Hverdagsgleder

Den siste tida har jeg vært litt sliten. Og litt lei meg, innimellom. Det blir ikke så mye god søvn på meg om dagen. Kombinert med at denne tida på året er så mørk her til lands, kjenner jeg meg litt tappet for energi. Foruten å prøve på å legge inn en ekstra blund her og der, er det lurt for meg å løfte fram alle hverdagsgledene når jeg har det sånn. Så her kommer en liste med hverdagslige ting jeg har gledet meg over i det siste!

Snøen, som gjør Oslo litt lysere, mjukere og finere. (Selv om det er litt vanskelig å trille barnevogn i snøen.)

Den gammeldagse julestjerna som henger i vinduet vårt, maken til den mamma og pappa har hjemme.

Gode tv-serier. Vi ser fortsatt Parenthood, og sist mandag så vi første episode av Tørk aldri tårer uten hansker, som er noe av det fineste og tristeste jeg har sett. Også ser jeg Downton Abbey, så klart.

Kitchen view.

Det gamle pianoet som har flyttet inn i stua vår. Det er så fint når Ståle sitter ved pianoet om kveldene og leter etter melodier. Og når han tar Orvar på fanget så han får ta på tangentene og bli forbauset over lyden.

Gode knekkebrød med smør og brunost på.

P2, og særlig Ekko.

This guy.

Orvar som oppdager føtter og ører og ler og lager de merkeligste fjes og lyder. Jeg er så heldig som er mammaen hans.

Julebrunsj hos storebror med Västerbottenpaj, godt brød og pålegg, masse julekaker og Astrid Lindgrens jul.

Besøk av bestefar fra Harstad og mormor fra Hamar. Og adventskalenderen som svigermor sendte oss i posten!

A little bit of Christmas.

Litt jul i leiligheten. Jeg er oppvokst med at man pynter til jul først lille julaften, og har lilla pynt i adventstida. Men foreløpig eier vi ikke særlig mye lilla adventspynt selv, så litt rødt og hvitt har fått komme fram her hjemme. Koselig!

Mine nye, fine skoletter med varmt ullfôr, som holder meg varm på beina og får meg til å føle meg fin.

Nye bloggfavoritter: Hei!, Zoo Payne og Mammalivet.

Hvilke hverdagslige ting har du gledet deg over i det siste?

36 tanker om “Hverdagsgleder

  1. Åh, du ser på akkurat samme serier som meg! Parenthood ser jo jeg på grunn av deg, men likevel 🙂

    Mine hverdagsgleder:

    At jeg i dag, for to timer siden, gjorde min aller siste eksamen i mastergraden min. Veien fram dit har i de siste dagene vært mye tårer, nerver og fortvilelse, men imellom alt det har jeg gledet meg til at jeg i ettermiddag (nå, snart!) skal ta meg et varmt boblebad, spise godt brød med god ost med god kaffe til, og etter hvert se den nyeste episoden av Downton Abbey og Tørk aldri tårer uten hansker. Og den tida jeg har gledet meg til er nå! Deilig.

    At jeg nå kan bruke all min tid på masteroppgaven min. Og jeg gleder meg over at jeg faktisk gleder meg til å jobbe med den.

    At jeg fant seifilet på halv pris i butikken i dag. Jeg er fra Nordland og har vokst opp med mye god panert sei, og nå er det lenge siden sist.

    Hører også mye på P2, men i det siste har jeg hørt en del på P1 om morgenen, og de har ordentlig koselig førjulsstemning med julemusikk og fine gjester. Anbefales, hvis man får litt nok av nyheter og politikk om morgenen i P2 🙂

    All snøen!

    Og så gleder jeg meg over at du legger ut nye varme, fine (og litt triste) innlegg her på bloggen din. Blir alltid glad når jeg får oppdateringer om at Koffeine har lagt ut nytt innlegg. Takk for at du har en så varm og ekte og god blogg!

