På forespørsel: Om å være vegetarianer

Jeg ble spurt i en kommentar om jeg kunne fortelle litt om å være vegetarianer. Det kan jeg vel!

Hvorfor vegetarianer

Mitt valg om ikke å spise kjøtt handler først og fremst om hensynet til dyra. Dette er sammensatt. Det handler om at jeg mener at dyr har et like stort ønske som meg om å leve. Dyr opplever smerte, stress og angst akkurat som mennesker. For meg gir det ikke mening å frarøve et dyr sitt liv for å spise det.

Videre handler det om at produksjonen av kjøtt foregår på andre premisser enn hva som er til dyras beste. En stadig vekst i kjøttforbruket fører til stadig sterkere krav om effektivitet. Til syvende og sist er det dyra dette går utover. De skal vokse raskere, flere dyr skal stues inne på mindre plass, og dyra får ikke lov til å leve ut sine naturlige behov. De er ikke dyr lenger, de er produksjonsenheter. Det er viktig å understreke her at jeg ikke skjærer alle bønder over en kam. Jeg vet om – og kjenner – mange bønder som behandler dyra sine bra. Det finnes bønder som setter dyrevelferden først. Hurra for dem! Dessverre er tendensen til at effektivitet og produksjonskrav settes høyere enn hensynet til dyra ytterst reell. Det er kanskje en dråpe i havet – men jeg ønsker i alle fall ikke å bidra til at etterspørselen etter kjøtt blir enda høyere.

Et annet perspektiv handler om fordeling av ressurser på globalt nivå. Ifølge Helsedirektoratet har kjøttforbruket i Norge økt nesten 20 prosent de siste ti årene. Kjøttforbruket per person (på engrosnivå – det vil si i slaktevekt og ikke i rent kjøtt) er nå oppe i 77 kilo i året. Det går med store mengder korn for å produsere kjøtt. Dette kornet kunne heller vært brukt direkte som menneskeføde. Det er problematisk at en liten andel av verdens befolkning har et luksuspreget overforbruk, mens majoriteten knapt har nok mat å spise. Det finnes nok mat i verden, den er bare skjevt fordelt. Et så høyt kjøttforbruk som vi har i Norge er ikke bærekraftig eller rettferdig. Det kan også nevnes at det gavner miljøet å kutte ut kjøtt/kutte ned på kjøttforbruket. En bonus!

En del vil kanskje innvende at hva jeg velger å ha på tallerkenen min ikke har så mye å si i den store sammenhengen. På det vil jeg svare at man selv må være den forandringen man ønsker å se i verden. Hvis alle skal tenke at det nytter ikke, skjer det i hvert fall ingenting.

Hva jeg spiser

Jeg er ingen kostholdsekspert, men jeg har funnet fram til et kosthold som passer godt for meg. Jeg er lakto-ovo-vegetarianer, det vil si at jeg inkluderer melkeprodukter og egg i kostholdet mitt. Jeg spiser ikke kjøtt, fugl, fisk eller annen sjømat. Jeg prøver å ha et variert kosthold – som baserer seg på masse forskjellige grønnsaker, kornprodukter, ris, nøtter og kjerner, ulike bønner, linser og erter, sopp, vegetabilske oljer, melkeprodukter, frukt, noe soya- og quornprodukter og litt egg.

Som vegetarianer må man tenke litt annerledes. Grønnsaker spiller gjerne hovedrollen i vegetariske retter. Når jeg skal lage middag, tar jeg gjerne utgangspunkt i hva slags grønnsaker jeg har lyst på. Grønnsaker er det beste som finnes! Når de tilberedes riktig, vel og merke. Etter hvert blir man ganske dreven i å få frem det beste i alle råvarene. De fleste vil bli overraska over hvor godt og tilfredsstillende vegetarmat kan være.

