Svar på spørsmål

Mammating
Jeg lurer på hvordan det har gått for deg å spise vegetarmat som gravid?
Det har gått veldig fint! Jeg har vært vegetarianer såpass lenge at jeg vet hva jeg må spise for å få i meg det jeg (og babyen) trenger. Jeg har tatt et vegetarisk jerntilskudd, D-vitaminer og algeolje-tilskudd (omega 3) gjennom hele svangerskapet, og ellers bare vært litt ekstra nøye med kosten. Babyen har vokst fint hele veien.

Skal sønnen deres også være vegetarianer?
Vi kommer ikke til å begynne å kjøpe eller servere kjøtt hjemme hos oss. Ståle spiser fisk, så det kan det hende vi vil lage av og til. Så lenge man er flink til å søke kunnskap og lage ordentlig og variert mat, er det ingen ting i veien for at også barn kan være vegetarianere. Men når det blir aktuelt, skal selvfølgelig sønnen vår få velge selv.

Hvor mange barn ønsker dere?
Det har vi ikke planlagt enda, kanskje to?

Untitled
{Ståle monterer Tripp Trapp-stol}

Jeg venter også barn i sommer og prøver å finne frem i babyutstyrsjungelen. Jeg ønsker jo selvfølgelig det beste for barnet – og vil gjerne velge økologisk og miljøvennlig der jeg kan (og kanskje spare litt penger også). Kanskje du kan si noe om hva du tenker om dette? Jeg ser jo at du har arvet en del klær og sånt, men hva med de tingene som helst skal være nye (madrasser, dyne, bilsete, lammeskinn osv)? Hvordan har dere valgt å prioritere?
Vi har vært opptatt av ikke å bli med på den ekstreme forbrukskarusellen man kan bli med på når man venter barn. Jeg blir helt satt ut av hvor mye rart de har på babyutstyrsbutikker, og kan ikke tenke meg at man har bruk for alt sammen. Vi har kjøpt mye brukt (vogn, tøybleier, babysete til Tripp Trapp-stol) og noe nytt (sprinkelseng og madrass, kommode, Tripp Trapp-stol, vaskekluter, noe sengetøy og noen få klær). Også har vi arva masse (klær, dyner – de kan jo vaskes, bilsete – tenker det er ok så lenge vi kjenner de som har brukt det, vippestol og babygym), og vært så heldige at folk vi kjenner har hatt lyst til å strikke til oss. Jeg tenker at det er lurt å prioritere det mest nødvendige først, og se an etter hvert hva mer man trenger. I begynnelsen klarer man seg vel fint så lenge man har vogn, et sted å sove, stelle og bade, litt klær og mat? Jeg synes det er supert å velge økologisk og miljøvennlig der det går an. Også er det lov å kjøpe noen få, fine ting bare fordi man har lyst!

Hva gleder du deg mest til med å bli mamma?
Kanskje først og fremst endelig å få møte den lille astronauten, og lære ham å kjenne. Også gleder jeg meg veldig til å bli en liten familie sammen med Ståle og babyen. Og til alle sånne små ting som å snuse på babyhud, trille turer i skogen, se han smile for første gang og sovne med babyen på brystet.

Hva gruer du deg mest til med å bli mamma?
Jeg er veldig spent på hvordan jeg takler lite søvn og uregelmessig døgnrytme. Jeg har et veldig godt sovehjerte, og er lite flink til å være våken om natta.

Hello little astronaut!
{Hei, lille astronaut!}

Trives du med å være gravid eller savner du normaltilstand?
Jeg trives egentlig med å være gravid, har ingen alvorlige plager og er i god form. Samtidig savner jeg litt å kunne løpe skikkelig, bøye meg uten å pruste som en sel, sove på ryggen, spise brie og ha litt mer energi. Men jeg kommer sikkert til å savne babymagen når den er borte også!