  2. Jeg, jeg gleder meg over at jeg i dag har en ettermiddag uten noen planer, og kan ligge henslengt i sofaen, drikke kaffe og nyte varmen fra vedovnen. Og så nyter jeg lukten av sviblene som blomstrer. Og at elektrikeren som hadde tilsyn her i huset bare fant noen småting som vi må få rettet opp i. Tidligere i dag snakket jeg med kolleger om gleden ved å kunne bruke begge armene og begge føttene (det er tida for brudd i armer og bein, må vite). Da det såvidt var dagslys var himmelen herlig rosa. Også var månen så stor og klar i dag, og det er en av fordelene med mørketid – alt på himmelen kommer liksom litt nærmere. I tillegg har jeg kjent på gleden ved at ungene mine er nettopp ungene mine, at jeg får bli kjent med dem og klemme på dem. Når jeg sitter slik og oppsummerer alle disse gledens så blir jeg ganske svimmel, for jeg er virkelig heldig!

    Håper du får hvilt deg litt, og at du kan få kjenne litt på gleden du også.

  3. Bloggen din er en hverdagsglede for meg! Jeg setter så stor pris på ærligheten og åpenheten din, og at du får meg til å se nettopp de små tingene i hverdagen gjennom bildene og tekstene dine. Jeg har det ikke så lett nå for tiden, jeg heller. Ikke mye søvn om natta, og litt mye stress om dagen. Jeg setter pris på å tenne lys, å se at Alva lærer seg nye triks (komme seg opp på alle fire og rulle fra mage til rygg, er det store nå!), julekalenderen fra mamma, Jul i Svingen på barne-tv…at jeg har juleferie i morgen, etter at en fæl, muntlig eksamen er overstått.

    Jeg sender deg varme klemmer, og håper de kan hjelpe til med å lyse litt opp i hverdagen din, som du lyser litt opp i min 🙂

  4. Trur det du gjer er kjempeviktig, nemleg å fokusere på dei fine tinga. Dagslys og svevn er også bra, men det er tøft når ein berre ikkje kan få all den svevnen ein treng. Eg har jo endeleg ein unge som er så stor at han ikkje treng meg på natta lenger, så eg kan få sove når eg treng det. Eg er disponert for depresjon, og har endeleg skjønt kor viktig svevn er for at eg skal halde meg i balanse! Eg har og lært meg å sjå etter dei fine tinga i kvardagen, og det er du kjempeflink til! Håper du føler deg bedre snart. Klem til deg!

    • Jeg prøver å sove når jeg kan, for det er veldig viktig for meg også, det med nok søvn. Så får jeg heller finne meg i at andre ting må prioriteres vekk akkurat nå. Takk for fine ord! Klem tilbake!

  5. Jeg er endelig hjemme med familien, og jeg er så glad for at jeg er her, er sammen med venner, familie, kjæresten min (når han er hjemme), hunden vår og kattene til mamma og pappa! 🙂

  6. Det var fine hverdagsbilder. Jeg blir glad av å lese her inne, og av de koselige bildene dine. Vi pynter heller aldri før lille julaften hjemme, men i vår leilighet jukser jeg litt med bittelitt pynt, sånn mest fordi vi ikke er her i jula.

    Mine hverdagsgleder akkurat nå er definitivt den fine fine snøen, lukta av kongerøkelse, smaken av julete, kjæresteklemmer og søte meldinger fra deg ❤

  7. Gode Ine!
    Jeg kjenner meg godt igjen og du er så flott og åpen!
    Mine gleder er noe like dine, særlig med Downton Abbey og P2.
    Ellers liker jeg:
    – å se Iben lære noe nytt eller si et ord
    – finne en skatt på Fretex
    – ha tid til en kaffi i papp før jeg henter i barnehagen
    – lese fine blogger som denne naturligvis
    – en mjuk katt som fortsatt liker å kose i fanget

  8. Nå som det er eksamenstid er det litt knapt med hverdagsgleder og jeg er også ganske sliten om dagen. Siste eksamen i morgen, så er det ferie. Jeg ser frem til julebord, ny og fantastisk julekjole fra Dianas Salonger og til å flytte til ny leilighet neste uke. Gleder meg mest til å komme hjem til Løten, det blir utrolig deilig å få alle måltider servert og være hjemme med alle søsken og foreldre.