En vanlig dag kan jeg starte med en tallerken havregrøt eller müsli og en kopp kaffe (eller to!). Før lunsj spiser jeg gjerne en frukt eller noen nøtter. Til lunsj liker jeg aller best å spise varm mat, gjerne rester fra gårsdagens middag. Ellers spiser jeg salater med for eksempel salatblader, tomat, avokado, solsikkekjerner, kikerter, ost og dressing basert på kaldpresset olivenolje eller rapsolje. Noen dager spiser jeg helt vanlige brødskiver eller hjemmelaget knekkebrød. Som pålegg bruker jeg ost, avokado, hummus, peanøttsmør, bønnepålegg eller noe annet jeg har lyst på – gjerne med en del grønt på toppen. Hvis jeg blir sulten før middag eller skal på trening, legger jeg inn et mellommåltid. Det kan være en yoghurt, frukt og nøtter eller et knekkebrød. Til middag liker jeg veldig godt å lage forskjellige gryteretter, gjerne med bønner, linser eller kikerter. Gjerne med fullkornsris, bulgur, quinoa, couscous eller brød ved siden av. Hvis jeg har spist middag ganske tidlig, spiser jeg ofte litt kveldsmat også. For eksempel knekkebrød, yoghurt med frukt og nøtter eller noe jeg har bakt. Og selvfølgelig spiser jeg sånt som sjokolade innimellom!

Hvordan får man i seg nok protein?

Det er en myte at det er vanskelig for vegetarianere å få i seg nok protein. Det man bør være oppmerksom på, er at en del vegetabilske matvarer ikke gir et fullverdig inntak av protein alene. Dette er fordi de fleste planter har for lite av det som kalles essensielle aminosyrer. Dette er aminosyrer vi er avhengig av å få tilført gjennom kosten. Fullverdig protein er mat som inneholder alle aminosyrene kroppen trenger. Soyabønner og quinoa er eksempler på vegetarisk mat som gir fullverdig protein. Ellers oppnår man et fullverdig proteininntak ved å kombinere ulike typer matvarer – for eksempel belgfrukter og korn, korn og melkeprodukt eller ris og erter. Med et balansert vegetarisk kosthold skal det faktisk godt gjøres å pådra seg proteinmangel. (Her fant jeg en del informasjon om vegetarkost og protein.)

Kan man få mangler?

Et dårlig sammensatt vegetarisk kosthold kan gi mangler. Men det kan et dårlig sammensatt kosthold med kjøtt også. Det vegetarianere skal være ekstra oppmerksomme på, er å få i seg nok jern, sink, omega 3, vitamin B12 og vitamin D. Jeg (som mange andre kvinner, vegetarianere eller ikke) tar et mildt jerntilskudd. Jeg tar også B-kompleks, sink og vegetarisk omega 3, sånn for å være på den sikre siden. Ellers prøver jeg å spise så variert og godt som mulig. Jeg tar jevnlige blodprøver for å forsikre meg om at kroppen ikke mangler noe. Det er årevis siden sist jeg fikk påvist noen mangler, og da handla det mer om at jeg ikke spiste nok enn at jeg spiste vegetarisk.

Til slutt

Selv om det er viktig å være klar over utfordringene man har ved å spise vegetarisk, er det like viktig å være klar over de helsemessige fordelene ved et vegetarisk kosthold. De fleste vegetarianere får i seg mer kostfiber, antioksidanter, folat, magnesium og vitamin C enn andre. Vegetarianere har også gjerne et lavere inntak av mettet fett og kolesterol enn befolkningen for øvrig. Et godt vegetarisk kosthold medfører faktisk redusert risiko for hjerte-karsykdommer, diabetes, høyt blodtrykk, gallestein, kreft og revmatisme!(Kilde.) For min del er dette en ekstra bonus, og sammen med min etiske begrunnelse for ikke å spise kjøtt, overskygger det helt de små ekstra utfordringene det gir å spise vegetarisk.

Jeg anbefaler gjerne alle å gå over til et vegetarisk kosthold. Jeg vet jo at ikke alle ønsker å kutte ut kjøtt helt fra kostholdet sitt, men jeg tar meg den friheten å komme med en oppfordring: Tenk gjennom forbruket ditt av kjøtt. Kan du kutte ned litt? Lær deg noen gode vegetarretter! Vær nysgjerrig! De aller fleste vil ha godt av å spise mindre kjøtt. Og minst like viktig: Ved å kutte ut kjøtt eller kutte ned på kjøttforbruket, er du med på å begrense belastningen på dyr, miljø og jordas ressurser.

Puh, dette ble langt! Hang dere med? Hvis dere lurer på noe: Spør i vei i kommentarfeltet! Jeg skal svare så godt jeg kan. Kom gjerne med innspill også, jeg har ikke noe i mot litt diskusjon.