Har du tatt stilling til hvor mye du vil dele av babyens liv på bloggen?
Jeg har tenkt en del på det, men ikke bestemt meg helt for hvordan jeg vil gjøre det enda. Jeg kommer nok til å dele litt, men kanskje ikke legge ut veldig mange bilder? Jeg er veldig opptatt av at man ikke skal utlevere barna sine (eller andre) på nettet, men jeg synes det går an å skrive om å være foreldre uten å gjøre det. Satser på å finne fram til en god balanse der.

Andre ting
Eg lurer på kommoden din, er det den store eller litt mindre kommoden Hemnes? Og dei fine gardinene dine med gule blomer kor har du kjøpt stoffet?
Det er denne, i heltre. Veldig fornøyd! Stoffet er også fra Ikea, her.

Jeg lurer på hva dine beste tips for Oslo er?
Utforsk byen utenfor Karl Johan! For eksempel kan det være fint å rusle opp hele Markveien på Grünerløkka, det er det mange fine butikker og koselige kafeer å finne. På Grünerløkka er det også mange bra steder å spise, kan for eksempel anbefale pizza på Villa Paradiso, indisk mat på New Anarkali, pannekakefrokost på Nighthawk Diner eller lett lunsj på Birkelundens lille franske ostebutikk. Ellers er Baltazar på Kirkeristen et fantastisk sted å spise italiensk, de har Oslos kanskje fineste uteservering. Frogner kan også være et fint område å rusle rundt, litt parisisk nesten. Også kan man jo ta turen til Vigelandsparken når man er i området. Tronsmo er favorittbokhandelen min i byen, den ligger på Tullinløkka. Der finnes det også en frozen yogurt-bar ikke langt unna, Yogurt Heaven heter den. Er man i sentrum, er Bare Jazz et fint sted å trekke seg litt tilbake. Det var min første kafé-kjærlighet i Oslo!

Også kan du jo sjekke ut Inas tips til Oslo, her og her, og Mariells Oslo-guide, her.

Telthusbakken.
{Telthusbakken}

Eg er nysjerrig på kva du ynskjer å jobbe med etter endt studie!
Jeg tror jeg vil jobbe som lærer, kanskje helst på videregående. Samtidig liker jeg veldig godt å jobbe på museum, så det er også noe jeg kan tenke meg. Vi får se!

I tillegg lurar eg på om de ser for dykk å bu i Oslo eller om de tenkjer å flytte til ein annan stad om nokre år.
Vi trives veldig godt i Oslo, og har foreløpig ikke planer om å flytte noe sted. Vi kjøpte jo vår første leilighet nå i vinter, og synes vi har det veldig bra på Bøler! Det er fantastisk å ha skogen rett utafor døra, samtidig som det er fint at byen ikke er så langt unna. Her har vi faktisk plass til å bli en liten familie, så jeg tror vi blir her en god stund.

Hva jobber Ståle med?
Han er utdanna lydtekniker, og jobber på Popsenterer på Schous plass med det tekniske knytta til utstillingene der. Ellers er han musiker i Dunderhonning!

Jeg lurer på hva dine favorittbøker er? Og filmer?
Jeg har ikke egentlig noen få favorittbøker eller filmer, for det forandrer seg hele tida. Den siste boka jeg leste som jeg likte veldig godt, var Ut å stjæle hester av Per Petterson. Kan ikke skjønne at jeg ikke har lest den før! Den siste filmen jeg så som jeg likte skikkelig godt, var Anna Karenina.

8 thoughts on “Svar på spørsmål

  1. Takk for flotte Oslo-tips! Har holdt meg på grunerløkka i dag, og skal sjekke ut Tronsmo:)

  2. Vil bare kikke innom deg, for å si at jeg leser alltid hvert eneste ord du skriver. Fordi det alltid gjør meg.. godt.. Jeg liker måten du skriver på, og du virker bare så fin 🙂
    Ønsker deg og magen en fin tirsdag!

Legg igjen en kommentar

