Dette er sånn det er nå

Jeg er sliten.

Forrige uke ble flytteprosessen, oppussing, Ikea-turer, studiet og jobben litt for mye til sammen. Jeg har vært mye lei meg, og hatt noen dager som har vært såpass tunge at jeg begynte å bekymre meg for svangerskapsdepresjon. Jeg blir alltid litt redd når jeg kjenner igjen følelsesmønstre fra da jeg var deprimert for noen år siden. Kommer det en ny runde nå? Er dette slik dagene skal bli framover? Også blir jeg litt ekstra bekymra nå som jeg er gravid, for nå vil jo en depresjon gå utover den i magen også.

De siste dagene har jeg avlyst planer, satt gjøremål på vent, og prøvd så godt jeg kan å ta vare på meg selv. Og i dag har jeg hatt en god dag. Jeg har hatt en fin treningsøkt på mitt nye treningssenter, spist lunsj sammen med Ståle, satt bøker i bokhylla, hørt på gode plater og spist middag med Elizabeth Bennet og Mr. Darcy som selskap. Jeg er ved bedre mot, og tror at det skal gå bra framover, hvis jeg bare er flink til å ta hensyn til at jeg ikke orker like mye som vanlig.

Også tar jeg litt pause fra å skrive blogg, rett og slett fordi jeg trenger det. Jeg har stor glede av bloggen, men av og til kan også de tingene man liker godt bidra til at det til sammen blir litt for mye å forholde seg til. Så jeg sier på gjensyn. Men plutselig er jeg tilbake med fine frokoster, bilder fra vårt nye hjem og hverdagsgleder. Ha det fint så lenge!

30 thoughts on “Dette er sånn det er nå

  1. Trist å høre, men godt du tar vare på deg selv. God bedring, sier jeg. 🙂 Håper du får noen fine gleder framover!

  2. Alle skjønner at sånt tar på! For noen omveltninger dere (alle tre, hihi) går gjennom! Jeg skulle så gjerne gitt deg mange kjempestore klemmer når jeg vet at du er sliten, men jeg får nøye meg med noen elektroniske klemmer inntil videre. I tillegg til mange gode tanker og masse beundring og kjærleik! (Og om tre måneder skal du få den største klemmen ever, lizm.) Ta den tiden du trenger, Ine. Jeg savner deg!

  3. Sender deg mange varme tanker – jeg skjønner så altfor godt hvordan du har det. God bedring, og så gleder jeg meg masse til du er tilbake på bloggen!

  4. Sender deg mange gode tanker fra Paris! Stress og depresjon er så fryktelig vanskelig, og det er bra du tar alvorlig på symptomene. Kanskje like greit at du har hatt det før, så du vet hva du skal se etter. Alt for den lille i magen! Masse god bedring, og gleder meg til du kommer tilbake til bloggen.

  5. Jeg forstår godt at det blir for mye med alt det i tillegg til graviditeten. Men kanskje er det fint at du i hvert fall vet hva som har gjort deg sliten og trist, for da kan du gjøre noe med det. Sånn er det med meg – det verste er de periodene når jeg ikke vet hvorfor jeg er trist.

  6. Blir kanskje litt feil å si god bedring, så ønsker deg masse fine dager fremover i stedet 🙂 Nå kommer snart våren, håper det hjelper! Vi har hatt en lang og fæl vinter i år.

  7. Bare ta det med ro og sett deg selv først nå! Tenk at det er to som deler energen din nå og da er det ikke så rart at du blir sliten! Håper det kommer mange gode dager framover nå og så gleder jeg meg til du er tilbake på bloggen! ❤

  8. Dette er da Aslak sin WordPress ser jeg, men kommentaren er fra meg 😉 Julie Marlen!

  9. Ikke rart at det kan bli litt mye for kroppen og hodet med det tempoet du har hatt i det siste! Den kjipe følelsen av å være redd og litt stressa for å plutselig være på vei inn i en depresjon igjen vet jeg alt om.. Stor forståelse der! Noen dager med avslapping og litt «rydding» i hodet gjør nok susen:) Ta var på deg selv og knøttet i magen, du er bare gravid en kort periode av livet.

  10. Så bra at du klarer å legge lista der du faktisk befinner deg! Stress og depresjon kan henge sammen, men jeg tror det er helt normalt å kjenne på negative tanker og følelser dersom man blir sliten. Og er man sliten så nytter det lite å mene at man burde tåle dette bedre… Tror derfor du gjør svært mye riktig når du lar deg selv hvile litt, er litt i aktivitet og prioriterer noen hyggelige gjøremål. Masse lykke til med å få kreftene tilbake!

  11. Hei, ta vare! Vil bare si en liten, viktig ting – jeg tror det skal svært mye til før en depresjon går utover fosteret, så det må du ikke bekymre deg over! Jeg var svært mye lei meg og nedfor under mitt svangerskap – men har fått verdens største solstråle av en sønn. Dette er selvsagt ikke vitenskap fra min side, men utfra det jeg har lest og hørt skal det svært stor påkjenninger til før babyen tar noe skade. Men selvsagt lurt å lytte til kroppen. Jeg tror dette går veldig bra! Maria.

  12. Klokt valg! Det er viktig å lytte til sinn og skinn når man føler det slik. Det er store oppgaver framover og man skal nyte tiden og spare opp krefter til det som kommer. Stor klem fra Iben& meg

  13. hør på Maria! helt sant, men alle de andre har også rett. Ro ned, nå er det rugetid 🙂

  14. Så fint at du deler. Det er mange hormonar i sving når ein går gravid. Ingenting er som før, og alt skal bli annleis. Ein blir forvirra og rar og snål og deppa og ikkje heilt seg sjølv innimellom. Kjensler i alle retningar blir sterkare enn før. Og så er det alt ein må kjøpa inn og ordna … Det er heilt naturleg å ha det slik, om det er ei trøyst. Og babyen i magen har det garantert finfint sjølv om du har tunge dagar. Klem!

  15. Du fortjener en pause nå, håper du klarer å snu på stresset og klarer å nyte alt det fine som skjer rundt deg nå :- ) Lykke til med den lille i magen, flyttingen og ikke minst masteroppgaven din! Kjempeinteressant tema som jeg selv også skriver en oppgave om nå som 1. års lærerstudent 🙂 Gleder meg til du er tilbake med et smil om munnen!

  16. Eit påsketips: I det siste nummeret av interiørbladet Design får vi komme inn til fine Orla Kiely. Då tenkte eg på deg! Takk for fin blogg, lykke til vidare.

Legg igjen en kommentar