46 tanker om “På forespørsel: Om å være vegetarianer

  1. veldig bra, ine, jeg er så enig med deg! når det gjelder å få i seg nok proteiner, sverger jeg til nøtter i alle varianter, spiser dem som snacks eller krydrer og rister dem og har dem i maten.

    jeg synes ikke at alle må slutte å spise kjøtt fullstendig, mye fordi det er et stort krav som skremmer mange vekk. men det er bra å tenke gjennom det man spiser og kanskje spørre seg selv, hvordan vil jeg at denne kyllingen skal bli behandlet? og så tror jeg at man vinner mye på et personlig plan av å velge en (i alle fall litt mer) vegetarisk diett, for helsa, lommeboken og samvittigheten 🙂

  2. Godt skrevet! Fint om flere får øynene opp for hvor variert og godt et vegetarisk kosthold kan være! (Selv spiser jeg jo fortsatt fisk og fugl iblant, men jeg kuttet ut det røde kjøttet i 2004, og har aldri savnet det.) Det finnes så mange bonuser, uansett hva som er motivasjonen bak beslutningen om å trappe ned eller slutte med bruk av kjøtt!

  3. Det var et fint innlegg 🙂 Jeg liker bloggen din veldig godt!

    Men jeg må jo spørre. Om hensynet til dyrene er motivasjonen din, hvorfor fortsetter du å konsumere hønseegg og melkeprodukter?

    • Hei Kaja!
      Takk for det!
      Jeg vet ikke om jeg har noe fullgodt svar på det du spør om – men for meg er det å spise egg og melk annerledes enn å spise kjøtt. Jeg vet at du er uenig. Jeg føler meg så langt ikke hjemme under veganideologien, og legger meg mer på den linja Dyrevernalliansen har enn den NOAH har. (Selv om jeg såklart synes NOAH også gjør en super jobb!) Men jeg kan helt klart gå runder med meg selv om dette.

      • At du ikke aksepterer en abolisjonistisk dyrerettighetsideologi er jo en ærlig sak, men selv fra dyrevernsperspektivet gir det jo ikke mening å spise kjøtt men ikke egg og melk, fordi begge deler innebærer like lite dyrevelferd og like mye effektivitetsjag, samtidig som det også har en enorm påvirkning på miljøet. Det er mange veganere som jobber i Dyrevernalliansen faktisk 🙂

      • For meg gir det mening å avstå fra kjøtt, men spise egg og melk. Jeg synes det er en vesensforskjell mellom å spise kjøtt fra et dødt dyr, og et egg ei høne har lagt. Men jeg forstår at du er uenig! Det jeg mente med at jeg føler meg mer hjemme i den ideologien Dyrevernalliansen står for, er at jeg har mest tro på at dyrevernperspektivet når fram og fører til reell forandring for dyra. Med det mener jeg ikke at dyrerettighetsperspektivet ikke er fruktbart eller et verdifullt tilskudd til debatten. Det er bare ikke den ideologien jeg stiller meg bak.

      • Melkekyr brukes forresten også til kjøttproduksjon hvis du ikke visste det. Så de har akkurat samme levekår som kjøttfe.

        Så da blir det litt feil for meg at du begrunner at du ikke spiser kjøtt med dyras velferd. Så da bør du kanskje omformulere innlegget ditt litt.

        Om du hadde hatt ei ku i hagen og egne høner du selv kunne gitt en super «oppvekst» forstår jeg at du drikker melka og spiser eggene, men ikke at du kjøper dette på butikken.

      • Jeg synes i grunn det er litt arrogant å be meg omformulere innlegget mitt basert på at du er uenig i min begrunnelse for ikke å spise kjøtt. Jeg er ikke perfekt, og kunne helt klart gjort enda mye mer for å bidra til at verden ble et mer dyrevennlig sted. Men jeg gjør mitt – så mye jeg føler jeg har kapasitet til.

      • Arrogant? Vel, det er ganske hyklersk å skrive at du ikke spiser kjøtt pga dyras velferd for så å si at du spiser egg og melk.

        Men, det er nå min mening.

  4. Jeg har nylig oppdaget bloggen din, og nå er jeg helfrelst. Du skriver så godt! Jeg er ikke vegetarianer, men ser absolutt hvorfor mange velger annerledes enn meg. For noen måneder siden bestemte jeg meg for å kutte ned på kjøttforbruket, og jeg har vært overrasket over hvor enkelt det har vært. Målet er ikke å bli vegetarianer, men å være bevisst på hva jeg putter i meg og hvilken effekt det har på samfunnet og verden.