  9. Takk for link, fine Ine! Så glad for å høre at nettopp du liker bloggen min, for jeg liker så godt bloggen din 🙂

    Mine gleder i dag:
    – leverte inn eksamen
    – en dag hjemme (for å gjøre ferdig eksamen)
    – en liten hvil på sofaen
    – rester av ribbemiddag til lunsj
    – rester av Dronning Maud fromasj til levert inn eksamen premie
    – Sara satt på fanget mitt og så barne-tv
    – mac’en min er tilbake fra reparasjon

  10. Håper du føler deg bedre snart! Jeg har det også litt sånn om dagen. Ikke fordi det er mørkt, men fordi jeg blir så stresset av julelogistikken. Vi har forresten også bare lilla pynt i adventstiden.

    • Håper dere finner ut av julelogistikken, slik at du kan finne roen før jul. Vi bestemte oss for å dra til Hamar, ikke Nord-Norge, denne jula. Så slipper vi å reise så mye med baby.

      Jeg skal samle litt lilla pynt med tida, i alle fall tidsnok til at Orvar begynner å legge merke til sånt 🙂

  11. Jeg føler meg også litt lei meg for tiden. Følte jeg var i en lykkeboble tidligere i høst, men vanskelig å holde mørke tanker unna når det er så mørkt ute. Teller ned dager til sola snur og håper mer lys vil hjelpe. Hverdagslige ting jeg gleder meg over om dagen er å være mye sammen med familie, varme dusjer, turer ute når det er lyst, høre på podcasts, den lyse, fine snøen, engelsk fotball, fyr i peisen, bloggen din og å kose med katten.

  12. Så mange fine hverdagsgleder. Her er det ikke så mange for tiden, men i dag har jeg kost meg med å pakke inn gaver, se Moshi kose seg i snøen, og spist veldig god middag. Mest ser jeg bare frem til torsdag, da reiser vi på juleferie til mandal.

  13. du er så fin som kan sjå det fine i ting, sjølv når det ikkje akkurat er enkelt. eg blir så glad når eg ser du har skrive eit nytt innlegg; dagen min blir so mykje betre!

  14. så fin innlegg, som inspirerer til å finne glede i vinter mørke. idag herjer stormen ivar over trondheim og vi har tent i peisen, åpnet en forsinket bursdagspakke/fortidlig julepakke fra amerika, skrapt flax lodd kalenderen, spist sjokolade og hørt på vinden. og så skal vi til tenerife på søndag, og det tror jeg blir veldig veldig veeeldig bra. gleder meg til å suge til meg masse dagslys. klem til deg og gutta

  15. Hei,
    Hva spiser dere som mat i julen? Jeg er vegetarianer i en familie som ikke er det(bor fortsatt hjemme) og har vært det så lenge jeg kan huske. Føler ikke at jeg har noen juletradisjoner innen matveien. Lurer ikke bare på julemiddagen, men nyttårsaften og lille julaften? Her i huset er det pinnekjøtt på julaften, spekemat på lille julaften og kalkun på nyttårsaften.

    Ha en fin uke!

    • Hei! Vi spiser nøttestek på julaften. Det fungerer fint sammen med tradisjonelt juletilbehør! Lille julaften pleier vi å ha grøt, og ellers spise litt som vi vil. På nyttårsaften har vi ikke en bestemt tradisjon, men vi har ofte laget tapas sammen med venner. Kanskje du kan finne noen ideer til julemat på bloggen VeganMisjonen? 🙂

  16. Jeg lurte på om den fine hvite genseren til Orvar er hjemmestrikket? Den er så søt, og jeg kunne tenkt meg å strikke en slik!

Legg igjen en kommentar