Prosjekt klesskap

Nytt år – ny opprydning i klesskapet! Denne gangen gikk jeg ganske systematisk til verks, ved å ta for meg en og en type plagg med et kritisk blikk: Bluser, langermede topper, t-skjorter, strikkegensere, jeans, cardigans, skjørt, kjoler, sko og vesker. Til hvert plagg stilte jeg følgende spørsmål:

  • Først og fremst: Trives jeg i plagget? Får det meg til å føle meg vel? Hvis nei – ut med det.
  • Er det min stil? Man skulle jo kunne tenke seg at dersom man har kjøpt det, er plagget det – men for min del er det ikke alltid slik. Noen ganger lar jeg meg friste til å kjøpe noe som kanskje først og fremst er fint i seg selv, ikke på meg eller til de andre klærne mine.
  • Kler jeg plagget? Selv om venninna mi er superfin i bukser med lavt liv, er ikke jeg det.
  • Bruker jeg det – og blir jeg glad av å bruke det? Noen plagg bruker man ikke så ofte, som for eksempel en fin aftenskjole. Det betyr ikke at man skal hive ut kjolen. Men hverdagslige klær man nesten aldri bruker, og som gir en øyeblikkelig lyst til å skifte igjen, er ikke noe å ha. Slike klær tar bare opp skapplass.

Etter å stilt meg disse spørsmålene til omtrent alle plaggene i skapet mitt, var det er god del jeg bestemte meg for å luke ut. Utslitte klær skal kastes, klær jeg er helt sikker på at jeg ikke vil ha gir jeg til Fretex, og klær jeg er usikker på har jeg pakket vekk – for å se om jeg kommer til å savne dem. Hvis jeg ikke gjør det, gir jeg bort dem også etter hvert.

Også har jeg – som jeg pleier å gjøre – skrevet opp en ønskeliste som jeg skal handle etter i månedene som kommer:

  • et par blå jeans
  • en svart hverdagskjole
  • en varm genser
  • en enkel fin skjorte
  • en stor hverdagsveske
    …og ikke noe annet. 

For meg fungerer det veldig bra å lage en sånn liste. Da unngår jeg impulskjøp som jeg angrer på senere (så lenge jeg holder meg til lista, da). Målet mitt er å få en oversiktlig, gjennomført og gjennomtenkt basisgarderobe. Jeg liker best å ha oversikt over klærne mine, og vil heller ha noen få klær i skapet mitt som jeg virkelig liker, enn en masse klær som jeg liker sånn halvveis. Dette blir nok mer en langvarig prosess enn et prosjekt, men jeg føler i hvert fall at jeg er godt på vei.

Trenger du inspirasjon til å rydde i ditt klesskap? Sjekk ut Glamourbibliotekarens guide til rydding av klesskapCloset organization av Dead Fleurette og boka Parisian chic – a style guide av Ines de la Fressange.

36 tanker om “Prosjekt klesskap

  1. Veldig lurt! Jeg har også blitt mye flinkere til å kjøpe de tingene jeg vet jeg kommer til å bruke masse, og gitt bort plagg til Fretex som kommer mer til nytte andre steder enn på meg. Det er fint å føle at man kommer nærmere en egen stil også!

  2. jeg ryddet i klærne mine for en liten stund siden, og fikk fjernet en del. nå gjenstår det bare å få gitt det til fretex… også fatt jeg for litt siden en koffert til som var full av klær som hadde forsvunnet sist jeg flyttet. tar jo aldri slutt!

    • Det tar meg alltid lang tid faktisk å få gitt klærne til Fretex, selv om nærmeste container jeg kan putte klærne i er kanskje fem minutter unna (: Men nå bestemmer jeg meg for å gjøre det allerede til uka!

  3. fint prosjekt, du har vært flink! jeg har for mye klær.. når jeg var 12-14 år handlet jeg store mengder klær, uten å tenke over hva jeg kjøpte, hvor mye jeg brukte eller om jeg kom til å bruke det. endte opp med å ikke bruke det, i de fleste tilfeller, noe som plager meg nå. sitter igjen med så mye klær nå at jeg ikke har samvittighet til å kjøpe meg noe som passer meg som tjueenåring, selv om jeg føler det er på tide. jeg sikter på en fin basisgarderobe jeg også, men har en tendens til å ende opp med fine kjoler.. som bare brukes ved spesielle anledninger. men livet består jo for det meste av hverdager!

    • Oi, men da synes jeg det må være lov å unne seg noe nytt! Man trenger jo ikke så mange plagg for å lage en fin basisgarderobe. En enkel bukse og/eller et skjørt, et par fine trøyer, en cardigan, en god ullgenser – allerede da er man godt i gang. Også synes jeg det er helt lov å bruke fine kjoler til hverdags!

  4. Jammen ikke dumme tips! Jeg syns jeg rydder klesskapet ofte, men det er utrolig hvor mange plagg som blir sjelden brukt 🙂 Kanskje jeg skal ta et raid igjen nå. Det er mange plagg jeg ikke kan bruke nå når magen vokser, og om et år er det ikke sikkert jeg vil ha dem lengre.. 🙂
    God helg! 🙂

    • Det går jo i hvert fall an å pakke dem bort i den perioden du ikke kan bruke dem, hvis du har plass til det. Så kan du jo se når magen er borte om det er noe du fortsatt vil bruke. Jeg synes det er så deilig å bare å klær jeg liker å bruke i skapet, da er det så mye enklere å finne ut hva jeg skal ha på meg om morgenen.