  5. jeg liker martes kommentar! selv spiser jeg kjøtt, men i moderate mengder. ofte halverer jeg kjøttmengden og, bruker heller mer grønnsaker. kylling spiser jeg kun når det er snakk om Stange kylling, fordi jeg tror den har hatt et litt bedre liv (frem til den ble slakta for å bli menneskeføde i alle fall).

    men jeg er veldig glad i fisk og kommer aldri til å kutte det ut. spiser derimot lite tunfisk fordi det ikke er så mange igjen av dem i havet.

    jeg tror unge mennesker forsøker seg på en kjøttfri tilværelse i større grad enn eldre, fordi de er mer åpne for forandringer. det er veldig positivt, men jeg tror og det er viktig å fokusere på en redusering av kjøtt i matbruk, enn totalt avhold. til syvende og sist tror jeg en kommer lengre med det.

    • Det er veldig bra å kutte i kjøttforbruket! Jeg tror at man kan oppnå mye med å formidle et budskap om å spise mindre kjøtt. Men jeg vil også formidle at man lever veldig godt som vegetarianer!

  6. Kjempe interessant, Ine! Jeg lærte mye nå 🙂 Syns det var fint at du var tydelig med at ikke alle bønder behandler dyrene sine dårlig. Er selv odelsjente og har en del kunnskap om rugeegg og slaktekyllingproduksjonen. (Til de av dere som lurer har dyra våre det veldig bra og er fittgående i kjempestore hus og får akkurat den maten de trenger, de blir ikke fetet opp på noen måte. Men de er jo en del av matproduksjonen. Og for de av dere som lurer på hvorfor hønene ikke er frittgående ute er det pga samonella og andre sjukdommer som er farlige for mennesker).

    Jeg liker oppskriftene dine veldig godt også, har planer om å prøve meg på vegetarlasangen din nå til helga faktisk. Hos oss har vi minst en kjøttfri dag i uka, og spiser lite rødt kjøtt generelt selvom samboeren min er veldig glad i det.
    Er kjæresten din vegetarianer også?

    • Jeg spiser det kjøttet jeg er i stand til å fange selv (fisk) en gang i blant. Ellers holder jeg meg unna kjøtt. Så «vegetarianer» i tradisjonell forstand er jeg ikke, men har et 90% vegetarisk kosthold.

  7. Så fint innlegg 🙂 Jeg tror dette kan være med på å inspirere mange til å senke kjøttforbruket eller i beste fall kutte det helt ut. Det er supert!

    Jeg er helt enig i at en må være den forandringen en selv vil se i verden.. Og i tillegg til de tingene du nevner her, så er jo kjøtt ekstremt miljøfiendtlig og står for 40 % mer klimagassutslipp enn all verdens transport alene. I tillegg bidrar det til størsteparten av nedhogsten av regnskogen, og til skjev fordeling av landarealer (en vestlig ku sulter aldri, mens hvert 2,3 sekund dør et barn av sult).. Det tar 900 kg korn for å holde et menneske med kjøtt i et år, mens om mennesker kutter ut mellomdyret og spiser kornet tar det bare 180 kg i året.

    Jeg kan dessverre ikke kalle meg selv veganer enda, men er på god vei. Jeg synes det er det eneste riktige for meg mtp dyrevern, da det å spise egg fortsatt støtter forferdelig dyremishandling med høner som må stå trangt, skittent og mørkt, hannkyllingene blir kvernet opp eller kastet og kvalt i containere. Melkekuers sønner blir slaktet som kalvekjøtt – og de må jo sette kalv på kua for at hun skal gi melk. Og kua blir jo også slaktet når hun ikke produserer nok..

    Dette er nok ting du vet 🙂 men kanskje andre leser dette i kommentarfeltet, så jeg ville bare legge det til likevel.

    • Miljøperspektivet er viktig, ja! Jeg har veldig respekt for folk som velger å være veganere, men har hittil ikke følt at det er riktig for meg. Jeg synes kanskje situasjonen til dyra svartmales litt i noen sammennhenger – det finnes nyanser også her.

  8. Hva om man har blitt pålagt av lege å spise en diett som ikke inneholder karbohydrater (ikke pga slanking, men annen medisinsk diagnose), og fått foreslått kost med mye hvitt kjøtt, egg og ost, og alle kornprodukter er fy-fy. Da blir jo vegetarmat litt vanskelig, selv om man er enig i ideologien bak.

