømpebukser, skjørt, kjole, bukse og to bluser. Det kan være lurt å ta utgangspunkt i de klærne man pakker vekk, for de gir kanskje et godt bilde av hva slags klær man trives i? Pakker man vekk ei svart bukse, kan det være lurt å se etter ei svart bukse med plass til magen. Og så videre.
  • Klær i viscose faller veldig fint over gravidmager! Også er det et veldig behagelig stoff.
  • Man ikke bare handle i mammaavdelingen, selv om man er gravid. Hvis man kjøper en størrelse eller to større enn vanlig, kan man ofte bruke både kjoler, skjørt, bluser og trøyer som ikke egentlig er mammaklær. I hvert fall før magen blir altfor stor. Bukser derimot…
  • Gå til innkjøp av noe supermykt og behagelig til å bruke hjemme. Kanskje noe som er litt finere enn den gamle joggebuksa? Jeg ønsker meg denne dressen fra Ellos.
  • Sjekk ut hva andre fine mammaer har brukt da de var gravide. Clara Lidström har skrevet et innlegg om mammaklær her, det synes jeg var veldig fint å lese.

Noen mammaer/vordende mammaer som har flere tips, kanskje?

20 thoughts on “Ventetøy

  1. Så fin både du og magen er! Hvor fant du den fine blusen?

    Jeg syns du har mange fine tips mht gravideklær, jeg hadde samme holdningen da jeg var gravid! Jeg ville ikke bruke for mye penger på ting jeg skulle bruke kun en liten periode. Så jeg kjøpte mye kjoler i stretchy stoff, eller kjoler med høyt liv og strikk i livet, samt vidt skjørt. Heldigvis hadde jeg mange slike kjoler i skapet allerede, så jeg slapp å kjøpe så mye. Det blir desverre vanskeligere jo større du blir, så det kan være en god ide å kjøpe et par gravidplagg for den aller siste tiden!

    God fredag!

    • Tusen takk! Blusen er fra Kappahl, men det er et par år siden jeg kjøpte den.

      Jeg tror også det er lurt å kjøpe noen gravidplagg, og heldigvis finnes det jo en del fint nå, særlig på nettet.

  2. nå måtte jeg rett og slett gråte en liten tåre! 🙂 så vakker du er Ine… er så glad i deg 🙂

  3. Du er nydelig, Ine! Og det virker veldig lurt å beholde samme forholdet til kleskjøp som ellers. Å finne litt færre plagg, men som man til gjengjeld blir mer glad i.

  4. Det ligger en egen mamma-butikk i nabolaget mitt her i Paris, og jeg tenker alltid på deg når jeg går forbi! Dit må vi hvis det blir besøk. Du er så fin!

    • Å, det høres spennende ut! Kan tenke meg at mamma-butikker i Paris har fine ting. Sikkert litt bedre utvalg enn i lille Oslo! God lørdag, Synnebollen min!

  5. Nydelig mage!
    Jeg husker så godt når min Iben-mage begynte å bli synlig, det var en fantastisk følelse å dytte ut magen og kle meg så magen syntes.
    Når det kommer til innkjøp av klær bør man først se hvilken årstid man er på sitt største, det er der de fleste pengene havner. F.eks trenger man en skikkelig varm kåpe og stødige vintersko kan det mange penger.
    Jeg kunne bruke så å si alle kjolene mine fram til 7 måned, bare med en leggings under. Jeg er ganske lang (stolte 184 cm!), så å gå opp en str funket dårlig for meg. Jeg kjøpte helt enkle svarte undertrøyer og langermede t-trøyer fra mammaavdelingen på H&M, de er ekstra lange og magen fikk god plass.
    Ellers er godt undertøy viktig, brystene vokser gjerne fort og gode bh’er blir viktig (og etter fødselen).

    • Det er veldig gøy at det endelig synes litt at jeg er gravid! Tror fremdeles ikke alle ser det, men…

      Veldig gode tips, Ingvild! Jeg kommer sikkert også til å kjøpe noen enkle trøyer og lignende når magen blir skikkelig stor. Synes jeg er litt heldig som er høygravid på våren/sommeren, for da trenger jeg ikke kjøpe så mange dyre klær.

  6. Fin mage og fint innlegg! Jeg er nesten like langt på vei som deg, og må også gi opp mine vanlige bukser. Her er det litt kleskrise hver morgen, så jeg skulle gjerne visst hvor du har kjøpt det skjørtet:)

    • Skjørtet er fra Ellos! De har ganske mye fint. Kjøpte også en fin kjole med knyting i livet derfra, og venter på to bluser. Veldig fornøyd med både skjørtet og kjolen!

Legg igjen en kommentar