  5. Jeg har også en sånn liste, og er enig i at det er lurt. Jeg har det for bøker også, og det tror jeg at jeg har spart en del penger på, for når jeg redigerer ønskelisten min, er det alltid noen bøker jeg ikke lenger vil ha.

    God helg 🙂

    • En sånn liste til bøker er nok også lurt! I det siste har jeg blitt flinkere til å låne bøker på biblioteket fremfor å kjøpe dem – men noen bøker vil man jo så klart eie.

  6. herr og fru retro her på sagene har mange fine vesker. jeg husker ikke om de har noen særlig store akkurat nå da… hmm… men jeg ville stukket innom maritabutikken. vanligvis har de bare stygge utgamle vesker der, men det hender en finner skatter – og de er sykt billige.

    selv fikk jeg en svær nydelig brun veske i dag, i supermykt lær/jukselær (aner ikke). den lå i en fretexpose til en venn av meg. jeg ba pent og hun sa jada, værsågod.

    lyst til å drikke kaffi med deg snart, jeg.

  7. Inspirerende!
    Kjøpte Styleguiden til meg fra mine barn til jul. Den er helt skjønn! Så nå jakter jeg på en v-genser, hehe!
    Har kjøpt en jeans med høyt liv i dag Fra Line of Oslo, veldig fornøyd!
    Lykke til med administrasjonen av din garderobe!

  8. Jeg fant bloggen din i dag og har nå tilbrakt et par timer her. For en herlig blogg du har. Er helt forelsket jeg nå 🙂

    Håper du får en fin helg og at du i løpet av våren får handlet tingene du har på listen din.

  9. Gjorde det samme før jul. Godt å kvitte seg med klær man ikke føler seg vel i. I min venninnegjeng pleier vi å ha byttekvelder en gang i halvåret. Veldig gøy og en fin måte å få nye klær, samt å få byttet vekk det man er lei. Miljøvennlig er det også 🙂 Ellers er fretex bra!

  10. Det är en befrielse att rensa i sin garderob och göra sig av med kläder. Det känns nästan som att man rensar i sin själ också när man rensar i garderoben tycker jag! Att göra sig av med böcker är också fint.

    Din blog är väldigt fin och koselig 🙂

  11. Gode råd. Jeg har og noen plagg som er fine, men ikke helt min greie. F.eks. en rød, blomstermønstret vintagekjole som er veldig søt, men søt? Det er ikke min greie. (Men jeg tror jeg kan telle ti bloggere som kanskje ville likt den.)

    • Sånn har jeg det også. Og de plaggene er vanskeligst å kvitte seg med – man er jo glad i dem. De plaggene jeg ikke bruker, men som jeg likevel er veldig glad i, pakker jeg vekk i stedet for å gi bort. (:

  12. Smart, jeg pleier å ha en til to sånne oppryddninger i løpet av året, men lista var ny. Den likte jeg! Sist jeg rydda var da jeg kom hjem fra Paris, for da hadde jeg kjøpt så mye nytt og en regel hos meg har vært: skal noe nytt inn, må noe gammelt nytt ut. Jeg gir klær, sko og vesker jeg ikke lenger bruker til venninnen min Nova. Det hun, moren hennes eller lillesøsteren hennes ikke vil ha, gir hun til Fretex. Ikke noe vits i å kaste fult brukbare ting 🙂

    Og det punktet med «min stil», jeg syns det er litt vanskelig jeg. Føler stilen forandrer seg litt fra tid til annen.

    • Det høres ut som en lur ordning. Det med «min stil» handler vel mest om å finne ut hva man er komfortabel i, føler seg «hjemme i», og fin med. Det tar gjerne litt tid å finne ut, tror jeg.

  13. Kjempe deilig å gjøre en skikkelig opprydding i klesskapet. Det vanskeligste er vel å sile ut, men da var det lurt å stille seg disse spørsmålene? Det skal jeg ta med meg neste gang. Og jeg ble herved inspirert, så jeg skal få til det i løpet av uka 🙂
    Også lurt å sette opp en liste over hva som mangler i klesskapet, av basis, og så er det bare å holde seg til den…. Lett! 😉

  14. Moro å komme inn for å finne dette innlegget omtrent fem minutter etter at jeg tittet inn i klesskapet mitt og tenkte «jeg har for mye klær som bare ligger her. Nå bør det ryddes»! Takk for gode tips, som kommer til å følges 🙂

  15. Tilbaketråkk: Garderobeplanlegging – utgangspunktet : Tjempetjekt

  16. Fysøren så flink du er! Det er sånn som nesten alle vil gjøre og alle burde gjøre, men som aldri blir gjort. Hvertfall svært sjelden, etter min erfaring.. Jeg har fortsatt en uke ferie igjen(!) og jeg vet hva jeg absolutt bør bruke noen av dagene til. Bra inspirasjon!

  17. Tilbaketråkk: Om garderobeplanlegging – utgangspunktet : Tjempetjekt

Legg igjen en kommentar