    Har du noen tips til en slik situasjon?

    • Det er utfordrende, ja! Jeg skulle tro at det går fint an å kombinere vegetar og lavkarbo, men det krever nok en del innsats og planlegging. Jeg vet jo ikke hvor alvorlig diagnosen er, eller hvor mye det ville hjelpe å spise lavkarbo, så jeg synes det er litt vanskelig å gi deg noe råd. Redd for å si noe feil! Det høres jo ut som du har et bevisst forhold til kostholdet ditt, så jeg tror du finner ut av det. Kjenn etter hva som er riktig for deg. Kanskje du kan kjøre en slags middelvei? Og kanskje du kan konferere med en annen lege, eventuelt spørre den du har om det finnes andre løsninger, eller om hun/han har tips til hvordan du kan gjøre det nye kostholdet ditt (mest mulig) vegetarisk. Lykke til, i alle fall!

    • Jeg må bare skyte inn en liten kommentar her. Jeg spiser lavkarbo selv, men er ikke av den typen som dytter i meg kjøtt til alle døgnets måltider. Jeg spiser heller ikke mer kjøtt enn før jeg la om kostholdet. Hvis du ønsker å bli vegetarianer, har jeg ingen fasit til deg, men det er ikke vanskelig å kutte ned på kjøttforbruket på lavkarbo heller. Bruk egg, nøtter, frø og meieriprodukter til frokost, lunsj og kvelds. Lag dine egne knekkebrød av egg og frø, det gjør frokosten superenkel. Fråts i grønnsaker og bær (og noe frukt). Det finnes mange nok middager til å spise vegetarisk 7 dager i uken. Og hvis du er sånn som meg, som bare må ha kjøtt og fisk i blant, så har du i hvert fall kuttet ned på kjøttforbruket ditt. Og det er da bedre enn å gi blaffen, er det ikke?:)

  9. Så fint og velskrevet innlegg Ine. Er inspirerende å lese at du har tenkt igjennom dette så nøye. Tror jammen jeg skal bli mer bevisst på hva jeg spiser, og kutte litt ned på kjøttet! Hilsen Nora:)

  10. Kick-ass bra innlegg. Det er litt fint for meg å lese om sånt, ikke fordi jeg kommer til å spise kjøtt igjen (tror jeg), men fordi det er interessant. (Jeg er riktignok tøyseveggis som spiser fisk, så jeg skal ikke skryte på meg noen helteinnsats på området. Men det er bedre å spise fisk en gang i uka enn kjøtt hver dag uansett).

    Jeg tenkte jeg kunne nevne litt om mine grunner til å ikke spise kjøtt, hvis det er bittelitt interessant for noen. Litt kortfattet.

    Et eksempel som taler for seg. Ett kilo oksekjøtt krever mellom 50.000 og 100.000 liter vann! Det er vannmangel mange steder i verden. (Det er viktig å tenke på i forhold til importert kjøtt). Også er ekstremt god måte å se for seg hvor ekstremt kjøttproduksjon egentlig er.

    Dyrevelferd opptar meg. Ikke på en sentimental måte (sånn, dyra er så søte derfor må de ikke dø-type). Men på en saklig måte. Kjøttproduksjon (og annet dårlig dyrehold) er unødvendig. Man kan klare seg uten. Noe som er en god grunn til å gjøre nettopp det – man kan! Men dette står det jo masse om over her.

    Av «politiske» grunner. Litt bevissthet rundt hva man trykker i seg skader neppe. Rett og slett bare å være en bevisst forbruker. Det er jo et mål alle burde ha.

    Helsegevinsten er fin å få med seg.

    Etiske grunner: det er ikke opp til meg å bestemme at noe skal leve, for så at jeg skal bestemme at det skal dø – for min skyld. Heller ikke indirekte.

    Globale grunner. Miljø, politikk, etikk, you name it. Jeg bor i Norge, har det kult. Trenger ikke fråtse kjøtt i tillegg. Litt får man klare seg uten.

    Pluss at vegetarmat kan være så sykt digg! Jeg har aldri savna å spise kjøtt. Egentlig er jeg bare glad hver dag fordi jeg slipper.

    Likevel har jeg noen ting jeg misliker med å være «veggis». Og det er visse menneskers reaksjoner.

    Noen har en tendens til å tro at jeg er stokk dum som ikke vil spise kjøtt fordi jeg synes dyr er så søte. Det stemmer jo ikke i det hele tatt.

    For ikke å snakke om at visse mennesker mener man må være 100% idealister for at det skal «gjelde». (Ofte er dette «ekte» vegetarianere/veganere). Jeg er jo ikke ond bare fordi jeg en gang i blant er så ignorant at jeg spiser sjokoladepudding (som Gud forby har griseknokler i seg). Akkurat den delen av veggis-livsstilen digger jeg ikke. Sånne ekstreme moralister som mener at det å forsøke å gjøre noe bra ikke teller, men at fanatisme er den eneste veien å gå. Bare tanken gjør meg veldig sliten. Jeg kommer for faen aldri til å bli et supermenneske, og har ikke lyst til det heller. Alt jeg har lyst til er at folk tenker seg om litt oftere enn de har gjort tidligere og prøver å gjøre verden til et litt hyggeligere sted.

    I teorien hadde jeg nok kunnet spise økologisk og hyggelig produsert kjøtt. Eventuelt viltkjøtt. Jeg synes ikke det er en dødssynd å skyte elg og rådyr. Og i alle fall ikke spise veislakt! Men jeg hadde ikke klart å putte noe sånt inn i munnen. Det ville føltes _helt_ unaturlig.

    • Bra du er engasjert, Frk. Sagafoss! Mange har rare oppfatning om vegetarianere og vegetarmat, jeg tror det er fordi de ikke vet nok – så vegetaropplysning til folket!

      • Føler litt at noen synes vegetarianere er veldig merkelige mennesker som snakker med trær og spør katten til råds i kjærlighetsspørsmål. Og bare spiser gulrøtter og går på yoga.

        Og skal jeg være ærlig så stemmer det jo litt. Jeg går på yoga og spiser veldig mye gulrøtter og jeg snakker til katten min i blant (forventer dog aldri noen opplysende svar). Jeg har til og med hjemmestrikka klær! Men jeg er jo likevel ikke spiritualist, fantatiker, hjernedød eller sentimental, sånn som noen får det for seg at hører med.

        Fantisk er jeg semi-kyniker og ganske sarkastisk til tider. Likevel klarer jeg å ta et aktivt valg om å ikke spise kjøtt eller støtte kjøttindustrien. Og det uten å lukte røkelse og snakke med ånder. Dét skuile jeg ønske at bittelitt flere fikk inn i hodet sitt at var mulig.

        Ellers er jeg knallfornøyd med livet altså.

    • apropos ideen om at folk blir/er veggiser fordi de syns dyra er for søte til å spises … yuck. jeg kjenner at jeg blir litt provosert når voksne mennesker spør meg, et anna voksent menneske, om dét er grunnen til at jeg ikke spiser kjøtt (men jeg har blitt tøyseveggis sjøl da, spiser fisk, veldig uregelmessig, men dog). føles som de tror jeg er et naivt barn som ikke skjønner hvordan verden fungerer. og greit, jeg er jo litt naiv til tider, eller, jeg vil ikke kalle det naiv så mye som … jeg vet ikke. jeg vet jo hvordan verden fungerer, men det betyr ikke at jeg godtar det som den eneste eller beste måten! sånn er det. i alle fall, jeg har blitt mer og mer opptatt av å stresse at det ikke handler om mine _følelser_ overfor «søte» dyr, men om å se at også dyr har en rett til å eksistere som noe anna enn slaver for mennesket. phew.

      sidenote til Ine: er det virkelig sånn at det er et problem at vegetarkost ikke inneholder fullverdig protein? i følge det meste av ny informasjon jeg har lest om dette, så er det ikke sånn at man ser det som et problem lenger (dvs, at man må kombinere det og det for å få i seg nok «ordentlige» proteiner).

      • Det kan veldig godt hende at du har rett! Jeg har bare lest det forskjellige steder. Bør sikkert oppdatere kunnskapen min om protein. (:

  11. Så fint skrevet Ine! Du inspirerer! Jeg spiser m-y-e mindre kjøtt nå enn jeg gjorde for et år siden, og jeg ble helt forbauset når jeg plutselig innså at jeg hadde gått en hel uke uten å spise kjøtt. Det er jo så mange gode alternativer! 🙂 Det kjøttet jeg allikevel velger å spise er kortreist og økologisk, og jeg håper og tror at det utgjør en forskjell i den store sammenhengen. Nå ble jeg inspirert til å gå på kjøkkenet og bake en banankake! 🙂

  12. Kjempeflott, verden trenger flere veggiser. Men som Kaja blir jeg litt forundret over at dyrehensynet blir trukket frem av en ovo-lakto-vegetarianer, for du vet at du støtter kjøttindustrien ved å spise egg og melkeprodukter? Kalver, spesielt hanner, drepes ganske unge fordi de kun er blitt til for at den gravide kua (som blir inseminert gjentatte ganger) skal produsere melk til mennesker. I tillegg sendes de utslitte melkekyrne til slutt til slakteriet de også. Det samme med kyllinger, hannkyllinger kvernes (levende!) eller gasses ihjel 1-2 dager etter klekking, kun fordi de ikke har noen verdi, de kan ikke legge egg. Dette gjelder milloner av kyllinger, og i tillegg har man lidelsene hønene lever under (kutting av nebb, de er genmanipulerte til å legge abnormt mange egg noe som gjør at de lever mye kortere, og de sliter dessuten med beinskjørhet og andre plager). Ull-industrien er også en del av dette. Man støtter en enorm del av kjøttindustrien og også dyrs lidelse ved å spise egg og melkeprodukter, da kjøttindustrien samarbeider tett med melke- og eggeindustrien.

    Jeg sier det ikke for å være frekk, jeg synes det er fantastisk at folk ikke spiser kjøtt, fisk og kylling (folk som spiser fisk er IKKE vegetarianere og bør snarest slutte å kalle seg det, fisk er ikke en plante!), men fordi jeg tror mange vegetarianere faktisk ikke er KLAR over dette, de tror lykkelige høner legger egg og lykkelige kuer gir melk, helt naturlig uten at noen lidelse er involvert. Dette er så fryktelig, fryktelig feil. 😦

  13. Fint innlegg, og mange bra poeng!
    Jeg har desverre bare vært vegetarianer i litt over et år, men vet heldigvis at jeg aldri aldri kommer til å spise et dyr igjen. Jeg er også godt på vei til å bli veganer. Om guttekyllingene og guttekalvene hadde fått leve, og velferden til kuene og hønene hadde vært bedre, hadde jeg ikke hatt noe problem med å spise egg eller meieriprodukter. Men sånn er det jo desverre ikke. Så fordi jeg er imot å ta dyrs liv, har jeg problemer med å støtte denne industrien. Og det finnes jo så mange bra erstatningsprodukter!:)

  14. Kjempebra skrevet! Du er veldig flink til å formulere standpunktene på en skikkelig måte.
    Er pescetarianer selv (eller, spiser vel egentlig veldig sjelden fisk) på fjerde året nå, så det faller ganske naturlig, men synes fortsatt det er flott å finne oppskrifter og tips rundt omkring. Så takk 😀

  15. Fint innlegg. Skal lese litt mer på de linkene du la ut. Spiser ganske vegtarisk selv, men er litt dårlig på å finne nye matretter. Må bare bli litt flinkere til å faktisk bruke kokebøkene.

    Skulle egentlig at jeg ville spise mer vegetarisk av samme grunn som det, men sannheta er at jeg var ganske matlei i nesten ett år, og hadde veldig lite lyst på kjøtt. Men det er jo så mye god vegatrisk mat. Spiser forsatt fisk, egg og melkeprodukter. Og det eneste «kjøttproduktet» jeg spiser fast er leverpostei (er litt småkresen på pålegg, og må nesten variere pålegget litt). Spiser fortsatt litt kjøtt, men det er heller sjeldent.

    Men merker veldig forskjell på kroppen nå som jeg ikke spiser så my kjøtt. Det kjennes ut som kroppen min trives godt med mye grønnsaker, linser, bønner, erter og fisk. Har egentlig satset på å kutte ut kjøtt helt, men vi får se hvordan det blir til jul. Begynner å bli flink til å lage «kjøttretter» med linser eller kikertert istedet kjøtt. Men må bli flinkere med kokebøkene mine.

  16. Tilbaketråkk: Linkstorm August & September ’11 –

  17. Dumpet innom bloggen din tilfeldig, og likte den ved første øyekast. Og da jeg oppdaget dette innlegget, ble jeg virkelig forelsket.

    Vakker og velskrevet blogg, og heia oss vegetarianere!

Legg igjen en kommentar